.. Verslavend !
Ik heb mijn eerste trackday gedaan met Skylimit Events in Zolder.
Een beginnerscursus van een halve dag, trage rondjes achter pacecar rijden om circuit te leren kennen, dan rijden met instructeur die de racelijn aangeeft en later vrij rijden tussen andere beginners. Het is een goede introductie tot rijden op circuit. Op de Porsche days in Spa kan je als beginner deelnemen en rij je eerst 15min achter pacecar met max 80 kmh snelheid, zo leer je ‘t circuit kennen. Later vrij rijden maar circuit is zo groot dat je gevoel hebt alleen te rijden.
Ik zou niet aanraden om als novice in te schrijven bij “vrij rijden” sessies : er rijden “gevorderden” tussen.
De organisatie van trackdays en circuit zelf letten wel op gedrag en wie zich misdraagt gaat er uit maar er rijdt altijd wel een gek tussen met een cheap autoke die niet veel te verliezen heeft of problemen heeft met zijn ego…
Bij een aanrijding draagt ieder zijn eigen kosten, er is geen aansprakelijkheid bij fout.
Het is altijd goed om na te gaan welke de regels zijn die trackday organisatoren hanteren.
(Ik rij bvb meest met Lotus on Track (had vroeger Lotus) dit zijn gentlemen drivers : verbod inhalen in remzone/bochten en altijd links inhalen)
Kijk ook op de FB-pagina’s van de organisatoren : geeft een idee welke auto’s deelnemen : ik voel me niet op mijn gemak tussen GT2/GT3’s en SLR AMG Mercedessen.
Je kan ook altijd op Zolder of Spa gaan kijken als er gereden wordt om een idee te krijgen, je kan er gratis binnen.
Porsches zijn gemaakt voor circuit.
Er is geen speciale uitrusting nodig voor track : banden, ophanging, remmen zijn ervoor gemaakt.
Voor trackday de techniek checken : vloeistoffen, remmen, banden nakjjken.
Alles wat los ligt vastzetten of verwijderen.
Bandenspanningsmeter meenemen en tank vol.
Een helm volstaat, kledij die armen en benen bedekt en een paar sneakers volstaan.
Handschoenen zijn wel prettig om te rijden en wat energie drankjes helpen voor concentratie.
Tijdens de dag : banden en remmen slijten wel wat meer maar dat heb je zelf in de hand.
Verbruik kan wel boven de 20L/100 km liggen dus al eens naar benzinepeil kijken kan geen kwaad 🙂
Na een kwartiertje rijden is het goed om ronde rustig te rijden om de remmen te laten koelen en dan binnen te komen voor wat pauze.
Een set banden kost 1000 EUR en daar doe je toch zeker een jaar mee op de weg en 4-tal trackdays.
Zolder is een beter circuit voor starters, Spa is sneller en kan intimiderend zijn.
Een trackday kost tussen 300 en 700 EUR afhankelijk van circuit en organisator (Zolder is beterkoop dan Spa) en seizoen (zomer duurder dan herfst). Nordschleife blijf ik weg : veel te lang om te leren kennen en er rijdt vanalles rond.
Tenslotte, een trackday is geen race, het is géén testdag voor pro’s..
De bedoeling is om plezier te hebben om soepel een mooie lijn te rijden, je auto te voelen etc..
Laat je vooral niet intimideren door de andere auto’s die je ziet voorbijrazen, als je rijd is er meestal afstand tussen voor- en achterliggers en rij je meestal in hetzelfde treintje.
Op internet is er veel te vinden over trackdays.
Doen !