Home › Forum › Porscheforum Technisch › Luchtgekoelde Porsches › 911 › Waar kijken bij 911 lucht gekoelde olie lekkage
- Dit onderwerp bevat 15 reacties, 9 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren geleden door gino.
-
MakerDiscussie
-
31 oktober 2015 om 14:14
Heb even afgesplitst van restauratie draadje Hans, anders gaan we hier teveel in vervuilen.
Niet te geloven dat je volledig uit de kosten bent met 47000 euro ( aankoop, restauratie en motorrevisie samen).
ik hoop deze wagen ooit eens met eigen ogen te kunnen aanschouwen. Zelf droom ik natuurlijk ook van zo’n behandeling voor mijn schoonheid en wel liefst meteen en alles….’K zal van het vrouwtje hier echter ook nog wat geduld moeten oefenen voor x aantal jaren denk ik. Onze aankoopprijs alleen al zat al in die regionen van grootorde, heerlijk rijden, prima conditie en prestaties, maar zo’ ‘n nieuwstaat restauratie en bijhorende gortdroge en blinkende motorrevisie zien is iets dat het verlangen erg opwekt. In ieder geval mijn oprechte felicitaties met je echte toptoestand bolide. Wat ik me wel afvraag is hoeveel km een gereviseerde luchtgekoelde sportmotor 100% droog blijft indien het een hobby voertuig is waar er weinig km per jaar mee wordt gereden ( 1 a 2000km ongeveer) en tijdens de winter voornamelijk stil staat aan de druppellader ? Het zou me niet lekker zitten om zoveel geld uit te geven en dan weinig kilometers later te moeten vaststellen dat de motor terug begint te zweten en lekken en vuil wordt… Kan je garantie krijgen op de uitgevoerde werken dat dit niet zal gebeuren ??? Bij OPC heb ik het gevoel dat ze me daar niet van kunnen verzekeren, zelfs bij nauwgezet en correct onderhoud…. -
MakerDiscussie
-
Hallo wim,
ik heb olieverlies kant kettingkast , ik denk ofwel de dichtingen of de keering achter de poelie, heb jij deze al vervangen het betreft een 911 sc bwj 83De olie retourbuisjes heb ik al vervangen deze zijn mooi afgedicht nu enkel nog lekkage (zie beschrijving)
zijn deze werken doenbaar met de motor nog ingebouwd?Graag meer info en of beschrijving technische info met foto
Mvg
taafDeksel verwijderen achter de 2 stoelen middentunnel.
Koppelstuk losmaken (centreer schroef) en weg buigen zodat je ruimte hebt.
Dan een ijzeren haakpen warm stoken en deze door de keerring drukken, daarna kun je deze oude er zo uittrekken.
Daar na een pijpsleutel pakken (ronding ter grote van keerring) en middendoor slijpen en vlak maken zodat deze qua omvang mooi op de keerring past.
Op eind van pijpsleutel las je een stuk massief ijzer (ong. 8MM) onder een hoek van 40 graden.
Keerring over de as schuiven en zorgen dat hij al mooi vlak zit. (stukje met de hand erin duwen)
Daarna pijpsleutel over de as schuiven tegen de keerring, en dan zachtjes op aangelaste draadeind kloppen tot keerring op zijn plaats zit.
Koppelstuk terug plaatsen en klaar is kees, en bak hoeft er niet onderuit en niks afstellen.
En je hebt weer een Porsche gereedschapstuk erbij. 😉Hallo wim,
ik heb olieverlies kant kettingkast , ik denk ofwel de dichtingen of de keering achter de poelie, heb jij deze al vervangen het betreft een 911 sc bwj 83De olie retourbuisjes heb ik al vervangen deze zijn mooi afgedicht nu enkel nog lekkage (zie beschrijving)
zijn deze werken doenbaar met de motor nog ingebouwd?Graag meer info en of beschrijving technische info met foto
Mvg
taafDeksel verwijderen achter de 2 stoelen middentunnel.
Koppelstuk losmaken (centreer schroef) en weg buigen zodat je ruimte hebt.
Dan een ijzeren haakpen warm stoken en deze door de keerring drukken, daarna kun je deze oude er zo uittrekken.
Daar na een pijpsleutel pakken (ronding ter grote van keerring) en middendoor slijpen en vlak maken zodat deze qua omvang mooi op de keerring past.
Op eind van pijpsleutel las je een stuk massief ijzer (ong. 8MM) onder een hoek van 40 graden.
Keerring over de as schuiven en zorgen dat hij al mooi vlak zit. (stukje met de hand erin duwen)
Daarna pijpsleutel over de as schuiven tegen de keerring, en dan zachtjes op aangelaste draadeind kloppen tot keerring op zijn plaats zit.
Koppelstuk terug plaatsen en klaar is kees, en bak hoeft er niet onderuit en niks afstellen.
En je hebt weer een Porsche gereedschapstuk erbij. 😉Wat ervaring allemaal kan opbrengen, wie er dagelijks mee bezig is kan zelfs zijn eigen tools maken.. :respect2:
en ik die altijd dacht dat Drip de meest stoere van het hele pack was. altijd rijdt die met z’n dak eraf, zelfs putje winter
iig succes met de speurtocht, adhv Wims lijstje lijkt de opdracht niet meer zo onmogelijk ?!Wauw Wim, mega lijstje dat mij gaat helpen in het vinden van die rotlek.
Ik vecht daar al een jaar tegen en kan de vinger er niet op leggen van waar het nu juist komt. Plots veel rook via de verluchtingsroosters links in de cabine, daar is ‘t mee begonnen. Olieteruglooppijpjes, alle vier vervangen, iets beter maar nog niet opgelost. Alles bovenop motorblok is droog, nu die carter ontluchting eens rustig gaan bekijken… Als we rijden met het Targa dakje erop dan wordt je gemarineerd in de oliedampen…Ik zal het hier neer schrijven.
Deksel verwijderen achter de 2 stoelen middentunnel.
Koppelstuk losmaken (centreer schroef) en weg buigen zodat je ruimte hebt.
Dan een ijzeren haakpen warm stoken en deze door de keerring drukken, daarna kun je deze oude er zo uittrekken.
Daar na een pijpsleutel pakken (ronding ter grote van keerring) en middendoor slijpen en vlak maken zodat deze qua omvang mooi op de keerring past.
Op eind van pijpsleutel las je een stuk massief ijzer (ong. 8MM) onder een hoek van 40 graden.
Keerring over de as schuiven en zorgen dat hij al mooi vlak zit. (stukje met de hand erin duwen)
Daarna pijpsleutel over de as schuiven tegen de keerring, en dan zachtjes op aangelaste draadeind kloppen tot keerring op zijn plaats zit.
Koppelstuk terug plaatsen en klaar is kees, en bak hoeft er niet onderuit en niks afstellen.
En je hebt weer een Porsche gereedschapstuk erbij. 😉wim
ik heb een kleine lekage aan de uigaande as van de bak
wat is dat trukje?????Ik zal nog wat lekkage punten neer pennen hier, kunnen jullie zelf op zoek. :sarcastisch
De 911 lucht gekoelde motoren hebben helaas nogal eens de neiging om olie te lekken en het is vaak moeilijk om te ontdekken waar de lekkende olie precies vandaan komt. Eerst altijd de motor goed reinigen en dan warm laten lopen om te zien waar de olie precies vandaan komt.
De meest voorkomende lekkages bij de 911 treden op bij:
01] Magnesium kleppendeksels. Bij de oudere motoren zijn meestal nog magnesium kleppendeksels gemonteerd, die vaak vervormen waardoor er lekkage ontstaat.
Dit kan verholpen worden door de deksels te laten vlakken of het vervangen door de latere zogenaamde turbodeksels. Altijd de juiste pakkingen monteren.
Ook de behuizing (helften blok) kan men laten shotpeenen, dit verdicht en versterkt de behuizing en zal het zweten van blok niet meer voorkomen.02] Rubberen slang tussen olietank en oliekoeler. Deze slang kan door ouderdom gaan scheuren of poreus worden, of remmen te strak aangedraaid waar door scheuring op rand.
03] Rubberen slang tussen olietank en motor. Deze slang loopt van de olietank over de versnellingsbak naar de motor en is vaak gescheurd of poreus.
04] Oliezeefdeksel onderkant motor (voor de 3.2)
Deksel kan vervormd zijn maar soms is het ook gewoon een kwestie van de moeren iets aandraaien.05] Vliegwielkeerring. Olie lekt dan tussen motor en versnellingsbak. Om dit te repareren moet de motor uitgebouwd worden.
06] Keerring achter ventilatorpulley. Olie lekt dan aan uitlaatzijde van de motor.
07] Oliekoeler. Deze wordt afgedicht met 3 gummiringen en is relatief makkelijk te vervangen zonder uitbouw motor. Wel goed opletten of de koeler niet zelf lek is.
08] Carterontluchtingshuis. Deze bevindt zich aan de vliegwielzijde van de motor en is lastig om aan te komen. Hier kan een pakking vervangen worden.
09] Carterontluchtingsslang. Ook deze kan poreus worden of loszitten waardoor olie over de hele motor verdeeld wordt.
10] Oliedrukzender. Deze zit rechts van het carterontluchtingshuis en is vaak een oorzaak van lekkage, niet alleen aan de dichtring tussen zender en carter maar ook aan het zenderhuis zelf. Uitkijken bij montage: niet te vast draaien. [20nm]
11] Oliethermostaat. Deze bevindt zich ook in de buurt van de oliedrukzender en is bevestigd met 2 moeren en vaak een oorzaak van lekkage. Hier moet een O-ring vervangen worden.
12] Rubberen olietoevoerslangen nokkenassen. Ook deze slangen die aan veel trillingen bloot staan worden poreus. Bij vervanging ook aluminium schijven vervangen.
13] Olieterugloop pijpjes. Deze zitten aan de onderkant van de motor tussen carter en cylinderkoppen en kunnen lekken aan de uiteindes waar rubber ringen gemonteerd zijn. Door het steeds uitzetten van de motor en krimpen worden deze rubbers hard en poreus.
Deze kun je ook vervangen door inschuifbare, is dan niet meer origineel maar bespaart je de tijd rn kosten om de gehele motor uit elkaar te halen.14] Oliestandzender aan olietank. Ook deze kan gaan lekken aan de pakkingen en is redelijk makkelijk te vervangen.
15] Stroomverdeler. Hier zit een O-ring gemonteerd waar olie langs kan gaan lekken.
16] Ring uitgaande as versnellingsbak, daar moet normaal ook de motor en bak voor uitgebouwd worden, maar is ook een trucje voor, al zullen ze dit in de garage niet vertellen vanwege de prijs dan, maar misschien het zelf zo doen als ik.
[quote=”TheFab” post=220404]
zodat de pakkingen wat meer doordrenkt worden?[/quote]Pakkingen van die motoren zijn niet meer dan een dun laagje messing, dus nemen niet veel op. 😉
Maar doordat die zo dun zijn en er een kleine beschadiging of niet 100% vlak is, is een lekkage zo voor handen.Inderdaad, want door de jaren heen krijg je wat werking in zo komt alles weer mooi vlak met perfecte aansluiting en gelijkmatige druk.
Dus voor je de helften tegen elkaar schroeft de cilinders op helft mooi in schuren tot alles weer mooi dof en vlak is.
Even foto op internet gezocht voor wat ik bedoel.
En dit doe je met de koppen dus ook, en wel goed merken dat je later niks (ver)wisselt.
Maar kan nog dingen neer schrijven waar jullie mij gek voor verklaren. 😉[quote=”cabrio wim” post=220399]
Bij Porsche gebruikt met al niet veel pakkingen of te wel hele dunne, belangrijkste is dat alles goed vlak is als je het monteert.
En velen verklaarden mij toen voor gek, maar ik heb zelfs de cilinders op het onderblok in geschuurd net als bij klepzittingen om perfecte dichtingen te voorkomen.[/quote]Wim, wat bedoel je met “in geschuurd”, wil dit zeggen “niet volledig vlak” zodat de pakkingen wat meer doordrenkt worden?
Ik snap Eric zijn antwoord wel, en sta daar ook achter.
Want een motor die je opnieuw laat verpakken en hooguit een paar duizend km laat rijden is de kans groot dat hij terug begint te zweten of lekken.
Voorbeelden genoeg van in de praktijk. 💡Bij Porsche gebruikt met al niet veel pakkingen of te wel hele dunne, belangrijkste is dat alles goed vlak is als je het monteert.
En velen verklaarden mij toen voor gek, maar ik heb zelfs de cilinders op het onderblok in geschuurd net als bij klepzittingen om perfecte dichtingen te voorkomen.Ik had met mijn 3.2 cabrio nooit problemen voor de restauratie en reed daar ongeveer 17.5K per jaar meer, en zelfs in winter.
Voor de restauratie is de motor die volledig droog was en geen problemen had er terug in gegaan.
Na een jaar stilstand en tijdens mijn eerste rit naar Luxembourg leekt het wel hoe dichter we bij Bastogne kwamen hoe harder hij begon te roken, maar is ook niet gek daar want heet de N4 niet voor niks de friet expres, dus voelde zich daar thuis.
Wat ik dus duidelijk wil maken is dat een Porsche motor niet tegen korte stukjes rijden kan, het liefst wekelijks gebruikt wordt en zal je dan belonen door weinig problemen te geven.Dus dat Porsche het niet durft te garanderen (droge) kan ik ook begrijpen.
Kijk maar eens in mijn draadje van resto, kon je zien dat alles mooi droog daarvoor.Dag Rocco,niet iedereen met een atletisch lichaam is (olympisch) atleet. Sommigen verlangen er gewoon van om hun lichaam in atletische toestand te brengen en te houden zonder daarvoor ook daadwerkelijk aan competitiesport mee te doen.
Mijn Carrera 964 bijvoorbeeld is decennialang een gekoesterd verlangen geweest , nu ze er is wil de liefhebber die ik gebleven ben ze wel het liefst in topconditie brengen en houden omdat dat gewoon nog mooier is, Een dagelijkse wagen zal ze wel nooit meer worden, in mooie weekends zoals vandaag nog kan ze zich wel van haar beste kant laten zien en dat doet ze prima. Een nieuwe outfit bestaande uit een strak gespoten kleedje en een lekvrije gemaakte onderkant zijn dan de kers op de taart.
De vraag blijft dan of een motor waarvan alle pakkingen vervangen worden ( en waarom dan niet meteen een revisie doorvoeren als de motor dan toch uit elkaar ligt) lekdicht blijft voor langere tijd als er naar verwachting maar 1 a 2000 km/ jaar mee gereden kan worden – het blijft tenslotte een weekend/hobby voertuig ( dus niet om echt stil te staan zoals zovele speculatief aangekochte luchtgekoelde negenhonderd en elven die nooit meer de kans krijgen om over het asfalt te razen).Waarom zou je hem dan reviseren als het toch om stil te staan is ? Het is net van stil te staan dat de problemen komen zoals pakkingen die uitdrogen en onderdelen die zonder olie staan … net alsof je een atleet prepareert voor de olympische spelen door hem eerst een paar maanden niet te laten bewegen en dan vaststellen dat hij houten benen heeft :bounce:
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.