Home › Forum › Porscheforum Technisch › Algemeen › waarde stempels OHB
- Dit onderwerp bevat 16 reacties, 10 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 16 jaren geleden door porschky.
-
MakerDiscussie
-
13 november 2008 om 19:12
Ik heb nu een wagen met volledig onderhoudsboekje vanaf de geboorte bij een Officieel Porsche-centrum, ben nu echter aan het twijfelen om naar een onafhankelijke Porsche-specialist te gaan. Wat is jullie mening, stel je gaat een Porsche kopen, hebben jullie liever stempels van off Porsche-garage dan van onafhankelijke specialist , of maakt dat niet uit denk je?
want stel dat je uit een andere uithoek komt, en je kent de onofficiele niet , kan het evengoed bijna een Midas of Kwikfit zijn he. -
MakerDiscussie
-
Luc zijn opmerking is juist, en toont aan dat we misschien toch weer een beetje appelen met peren dreigen te vergelijken. Laten we misschien nog eens duidelijk stellen dat we eigenlijk drie mogelijkheden hebben; 1: de OPC’s, die uiteraard betrouwbaar zouden moeten zijn, maar ook veruit de duurste zullen zijn, 2: de onafhankelijke garages die echter een specialiteit binnen 1 merk hebben en geaffillieerd zijn met een officiële garage voor originele wisselstukken en opleiding/hulp waar nodig (en waar we dus ook alle vertouwen mogen in hebben!!), en dan 3: de niet merkgebonden garages, die ook wel met plezier je wagen zullen onder handen nemen, maar waar vaak de echter rekening pas nadien gepresenteerd kan worden… omdat het niet goed gedaan is, of met goedkopere piraatstukken gewerkt werd die op niets trekken… De eerste twee zullen bij herverkoop weinig achterdocht mogen opleveren… maar de laaste mogelijkheid… Toen ik zaterdag naar de gym ging, zag ik aan de overkant een Boxster 2.5 die zijn onderhoud liet doen bij een Midascenter… ik heb daar toch mijn bedenkingen bij… 🙄
En ook de opmerking van 911-lover is zeer juist; zijnde dat het belangrijkste is dat alles ook echt klopt!! Herinner de waarschuwing die ik reeds gaf over de gestolen stempels van een officiële porschegarage, die steeds maar weer opduiken in onderhoudsboekjes bij verkopers met beruchte reputatie!! ALTIJD navraag doen, niets geloven, enkel en alleen omdat je het op zogenaamde facturen zien staan hebt!! (ik kan met mijn scanner en PC ook zo veel factuurtjes maken als je wil… en ze zullen er vrij echt uitzien… 😈 ) And trust me, ik kan het weten; mijn goedgelovigheid destijds heeft mij ook 2 miljoen frank gekost, die ik nooit meer zal terugzien!
[quote=”porschky”:14hgel6d]als we eerlijk zijn moeten we hier waarschijnlijk toch een onderscheid maken tussen wat we zelf het liefst zien op het boekje als we zelf een okkazie willen kopen, en waar we zelf naar toe gaan omdat het in onze portemonnee scheelt!!
[/quote]Dan zal ik één van de weinigen zijn , maar ik ben zo niet . Onderhoud is belangrijk alsook een duidelijke geschiedenis . Bij een officiele garage of niet maakt MIJ niet uit . Belangrijk is dat het gebeurd is en klopt 😉
Ik spreek natuurlijk enkel voor mezelf.De onafhankelijke Porsche garages werken ook altijd volgens het boekje en hebben de zelfde apparatuur zoals het officieel netwerk. Nu laat het ons zo stellen dat de mensen die bij Porsche zelf werken scholing krijgen en deze geven ze dan door aan de onafhankelijke, nu zal je u de vraag stellen waarom doen ze dit. Wel vrij simpel wij de onafhankelijke moeten de onderdelen kopen bij de officiële en daar verdienen ze ook geld op meer als dat ze van hun klanten kunnen verdienen. Dus om dit alles te compenseren geven ze een samenwerking tussen de twee.
Als je er eentje koopt en je ziet een stempel staan van een onafhankelijke dan ken je deze bijna zeker en dit gewoon omdat er niet zo veel zijn in België. En elk onderhoud is altijd even goed gedaan als bij de officiële dealer dus de wagen zal altijd even veel waard zijn. Dit is mijn mening hierover maar deze zijn idd verdeeld onder de mensen en is de keuze aan de eigenaar en de koper wat hij er zelf zal van denken.Luc
oké,
ben ik het deels met eens.
Mijn wagen dat ik aan het restaureren ben gaat geen enkele officiele stempel dragen maar er gaat wel een ringmap vol papieren bij zitten vanaf 1987. van mijzelf is de map bijna volledig gevuld met zaken die ik vervangen heb. Uiteindelijk is dan de motor, versnellingsbak,… gereviseerd. bijna alles vervangen. en mijn volgende stap is het chassis eens heel goed onder handen laten nemen.Enfin om een lang verhaal kort te maken wil dat zeggen dat het geen goede wagen zou zijn zonder de off stempels terwijl ik zeker ben dat er weinig tijdgenoten zijn die in zo’n staat verkeren.
Het enige wat belangrijk is in mijn ogen bij een aankoop zijn de facturen die recent (laatste jaren) gebeurd zijn en de algemene staat. aan een oudere wagen mankeert er altid iets of deze nu officieel of niet onderhouden is. Het kan zelfs beter gedaan zijn via een parallelgarage
Heel scherpe en juiste analyse, we agree.
😀 twisted: 😀
als we eerlijk zijn moeten we hier waarschijnlijk toch een onderscheid maken tussen wat we zelf het liefst zien op het boekje als we zelf een okkazie willen kopen, en waar we zelf naar toe gaan omdat het in onze portemonnee scheelt!!
De meesten van ons gaan naar onafhankelijke dealers, zeker van zodra de garantie voorbij is. En dat enkel en alleen voor de lagere prijs, laten we daar zeer duidelijk in zijn!! Niemand zou naar een onafhankelijke dealer gaan mochten de OPC’s aan dezelfde prijs werken… Die prijsmarge creëert de bestaansreden voor de onafhankelijke specialist… en eens we besloten hebben om naar een onafhankelijke te gaan, zullen kwaliteit, vriendelijkheid en dergelijke de keuze bepalen bij welke je gaat… maar de initiële beslissing om naar een onafhankelijke te gaan is louter voor het geld…
MAAR…. als we zelf eentje in okkazie kopen, zien we eigenlijk wel zelf het liefst officiële stempels staan, omdat we dan weten dat we de wagen van een eigenaar kopen (liefst zelfs nog de eerste eigenaar!) die niet op een frankje of eurootje (hangt er van af hoe oud de wagen is… 😉 ) moeten kijken heeft, en dat alles wel in orde zal zijn… En mijn persoonlijke ervaringen zijn dan ook navenant: de Porsches die ik gekocht heb in OPC’s, van de eerste eigenaar, en steeds daar onderhouden, daar heb ik NOOIT problemen mee gehad. De andere hebben ALLEMAAL (veeeeel ) miserie opgeleverd…! 👿 😥
Anders zijn we appels met peren aan het vergelijken… Of bananen met Chiquita stempel, en bananen met goedkopere stempel… 😉
Onderhoud optijd is onderhoud op tijd .
Merkgarage of onafhankelijke maken voor mij niets uitWij doen hier toch alles volgens het boekje, juist hebben wij minder personeel die je moet betalen.
Voor-de-doe-het-zelvers.
Wat jezelf doet, doe je beter en ben je zeker. 😉Een factuur met de beschrijving van de uitgevoerde werkzaamheden (met vermelding van km stand en datum) hebben mijn voorkeur dan een afgestempeld onderhoudsboekje.
waren mijn auto’s niet maar deze vrienden zijn inderdaad bijna allemaal terug gegaan. 1 iemand heeft nog een discussie met een dealer maar dit komt wel in orde 😉
wel grappig om garages te testen maar triestig om te zien dat ze het toch allemaal niet zo nauw nemen. Daarbij wil ik natuurlijk niet alle garages over dezelfde kam scheren ❗
[quote=”porschke”:3s6sjsxy]Ja ken dat vervangen. Bij Audi, volkswagen,… ook al meegemaakt dat alles vervangen is totdat vb de gemarkeerde bougies er nog opzitten terwijl ze toch doorgerekend worden 😕
[/quote]Je bent toch terug geweest ❗ 👿
Ja ken dat vervangen. Bij Audi, volkswagen,… ook al meegemaakt dat alles vervangen is totdat vb de gemarkeerde bougies er nog opzitten terwijl ze toch doorgerekend worden 😕
Het belangrijkste is dat de wagen volledig in orde is en correct alles vervangen is, desnoods vul je het zelf bij van mijn part 😉
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.