Wagen uitschrijven winterstalling…nieuwe BIV bij herinschrijving?

Home Forum Porsche Talk Wagen uitschrijven winterstalling…nieuwe BIV bij herinschrijving?

  • Maker
    Discussie
  • Er is al veel over geschreven maar wil even duidelijkheid.
    Sinds 01-01-2016 is zoals geweten de BIV vergroend.

    Als je nu een wagen, die ingeschreven is geweest vóór 2016, uitschrijft + platen terugstuurd en hem binnen de 6 maanden terug inschrijft op de zelfde eigenaar, moet deze eigenaar dan:

    1) geen BIV betalen bij herinschrijving zoals voorheen?
    2) de volledige nieuwe vergroende BIV betalen (alsof het zijn allereerste inschrijving was)?
    3) het verschil betalen tussen de vernieuwde vergroende BIV en de oude BIV die hij indertijd bij eerste inschrijving heeft betaald?

    mss iemand ervaring ermee die deze winter zijn wagen heeft uitgeschreven die voor de eerste maal ingeschreven was vóór 2016…?

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 50)
    • [quote=”kikie” post=252691]Ik kom wat laat op de proppen met deze informatie maar hier kun je vele specificaties, waaronder de CO², nakijken.

      https://www.ultimatespecs.com/car-specs/Porsche/M576/968

      [/quote]

      Maakt niet uit, enkel officiele documenten gelden. Indien er geen CO2 op staat, kan je het papiertje van Porsche bij de oude kranten leggen of je kinderen het laten gebruiken om op te tekenen…

      Zelfs met je officieel normverbruik ben je niets. Je zou hieruit je CO2 kunnen berekenen: http://ecoscore.be/nl/info/ecoscore/co2 Dit is een website van de overheid. Maar die berekening maken ze zelf niet. Indien gegevens ontbreken gebruiken ze de gekende ‘correctie’tabellen http://ecoscore.be/nl/info/ecoscore/missing-data

        Ik kom wat laat op de proppen met deze informatie maar hier kun je vele specificaties, waaronder de CO², nakijken.

        https://www.ultimatespecs.com/car-specs/Porsche/M576/968

        Het is volgens deze site rond de 240 en niet de 297.

          Daar was ik al bang voor dat ik geen CO2 waarden zal krijgen op het attest en enkel de euro norm .
          En dat maak niet veel verschil meer .
          Ik denk dat ik het zo zal laten .

            Now you’re talking ! :up:

              [quote=”Ollie” post=251952]01/01/2016 is de ‘vergroende’ verkeersbelasting in voege gekomen.

              Bestaande inschrijvingen voor deze datum konden echter aan dezelfde voorwaarden blijven voldoen.

              Van welk jaar is de eerste inschrijving van de 968?[/quote]

              Vreemd allemaal. Lichtjes off topic: als ik de info van een GT4 invul op de simulator (E6/238g/19PK) dan krijg ik voor een auto uit:
              * 2015 een verkeersbelasting van 1.777€
              * 2016 wordt dit dus 2.129€
              Oftewel 352€ verschil. Dat zal dan jaarlijks zo blijven of zou dit nog wijzigen?

              BIV is voor de 2015 (4.680€) natuurlijk minder dan de 2016 (5.736€) of een nieuwe (6.366€)

              [hide]Het zal er toch eens van moeten komen denk ik, begin volgend jaar. Ik begin alvast te sparen… Prijsjes zakken stilaan beneden de 100K, oef![/hide]

                bij mijn 89er 928 staat op het attest van de invoerder wel de euro2 norm ingevuld maar geen CO2 uitstoot.

                  Oké bedankt voor de info ,

                    😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥

                    Enkele jaren terug reeds geprotesteerd op berekening

                    Co2 zit idd rond de 245gr (handbak) maar ze rekende met de 295gr (ondertussen komt daar elk jaar een paar gram bij dacht ik)
                    Porsche gaf niet thuis toen, konden geen formele bevestiging doen van de 245gr wegens “werd toen niet volgens dezelfde methodiek gemeten” Was toen idd volgens een formule op het normverbruik, welke ondertussen blijkbaar achterhaald is :censored:
                    Geen idee of ze ondertussen hier wel in meegaan.

                    Om idiote BIV / Tax bedragen te vermijden, heb ik dus het daarna simpel gehouden door voor 1991/1992 exemplaren te kopen. :popcorn:
                    78 euro BIV & Tax is denk ik perfect voor een hobby voertuig (zeker wanneer je er meer dan 1 hebt 🙄 ).

                    Qua euronormering is er meer kans dat Porsche u dit kan / wil geven.
                    Maar voor mijn laatste aanwinst (de gele cabrio) heb ik vooral hard gepushed dat ze het overnamen van het Duits inschrijvingsbewijs, maw ook dit heb ik niet over Porsche laten lopen. 💡

                      handgeschakeld.

                      Ja dat aanpassen zou ik ook wel zien zitten :happy:

                        [quote=”larsy” post=252142]Vandaag contact met p c paal .
                        Het attest bij de constructeur kost 150€ +btw
                        Kan een 2 weken duren .
                        Weet iemand dat de 968 ZEKER minder CO2 heeft dan 297g en een betere euro norm dan 0 heeft ?
                        ( anders heeft hier niet veel zin om het bestellen )

                        Bedankt al :up:[/quote]

                        Als er niet opstaat wat je verwacht, dan pas je het toch gewoon zelf aan in fotoshop :up:
                        volgens mij is een 968 245g Co² en euro2 want kat met lambda

                        anders eens vragen aan DST, hij heeft enkele 968 …

                          automaat of handgeschakeld?

                            Vandaag contact met p c paal .
                            Het attest bij de constructeur kost 150€ +btw
                            Kan een 2 weken duren .
                            Weet iemand dat de 968 ZEKER minder CO2 heeft dan 297g en een betere euro norm dan 0 heeft ?
                            ( anders heeft hier niet veel zin om het bestellen )

                            Bedankt al :up:

                              [quote=”larsy”]Als ik de mijne niet op o platen kan zette volgende zomer dan gaat hem weg …. (taks die ik gisteren in de bus heb gekregen is gewoon het DUBBEL tov 2016 ,en da ga ik nie blijven betalen) .. dan koop ik terug een lotus Elise of misschien een 944 turbo cabrio :bounce:
                              [/quote]

                              Dan veronderstel ik dat je hem in de winter uitgeschreven hebt, zolang je de nummerplaat niet binnen doet blijf je de oude taks betalen
                              Van de moment dat ge uw plaat binnen doet val je onder de nieuwe regeling en betaal je de volle pot
                              dit doen de meeste die een cent willen uitsparen en die komen nu van een kale reis terug 💡

                                Larsy, is inderdaad 100% zeker 01/01/16 geweest dat de verandering er is gekomen.

                                Vreemd dat je 2016 inderdaad nog het oude tarief hebt betaald, misschien iemand die hier een verklaring voor heeft? :think:

                                  @ollie:
                                  Ben je zeker dat het =>
                                  01/01/2016 in voege is gekomen.
                                  Ik heb namelijk 03/2016 nog ingeschreven en het lage tarief moete betalen (foto).
                                  De 968 is van 11/93,
                                  Dus O platen zal ik ook nog eens mislopen . :what:

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 50)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.