Wagen 30+ jaar oud

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Wagen 30+ jaar oud

• Maker
    Discussie
  • Goeiemiddag,

Als een wagen ouder is dan 30 jaar geniet je van de forfaitaire verkeersbelasting van 100 euro. Is het daarbij nodig dat de wagen op een O-plaat staat, of geldt die 100 euro ook als de wagen ingeschreven is op een ‘gewone’ nummerplaat? (bij die laatste heb je geen beperkingen op het gebruik)

Groeten,

Dominique

13 reacties aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
    • De simulator is nogal eens meer verkeerd. Laatst hetzelfde voor gehad en voor de zekerheid gebeld naar DIV en daar bevestigen ze dit en zeggen dat de auto effectief 30 jaar MOET zijn als je hem wil inschrijven als oldtimer. Wat de simulator ook aangeeft of niet.
      t’ Is België hier hé.

Anoniem

Efkes gesimuleerd op website Vlaams incassobureau (ttz simulatie verkeersbelasting)
        Als je de wagen inschrijft de maand vooraleer hij 30 jaar wordt, dan geldt oldtimerbelasting. Schrijf je een maand vroeger in, dan is het volle pot.
        Ttz, eerste inschrijving 10/09/1993:  inschrijving 2/08/2023: oldtimertaks, inschrijving 31/07/2023: gewone taks

Hier ook full omnium met 5000km

Wat wordt er tegenwoordig geregekend voor zo’n zware overtreding (met je O-plaat naar het werk rijden)?

Ik wou de mijne net daarom op reguliere platen zetten, maar de kweeste om een gelijkvormigheidsattest heeft daar voorlopig anders over beslist.

Hier ook gewone plaat, jaarlijkse keuring, oldtimerverzekering full omnium zonder beperkingen. Met beperkte kilometers (5.000 km) is iets goedkoper.

@Jacques klopt niet volledig
                Hier al 11j gewone plaat elk jaar keuring maar wel oldtimer verzekering lees goedkope verzekering. Maar aan de oldtimer verzekering zijn dan ook weer beperkingen.

Klopt Yellow Submarine, maar ik kom slechts een goede handvol keren met de CS buiten op een jaar (voor een weekendtochtje Ardennen, Eifel of Luxemburg). Dat een van die keren telkens voor de keuring is na misschien 3.000km, is wel vervelend. Zal blij zijn wanneer ik een jaartje kan overslaan.

er is nog een verschil tss reguliere en O nr plaat en laat ons hopen dat dit in de toekomst niet alleen voor BXL geldt:

Oldtimers ouder dan 30 jaar die zijn ingeschreven in België.De afwijking wordt automatisch toegekend indien aan alle onderstaande voorwaarden is voldaan:
                    [list]
                    [*]Het voertuig is ingeschreven in België
                    [*]Het voertuig is meer dan 30 jaar oud
                    [*]Het voertuig is ingeschreven als oldtimer en heeft een Belgische nummerplaat met ‘O’, ‘1-O’ of een gepersonaliseerde nummerplaat (overeenkomstig artikel 4, §2 van het Ministerieel Besluit van 23 juli 2001 betreffende de inschrijving van voertuigen)
                    [*]Het voertuig wordt niet gebruikt voor commerciële doeleinden
                    [/list]
                    In dit geval is de afwijking automatisch. U hoeft dus geen actie te ondernemen en u mag in de Brusselse lage-emissiezone (LEZ) rijden. De afwijking wordt toegekend voor onbepaalde duur.

Oldtimers ouder dan 30 jaar die in het buitenland zijn ingeschreven of geen Belgische nummerplaat met “O” of “1-O”U dient een afwijking aan te vragen via het onlineformulier.Om uw afwijkingsaanvraag te valideren, dient u het volgende te doen:
                    [list]
                    [*]Het voertuig registreren
                    [*]Een kopie van het inschrijvingsbewijs toevoegen (grijze/roze kaart)
                    [/list]
                    Nadat u de afwijking hebt ontvangen, is ze 5 jaar geldig, op voorwaarde dat de toekenningsvoorwaarden van de afwijking niet veranderen.

Gewone plaat alle jaren keuring 100 euro taks en gewone verzekering
                      Oldtimer plaat om de 2 jaar keuring 100 euro taks en goedkopere verzekering.
                      En ik ken ook zo een zieke politie die als hij nog maar denk dat hij iemand kan beboeten dan heb je prijs . Er zijn voor en nadelen aan de twee verschillende platen .
                      Ik denk dat de regel zo is al kan ik nog verkeerd zijn .Mvg

Het klopt dat je met een gewone plaat ook “gewoon” elk jaar naar de keuring moet. Maar met een O-plaat nimmer naar de job mogen rijden zou voor mij toch een nadeel zijn. Ieder moet het voor zichzelf uitmaken natuurlijk.

En er zijn wel degelijk flikken die dat in het snuitje hebben want een forumlid vertelde ooit dat toen hij de 4de keer met zijn 944 (dacht ik) naar het werk reed, tegengehouden werd door een ijverige arm der wet. Toen hij jokte dat het “de eerste keer” was, werd hij snel van antwoord gediend: “neen meneer, het is de vierde keer!” 

Interessant topic want ik zit weldra in dezelfde situatie. Misschien dus toch voor de O-plaat gaan aldus. Ook al omdat (ik dacht dat) je zonder O-plaat toch nog jaarlijks naar de keuring moet? (met O-plaat en minstens 30j tweejaarlijks en vanaf 50j om de 5 jaar)

Dit moest ik weten, bedankt voor de info!

Mijn Targa is van ’87 en ik rij al 13 jaar met een gewone nummerplaat. Eens de wagen 30 jaar is gaat de wegenbelasting automatisch naar de forfaitaire belasting, zijnde op dit moment 100 euro. je hoeft dus geen O-plaat aan te vragen. Er staan trouwens geen beperkingen meer op een O-plaat behalve woon-werk en schoolverkeer mag niet.

Let wel op, ik geef een voorbeeld. Stel, je wagen wordt dit jaar op 25/06/2023 30 jaar maar als je je jaarlijkse verkeersbelasting, die je gewoonlijk betaald, voor die datum valt, bvb 15/05/2023 dan betaal je nog de volle pot en zal je pas voordeel halen vanaf 15/05/2024. Tenzij je je nummerplaat binnen stuurt voor je betaald en de wagen terug inschrijft na 25/06/2023.
                              Maw, de wagen MOET 30 jaar zijn bij bij betaling.

13 reacties aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.