Waar circuitrijden?

Home Forum Porscheforum On Track Trackday Circuit Talk Waar circuitrijden?

  • Maker
    Discussie
  • Ik zou graag met de Porsche eens een circuitdag doen, maar vroeg me af met welke organisatie, welk circuit,… jullie (positieve) ervaringen hebben?

    Met de motor heb ik wel wat circuitervaring (Zolder, Croix, Folembray, Spa, Bilsterberg) maar met de Porsche ben ik tot nu toe enkel nog maar op de Nordschleife gaan rijden (zie avatar). Dat smaakte toch alvast naar meer 😀

    Het zou voor 1 à 2 dagen per jaar zijn, dus ik ga (nog) niet op zoek naar een GT3RS met bandenwarmers en zo 😉

    Hoe pakken jullie dit aan?
    – Deelnemen aan “algemene” circuitdagen, of enkel voor Porsche?
    – Hoe groot zijn de groepen per organisatie? Welke organisatie heeft zijn zaakjes het best voor elkaar?
    – Wordt er hier ook afgesproken om samen te rijden?
    – Wat is de gemiddelde kost voor een trackday (qua inschrijving dan, benzine, banden e.d. komt er sowieso bij)?
    – Enz. enz.

    Laat maar horen! :up:

6 reacties aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
    • [quote=”bccars” post=280322]Er zijn zoveel keuzes qua circuits, qua organisatoren, qua formules.
      TIP: ga eerst gewoon eens kijken als toeschouwer ! Dan zie je hoe het er aan toegaat en of dat aan je verwachtingen voldoet ![/quote]

      Deze laatste tip is van goudwaarde !

        Er zijn zoveel keuzes qua circuits, qua organisatoren, qua formules. Best is dat je voor jezelf uitmaakt wat je verwacht van een trackday, afhankelijk van de eigen wagen, eigen capaciteiten, eigen risico-apetijt enz. En dan wordt vanzelf meestal duidelijk op welke circuit, met welke organisator en in welke formule je best kan rijden.

        TIP: ga eerst gewoon eens kijken als toeschouwer ! Dan zie je hoe het er aan toegaat en of dat aan je verwachtingen voldoet !

        Url

          Ik vind Mettet zelf ook een leuk circuit om te rijden met mijn 911 SC, technisch en snelheidsverschillen zijn niet al te groot met +400 pk auto’s.

          Ik heb goede ervaringen met somesay.be (Er zijn niet heel veel organisaties die trackdays voor auto’s op Mettet organiseren)

          Ik heb toevallig een Save the date gekregen van hen voor 4/6/2020, misschien leuk om dan wat meer oude 911’s op de baan te krijgen!

          Ik was er vorig jaar met iemand met een witte 3.2 G50 die met mij heeft meegereden (en ik met hem) om elkaars auto/limieten/… te leren kennen en wat tips uit te wisselen.
          Over het algemeen veelal Porsche / Lotus etc die meerijden en geen (of weinig :)) cowboys.

            Bedankt voor de tips Veloce!
            Ik ga eens kijken naar “Lotus on Track” dan.

            Zolder moet ik niet echt meer leren kennen, heb er genoeg rondjes gereden (met de motor dan).
            Dus misschien dan toch best bij de gevorderden inschrijven…

            Nordschleife is een aanrader hoor! Maar best tijdens een weekdag, weekends zijn gewoon te druk. Het is een hele ervaring, maar heeft weinig met “echt” circuitrijden te maken. Je komt er nooit in je comfort zone 🙂

              .. Verslavend !

              Ik heb mijn eerste trackday gedaan met Skylimit Events in Zolder.
              Een beginnerscursus van een halve dag, trage rondjes achter pacecar rijden om circuit te leren kennen, dan rijden met instructeur die de racelijn aangeeft en later vrij rijden tussen andere beginners. Het is een goede introductie tot rijden op circuit. Op de Porsche days in Spa kan je als beginner deelnemen en rij je eerst 15min achter pacecar met max 80 kmh snelheid, zo leer je ‘t circuit kennen. Later vrij rijden maar circuit is zo groot dat je gevoel hebt alleen te rijden.

              Ik zou niet aanraden om als novice in te schrijven bij “vrij rijden” sessies : er rijden “gevorderden” tussen.
              De organisatie van trackdays en circuit zelf letten wel op gedrag en wie zich misdraagt gaat er uit maar er rijdt altijd wel een gek tussen met een cheap autoke die niet veel te verliezen heeft of problemen heeft met zijn ego…
              Bij een aanrijding draagt ieder zijn eigen kosten, er is geen aansprakelijkheid bij fout.

              Het is altijd goed om na te gaan welke de regels zijn die trackday organisatoren hanteren.
              (Ik rij bvb meest met Lotus on Track (had vroeger Lotus) dit zijn gentlemen drivers : verbod inhalen in remzone/bochten en altijd links inhalen)
              Kijk ook op de FB-pagina’s van de organisatoren : geeft een idee welke auto’s deelnemen : ik voel me niet op mijn gemak tussen GT2/GT3’s en SLR AMG Mercedessen.
              Je kan ook altijd op Zolder of Spa gaan kijken als er gereden wordt om een idee te krijgen, je kan er gratis binnen.

              Porsches zijn gemaakt voor circuit.

              Er is geen speciale uitrusting nodig voor track : banden, ophanging, remmen zijn ervoor gemaakt.
              Voor trackday de techniek checken : vloeistoffen, remmen, banden nakjjken.
              Alles wat los ligt vastzetten of verwijderen.
              Bandenspanningsmeter meenemen en tank vol.
              Een helm volstaat, kledij die armen en benen bedekt en een paar sneakers volstaan.
              Handschoenen zijn wel prettig om te rijden en wat energie drankjes helpen voor concentratie.
              Tijdens de dag : banden en remmen slijten wel wat meer maar dat heb je zelf in de hand.
              Verbruik kan wel boven de 20L/100 km liggen dus al eens naar benzinepeil kijken kan geen kwaad 🙂
              Na een kwartiertje rijden is het goed om ronde rustig te rijden om de remmen te laten koelen en dan binnen te komen voor wat pauze.
              Een set banden kost 1000 EUR en daar doe je toch zeker een jaar mee op de weg en 4-tal trackdays.

              Zolder is een beter circuit voor starters, Spa is sneller en kan intimiderend zijn.
              Een trackday kost tussen 300 en 700 EUR afhankelijk van circuit en organisator (Zolder is beterkoop dan Spa) en seizoen (zomer duurder dan herfst). Nordschleife blijf ik weg : veel te lang om te leren kennen en er rijdt vanalles rond.

              Tenslotte, een trackday is geen race, het is géén testdag voor pro’s..
              De bedoeling is om plezier te hebben om soepel een mooie lijn te rijden, je auto te voelen etc..
              Laat je vooral niet intimideren door de andere auto’s die je ziet voorbijrazen, als je rijd is er meestal afstand tussen voor- en achterliggers en rij je meestal in hetzelfde treintje.
              Op internet is er veel te vinden over trackdays.

              Doen !

                Interessant topic!
                Zelf nog maar beperkt op circuit gereden, laatste keer was tijdens de Porsche Days op Spa (inmiddels al 4 jaar geleden…). Ben ook aan het uitkijken om de draad terug op te pikken, eventueel met wat begeleiding zoals https://gp-elite.nl/. Maar ben benieuwd naar andere info die uit dit topic kan voortvloeien.

              6 reacties aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.