Vragen alarm/immobiliser

Home Forum Porsche Talk Vragen alarm/immobiliser

• Maker
    Discussie
  • Hallo,

Ik heb recent een 993 (MY1995) gekocht en ik heb wat vragen over het alarm/immobiliser.

Er zit 1 remote bij die werkt (waaraan de sleutel hangt, eerste foto), maar daarnaast heb ik 2 andere remotes die niet lijken te werken (tweede foto, van voor en achterkant).

Als ik de handleiding lees vermoed ik dat degene die niet werken de originele Porsche remotes zijn en dat de vorige eigenaar(s) om 1 of andere reden een andere remote of ander alarm/immobiliser hebben geinstalleerd.

De vragen die ik heb:

– kent iemand de remote waaraan de sleutel aan hangt? Op de achterkant staat alleen ‘Texalarm’.

– zou dit het zogenaamde PA1000 (of PA2000) alarm kunnen zijn? Hoe kan ik die herkennen?

– zou ik de 2 Porsche remotes die nu niet werken kunnen activeren (voor alle duidelijkheid, ik heb er al nieuwe batterijen ingestoken), of moet ik ergens zo’n Texalarm remote bijkopen? Ik wil zeker op z’n minst 2 remotes hebben voor het geval er 1 faalt!

Alvast bedankt!

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • F

Geen probleem. daar is’t forum voor hé :drink:

Sirenes heb ik altijd in de motorruimte ingebouwd aangezien daar het geluid goed ‘weg’ kan. Bij mijn P was de sirene daarentegen wel in de koffer ingebouwd (vermoedelijk uit gemakzucht).

Hier heb ik wat info gevonden i.v.m. de originele Porsche 993-immobilizer voor het geval het nuttig zou kunnen zijn voor iemand hier.

P.S. antwoord op je PB volgt nog

FirstP, bedankt voor je antwoord!
        Ik weet eigenlijk niet of er een sirene inzit. Ze werkt in ieder geval niet meer of is losgekoppeld of de noodbatterij is stuk…
        Ze zou er wel ergens moeten inzitten want anders zie ik niet in waarom ze het Texalarm geinstalleerd hebben (dacht dat verschil tussen SCM klasse 2 en klasse 3 net die sirene op noodbatterij was).

Ik heb je een PB gestuurd.

F

Zelf had ik altijd het ‘geluk’ gehad dat er geen standaard alarm op de wagens zat (die goeie oude tijd) 😉
          Zo’n Texalarm heeft alleszins geen functies ingebouwd om andere sytemen uit te schakelen hoor dus ik veronderstel dat je best gewoon het electrisch schema van de AV21B55 volgt en de betreffende onderbrekingen (startmotor en benzine) van het alarm terug in originele staat brengt. De leverancier van het alarm geeft meestal aan de installateurs aan waar de bedrading het best onderbroken of afgetakt kan worden. Heb helaas van de 993 geen schema.

Je zou ook de onderbrekingen gewoon kunnen doorlussen op de stekkers van het alarm zelf (gewoon op je electrische schema de penbezetting van de stekker nakijken). Het bespaart je de moeite om alles uit te bouwen maar dat is natuurlijk niet zo proper.

P.S. Moest je besluiten de sirene ook uit te bouwen van het Texalarm kan je mij er altijd een plezier mee doen (moest de sirene nog werken uiteraard).

Ik hoor het wel als je nog hulp nodig hebt. :drink:

[quote=”FirstP” post=171232]In een vorig leven nog Texalarm ingebouwd dus als je nog info nodig zou hebben geef je maar een seintje :salut:
            [/quote]

Hallo FirstP,

Daxmanian en ik hebben dit weekend eens naar het Texalarm gekeken (vooral Daxmanian dus, want die kent er veel meer van dan ik :applaus: )

Grootste mysterie is hoe zo’n Texalarm de Immobilizer en de DME kan omzeilen. Normaal geeft de Immobilizer toch aan de DME een gecodeerd signaal dat de motor mag starten? Dus in principe kan je die Immobilizer/DME niet omzeilen.
            Of geeft dat Texalarm rechtstreeks naar de motor het signaal?
            In de 14-pin connector naast de DME (zie foto) lijkt er wel een verbinding naar het Texalarm te zijn gelegd (naar de onderste pin rechts). Is dit hoe het gedaan werd?
            Kunnen we jou via PB of via mail wat meer info vragen ?

Thanks!

O nee, even gecheckt, heb niet zo’n zwart dingetje, maar een knopje met lampje in mijn sleutel zelf.

Hey Jan,

Dit zijn de afstandsbedieningen van het latere type dan de mijne. Zijn wel makkelijker te programmeren als je er een nieuwe wilt aanleren.
                Bij mij werkt alle geluk alles nog steeds perfect. Ik heb na het ontgrendelen 2 minuten tijd om te starten anders activeert de startonderbreking terug. 2 manieren om deze te deactiveren.
                Ofwel deuren terug vergrendelen en ontgrendelen met de remote of sleutel in contactslot steken, naar 2de stand gaan (net voor starten dus) en op de knop van de afstandsbediening drukken. Bij mij hoor je dan ergens een stille klik van een relais en heb ik weer 2 minuten om te starten.

Als ik me niet vergis is er bij jou type alarm een verklikkerlichtje in je klokje om te laten zien of de immobiliser actief is of niet.

Ik heb denk ik een oudere versie. Bij mij werkt de afstandbediening niet, auto openen/sluiten en alarm activeren gaan dus via de normale centrale deurvergrendeling via de sleutel in het portier. Ik denk dat er oorspronkelijk wel een afstandbediening opzit, maar ik doe het liever gewoon met het handje, dan check ik direct of beide deuren zijn gesloten en of het alarm is geactiveerd.

Daar heb ik ook wat vragen over.
                    Ik heb ook originele afstandsbedieningen.
                    Soms gaan de deuren maar moeizaam op slot en als ik met de sleutel ontgrendel en zet dan het contact aan gaat het alarm loeien.(heel vervelend als je wat laat op de avond de auto wil binnenzetten).
                    Als ik de auto niet op slot doe, wil de auto niet starten en moet ik eerst het knopje op de sleutel indrukken….soms en soms niet gaat dan ook het alarm aan.
                    Graag zou ik weten hoe het nu in elkaar zit, en wat het eigenlijk doet
                    Ik heb deze 2014-06-1921.43.53.jpg

FirstP, bedankt voor de info.

Ik heb ondertussen eens gebeld naar Autosound en ze bevestigen dat het bedrijf Texalarm niet meer bestaat en ze kunnen dus geen handzenders meer leveren. Hun advies is uitbouwen…

De AV21B55 is inderdaad SCM klasse 3, het standaard Porsche alarm (op 993) is SCM klasse 2. Bij mijn weten is dit echter alleen relevant voor Nederlandse verzekeringsmaatschappijen. Mijn 993 komt uit Nederland.

En je hebt volledig gelijk over de Motronic doos! Ik was verkeerd 😳 Als newbie moet ik nog veel bijleren.
                      Ik ben blij dat er op dit forum zoveel experten zitten! :respekt:

F

In een vorig leven nog Texalarm ingebouwd dus als je nog info nodig zou hebben geef je maar een seintje :salut:

Hier kan je eventueel eens navragen of de handzender van Texalarm nog leverbaar is (moest je het Texalarm nog willen behouden). Misschien dat zij wel een alternatief kunnen aanbieden.

P.S. Is het originele Porsche-alarm voldoende voor je verzekering? Het zou nl. altijd kunnen zijn dat het Texalarm er extra op is gezet om te voldoen aan de verzekeringseisen. Beter eens bekijken voordat je de boel uitbouwt. Ik ben er al te lang uit maar ik meen me te herinneren dat de AV21B55 een klasse 3 alarm zou kunnen zijn?

P.P.S. @Carcentric:

Bedankt voor de info! Goed nieuws dat het mogelijk zou moeten zijn om de oorspronkelijke afstandsbedieningen terug te activeren. Ik heb al gecheckt en de Motronic doos zit nog in de auto dus waarschijnlijk is dit inderdaad mogelijk.

=> Motronic is het motormanagement-systeem van je auto dus die moet er altijd in zitten hoor (anders draait je motor niet) . Heb je geen andere stuurdoos voor?

We zullen het eens samen bekijken. Kom maar eens af :mrgreen:
                          Spreken wel tijd en adres af via pb.

Bedankt voor de info! Goed nieuws dat het mogelijk zou moeten zijn om de oorspronkelijke afstandsbedieningen terug te activeren. Ik heb al gecheckt en de Motronic doos zit nog in de auto dus waarschijnlijk is dit inderdaad mogelijk.

Ik heb ondertussen op Internet ook al de montage-handleiding van het Texalarm teruggevonden dus ik heb alle info denk ik om dit aftermarket alarm te kunnen uitbouwen, dus welke draden moeten doorgelusd worden ed.

Maar het schrikt me toch wel af en ik weet niet goed hoe het mooi en veilig af te werken (wat doe ik met al die draden die van en naar het Texalarm lopen enz).

Ken je iemand die dit kan doen en waar ik evt bij kan helpen (wil er nml zelf van leren)?

De “gewone” afstandbedieningen kunnen terug gelinkt worden aan het originele alarm van de 993. Hangt er wel een beetje van af welk bouwjaar van alarm er bij jou inzit want het gaat van niet zo moeilijk (de latere bouwjaren) tot niet simpel (de eerste bouwjaren).
                              Heb het zelf met de mijne gedaan (een ’94) en heb veel gevloekt en veel keren opnieuw moeten proberen. Het is een bepaalde sequentie van handelingen die je moet doen die precies getimed moeten zijn en volledige sequentie duurt ongeveer half uur.
                              Ik denk wel dat je eerst je huidige alarm zal moeten uitbouwen voor je het originele kan gebruiken.
                              Als je interesse hebt wil ik nog wel eens zoeken of ik de handleiding hiervoor kan vinden.

Ik weet ondertussen dat het alarm dat geplaatst werd een Texalarm AV21B55NL is.

Iemand ervaring met dit alarm? Liefst zou ik het verwijderen want het bedrijf Texalarm bestaat niet meer dus ik zal niet meer aan een 2de afstandsbediening geraken vrees ik… Ik zou tevreden zijn als de ‘gewone’ Porsche afstandsbedieningen terug werken (die op de onderste foto).

Of kent er iemand een goed adres waar ik dit kan laten doen? Ik woon in het Antwerpse.

Ik heb ook die onderste ,maar als ik met de sleutel ontgrendel (en niet met de afstand bediening ) en ik wil starten gaat het alarm af ! ik kan enkel ontgrendelen en starten met de remote .Ik heb mij een 2 de aangeschaft via P center en dit licht steeds in mijn wagen voor mocht het 1 ste niet werken .( was niet goedkoop maar weet de prijs niet meer )

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.