waarom automerken ons plots om de oren slaan met elektrische auto’s

Home Forum Porsche Talk waarom automerken ons plots om de oren slaan met elektrische auto’s

  • Maker
    Discussie

  • deepee
    Deelnemer

      Vanaf 2020 zullen strengere CO2-regels gelden in de EU voor de automobielsector en verschillende constructeurs geven nu al aan dat ze die mogelijks niet halen. Met torenhoge boetes als gevolg.

      De focus mag tegenwoordig dan wel op NOx liggen (dankjewel, Dieselgate) voor de EU is het duidelijk; jaarlijks komt 12 procent van de opgewekte CO2-emissie in Europa van de automobiel en daar wil het iets tegen doen. Door automerken verplichte emissiestandaard op te leggen, bijvoorbeeld. Een goede zaak zou je denken. Alleen worden die stelselmatig zo strikt dat verschillende automerken nu vrezen dat bij de volgende ronde – in 2020 – er koppen dan wel bedrijven zullen rollen. Maar waarom wordt er nu zo vaak over 2020 gesproken?

      Wel, moest het je niet zijn opgevallen, elk Europees automerk zal tegen 2020 plots met een hoop elektrische wagens op de markt komen. Niet omdat ze overtuigd zijn dat de markt er klaar voor is, wel door die Europese emissiestandaard die weer een tikkeltje strenger zal worden. Daarbij moeten automakers een gemiddelde waarde halen, uitgedrukt in CO2. Die bestaat nu ook al maar zal in 2020 verstrengd worden tot 95 g/km C02.
      [size=4]
      Elektrische doorbraak omdat het moet, niet omdat ze er in geloven[/size]

      Wel, moest het je niet zijn opgevallen, elk Europees automerk zal tegen 2020 plots met een hoop elektrische wagens op de markt komen. Niet omdat ze overtuigd zijn dat de markt er klaar voor is, wel door die Europese emissiestandaard die weer een tikkeltje strenger zal worden. Daarbij moeten automakers een gemiddelde waarde halen, uitgedrukt in CO2. Die bestaat nu ook al maar zal in 2020 verstrengd worden tot 95 g/km C02.
      Je zou dan kunnen zeggen dat elke nieuwe auto in 2020 maximaal 4,1 l/100 km benzine (3,6 liter diesel) mag verbruiken maar dat is niet helemaal waar. Want de EU kijkt naar de vlootwaarde van een automerk. Met andere woorden; je mag een dikke sportwagen met V8 en 700 pk verkopen als je aan de andere kant van het spectrum een zuinige compacte hatchback aan de man weet te brengen.

      Dat is nu ook al het geval, want de opgelegde limiet is sinds 2015 130 g/km CO2. Alleen is dus die opstap (of duikvlucht) van 130 naar 95 een serieus verschil. Eentje die automerken eigenlijk niet kunnen halen zonder een vorm van elektrificatie. Dat begrijpen ze bij de Europese Unie ook waardoor ze met een rits spelregels op de proppen komen.
      Te beginnen met de overgangsperiode in 2020. Dat houdt in dat 95% van de vloot moet voldoen aan die 95 g/km C02 in 2020. Waardoor automerken serieuze vervuilers nog één jaar buiten schot kunnen houden (lees: verkopen). Vanaf 2021 is het evenwel 100% van de vloot die in rekening zal gebracht worden. Dan is er nog de eco-bonus. Die wordt uitgereikt voor innovatieve tech die een impact heeft op de C02-uitstoot maar niet meteen aangetoond kan worden tijdens de testprocedure. Denk maar aan het 48-volt systeem dat overal de kop op duikt, de zogenaamde mild hybrid. Daarmee krijgen automerken credits waarmee ze de vloot-uitstoot mogen verlagen tot 7 gram per jaar.

      Al zijn er heus nog spelregels en uitzonderingen in het boekje van het grote Europees CO2-gezelschapspel. Zoals de Super Bonus. Nee, we verzinnen dit niet … Auto’s die minder dan 50 g/km CO2 uitstoten worden vanaf 2020 geteld als 2 wagens. Of in mensentaal; voor elke XC90 T8 die Volvo verkoopt (plug-in met 49 CO2/km) mag het merk zeggen dat het er twee van verkocht heeft. Waardoor de gemiddelde CO2-uitstoot natuurlijk een stuk zal dalen van de vloot.
      Dreig je dan nog bankroet te gaan, dan mag je samen hokken met een medespeler om zo aan de normwaarde te komen. Een groep vormen zeg maar. Of het toeval is dat Opel plots door GM van de hand wordt gedaan en bij PSA komt te liggen? Heus niet. Denk dus PSA, FCA, de Volkswagen groep maar ook Geely dat Volvo, Lotus en Lynk & Co in handen heeft.

      Tenslotte heeft de EU uiteraard niet de intenties om de boeman te zijn in heel dit verhaal. Waardoor kleine volumedraaiers grotendeels buiten schot blijven (vaak fabrikanten van sportieve en dus ‘meer vervuilende’ wagens).
      Bouw je minder dan 1.000 auto’s per jaar, dan val je sowieso buiten de regelgeving (Koenigsegg, Bugatti, etc). Bouw je jaarlijks tussen de 1.000 en 10.000 auto’s, dan mag je zelf een voorstel doen hoe je de CO2 terug gaat dringen binnen je bedrijf.
      Bouw je tot 300.000 auto’s per jaar, dan mag je een fikse reductie eisen op je gemiddelde CO2-uitstoot, tot 45% om aan die 95 g/km CO2 uit te komen.

      Wat er gebeurt als een automaker niet aan de spelregels kan voldoen? Dan moet je een boete betalen aan de spelleider (de EU dus). Die bedraagt vanaf 2020 (eigenlijk 2019) 95 euro per CO2 eenheid dat je boven de norm zit. Niets onoverkomelijk zou je denken. Alleen… moet het merk dan 95 euro betalen per CO2 uitstoot die ze boven de norm zitten maal het aantal auto’s dat ze verkocht hebben.

      Een voorbeeld? Stel dat XXX Automotive in 2021 500.000 auto’s verkoopt en uitvalt op een vlootgemiddelde van 97 g/km, dan zal deze (2×95=) 190 x 500.000 = 95 miljoen euro boete moeten betalen. Begrijp je nu waarom automerken ons plots om de oren slaan met elektrische auto’s? 2020 heeft alles in zich om een slagveld teweeg te brengen.

    15 reacties aan het bekijken - 121 tot 135 (van in totaal 154)
      • Wie betaalt de “groene” rekening van de elektrische auto?

        Wat hebben een giftig meer in Mongolië, een dodelijke longziekte in de Congolese kobaltmijnen en waterconflicten in de Andeslanden met elkaar gemeen? Dit: de zware tol die betaald wordt voor onze alleen in schijn groene elektrische auto’s.

        lees meer …

          Diesel properder dan elektrisch !

          So umweltfreundlich sind E-Autos wirklich!
          Auf den ersten Blick scheint die Sache klar: Elektroautos sind umweltfreundlicher als Verbrenner, weil sie mit Strom statt mit Benzin oder Diesel fahren. Oder? Ganz so einfach ist es dann doch nicht: Denn Energie wird bei Autos nicht nur beim Fahren, sondern auch für die Herstellung und das spätere Recyceln sowie für die Bereitstellung von Kraftstoffen aufgewendet. Bei elektrifizierten Fahrzeugen (also auch bei Hybridautos) kommt noch ein nicht unerheblicher Energieaufwand für die Batterie hinzu. Das alles wirkt sich auf die CO2-Bilanz und damit aufs Klima aus. Der ADAC hat nun Vertreter aus drei Segmenten miteinander verglichen. Die große Frage: Fahren E-Autos klimafreundlicher? Ergebnis: Eine generelle Aussage sei unmöglich. Aber: Elektrofahrzeuge in Deutschland seien bereits heute in vielen Fällen eine gute, weil umweltfreundliche Wahl. Allerdings könnten sie eine noch deutlich bessere CO2-Bilanz aufweisen, würden sie ausschließlich mit regenerativem Strom fahren.

            Vandaag nog eens mijn warmbloedig raspaardje van stal gehaald, een natuurtalent dat letterlijk en figuurlijk voortdurend op ontploffen staat. Geen electrisch substituut zal ooit dezelfde bevrediging geven……Ongeacht hoeveel duracellekes voorzien in het energetisch vermogen. Sure I wil go with the flow…..voor de vulgaire dagelijke behoeften zal het batterij aangedreven model volstaan, maar mijn raspaardje hou ik bij mij op stal. Once in awhile zal ik van haar exclusieve diensten gebruik maken, en zo zal ik savoureren van een opwindende ervaring die nog aan weinigen zal voorbehouden zijn. ‘T is maar hoe je het bekijk hé…..

              All of the above…

              Hier een rijtest door CAR magazine van de Tesla 3: Tesla Model 3 review: almost a Volks-Tesla

              [i]According to the official spec sheet, the 1730kg flagship model can accelerate in 5.1sec from 0-60mph. With AWD, extra poke and all floodgates open, the target for the 90kWh crackerjack is an even brisker 4.1sec. Even though BEVs hate flat-out stints like mice hate cats, this one reaches a top speed of 141mph – but only if it must. Because beyond 100mph, you can literally watch the draining process of the lithium-ion energy cells on the big in-dash screen in full colour.

              Fast discharging does not only curb the driving range, it also has a bad effect on battery life. In the course of a 20-mile pedal-to-the metal run on a fuzz-free dual carriageway, the state of charge plummeted from 65% to 45%. On the autobahn, you’d better switch on cruise control and relish either the relative silence or the excellent sound system.[/I]

              Laat maar zitten dan… :popcorn:

                De aanpak van de overheid getuigt van heel korte termijn denken, tot de volgende verkiezing zeker? Als ik het laatste decennium bekijk, zie ik tot zeer kort geleden Diesel, Diesel, Diesel. De Duitse vrienden kleven aan de diesel lamp, ze lopen er niet tegen, ze kleven er aan.
                Er werd een beetje in de marge gemorreld met hybride modellen, waarop dan het tweede semester van 2017 een zeer nijdige reactie volgde, op de zogezegde hybride luxe SUV’s. Lijstjes worden aangepast zodat de Panamera en Cayenne eraf vallen en enkele andere er weer aan toegevoegd.
                Als ik het draadje doorlees zijn er nog enkele mensen die aan hybride denken, een enkeling aan CNG. Van de hybride is het een publiek geheim dat die auto’s zeer zwaar zijn (batterijen) en eigenlijk contraproductief.
                Net een dieseltje verkocht, massahysterie, geen kat die nog een diesel wilt. De industrie is er echter wel van overtuigd dat diesel nog verder kan evolueren.
                Een full electric auto heeft een autonomie issue bij de publiek opinie.
                De hybrides en de full electrics zijn behoorlijk duur.

                Ik treed ook Igordiver mening bij met betrekking tot de motorfietsen.

                Een politieke partij zou me kunnen charmeren met een duidelijk beeld te formuleren rond mobiliteit en waar ze voor staan.
                Allemaal als pakvee op de trein? De trein die al jaren vecht met capaciteitsproblemen en gedurende de spits niet echt klantvriendelijk kan genoemd worden. Creatief zijn ze wel, ze hebben geen stiptheidsprobleem meer, alle verbindingen duren gewoonweg langer dan in 1990.
                Allemaal elektrisch?
                Allemaal hybride?
                Zeg het maar.
                Of allemaal van thuis uit werken, think out of the box? Geen spitsproblemen meer?
                E-commerce laten betalen voor het verkeersinfarct die het veroorzaakt. Er zijn minder vrachtwagens, bestelwagens daarentegen…
                Wishfull thinking perhaps?
                Interessant draadje, by the way.

                  Wat gaat men doen met het vrachtverkeer trouwens? Wat zijn de plannen om naar 100% groene stroom te evolueren ipv. de 30% nu? Motorfietsen ook elektrisch? Ze zien je nu al niet afkomen en dan gaat de motorfiets ook niet meer gehoord worden, ge moet écht wel suicidale neigingen hebben om daarmee rond te rijden. Wat met de oldtimer-industrie? Gaat Mieke Vogels het gaan uitleggen op Techno classica dat de industrie genekt gaat worden en er bijgevolg jobs verloren gaan? Gaat de OPEC dit zo maar laten gebeuren of gaan die voor een aflapje in Europa opteren? En zo zijn er nog wel heel wat vragen zonder deftig antwoord maar dat zijn we onderussen gewoon van de politiek: hard roepen zonder nadenken.

                    [quote=”bollocks” post=265869] Daar gaat de belegging van velen…. :think:[/quote]Ik denk dat je vandaag, morgen en zelfs volgend jaar nog steeds veilig zit met de belegging in een oldtimer of classic car. Ze spreken over 2050 maar kunnen nog geen deftige oplossing aan de problemen van vandaag bieden. Er is een heel groot verschil in tussen wat de politiek zegt en soms belooft en wat ze daadwerkelijk zullen doen. Trouwens wie hier allemaal rijdt er enkel en alleen met een Porsche omdat hij dit als een soort veilige belegging ziet? Dat is als op de beurs gaan spelen. Het kan goed gaan en het kan slecht gaan.

                    Nu dat er een ommekeer is gestart zal iedereen wel beseffen. Maar als je ziet hoe een explosieve groei er in de O-platen is dan liggen er duidelijk weinigen van wakker. De vraag die we ons moeten stellen is dat elektrisch rijden effectief de oplossing gaat zijn. Of een vorm van hybride voor de volgende 20 jaar? De ideale oplossing voor velen : een fiscaal gunstige wagen (hybride of 100% elektrisch) en een benzine zuipende bolide voor die enkele mooie dagen per jaar. En al die belastingen en accijnzen moeten we gewoon slikken. Het is betalen of niet meer ermee op de openbare wegen komen. Iedereen heeft die keuze en beslist zelf of hij of zijn daar centen voor wil neerleggen of niet.

                    Ik heb het onlangs nog horen zeggen. Hij betaalde voor zijn 5.0 V10 elk jaar een pak belastingen. En de wagen heeft vorig jaar amper 1700 kilometer gedaan. Een gewoon werkend koppel met opgroeiende tieners. Maar ze hadden die centen ervoor over om die paar uitstappen met hun “hebbeding” te kunnen doen. Iedereen heeft nu eenmaal andere prioriteiten.

                      [hide]Als God belieft zal ik dus in mijn oude dagen met mijn oldtimer PDK alleen nog over circuit kunnen scheuren 🙂
                      How, tenzij ze alle circuits gaan afschaffen wegens lucht en geluidsvervuiling, DAN zijn we pas gesjareld.[/hide]

                        Ik zal dan zelfs 87 jaar zijn, dus inderdaad… OTOH gaat Europa niet van de ene dag op de andere overschakelen op elektrisch aangedreven wagens. Het is nu al begonnen en dus zullen ook wij vermoedelijk nog overschakelen voor dagelijks gebruik en de Porsche nog gebruiken voor de fun. Wordt wel boeiend om de technologische evoluties te volgen :salut:

                          zal mijnen tijd wel duren, in feb 2050 zal ik 80 zijn, boven de gemiddelde leeftijd van de man…
                          Onze nakomelingen zullen er meer ‘last’ van hebben, maar als je verder nadenkt… wij ook…. wie gaat onze teerbeminde en oh zo dure oldtimers nog kopen waar we hopen dat ze ooit nog een mooie cent zullen opbrengen als we ze verkopen???? Daar gaat de belegging van velen…. :think:

                            tja, mijn eerste reflex was ook “het zal onze tijd wel uit doen”.
                            tot het besef komt dat onze eigenste nakomelingen moeten opdraaien voor wat de vorige generatie(s) uitgespookt he(bb)e(ft)n.

                              [quote=”Mushroom” post=265853]*2050
                              Damn autocorrect!! ;)[/quote]

                              Godver, ik zal maar ineens bekennen dat de fles al van 16u open is. :drink:
                              Merci voor de correctie Mushroom, kan zijn dat ik 22005500 heb getypt of alleszins toch heb gezien :happy:

                                32 jaar is inderdaad nog héél lang. Tegen dan is het niet zeker dat we zullen WILLEN met de auto rijden. Voor mij is het een kwestie van tijd voor een GPS gebaseerd Big Brother “kaske” in elke auto belandt. Trajectcontrole van zodra men zijn oprit af rijdt…

                                  *2050
                                  Damn autocorrect!! 😉

                                    De gemiddelde leeftijd voor een man in België bedraagt 79 jaar en 9 maanden. Op 1 januari 1950 ben ik 78 jaar en 7 maanden. “ Het zal mijnen tijd wel duren” zegt men wel eens. In dit geval nét wel of nét niet dus maar aangezien een recente studie heeft aangetoond dat een glas alcohol het leven met 30 minuten verkort, hebben de opgestoken wereldvebeterende vingerkes voor het eerst hun nut bewezen. Ik trek nog n fleske open en verwerk morgenochtend mijn kater met een tot + 200 graden geroosterde boterham met Nutella. Ik zen zeker, het komt goed. :mrgreen:

                                  15 reacties aan het bekijken - 121 tot 135 (van in totaal 154)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.