Weghalen airco 993

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 993 Weghalen airco 993

  • Maker
    Discussie

  • Kristof993
    Deelnemer

      Ik gebruik de airco van mijn 993 haast nooit en vroeg me dus af er iemand ervaring heeft met het verwijderen van de airco in een 993 (een vriend van mij heeft dat gedaan met zijn SC). Het enige nut dat ik zie, is de ruiten ontwasemen bij regen maar de 993 komt zelden buiten bij echt slecht weer dus…

      In theorie zou het beschikbaar vermogen moeten verhogen en het verbruik dalen, zelfs als de airco niet aanstaat omdat de riem van de airco een stuk weerstand biedt aan de motor en dus energie vraagt. Een mooi neveneffect, is dat de wagen bijna 20kg lichter is zonder airco, met in principe zelfde gunstig effect op rijden & verbruik.

      Het overwegen waard of af te raden om welke reden dan ook?

      Groeten

      Kristof

    15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
      • moest gisteren onvermijdelijk terugdenken aan deze leuke discussie toen ik een filmpje op You Tube bekeek, waarin Tiff Needel van Fift Gear de GT3RS testte. Hij vond het maar goed dat de door hem geteste versie nog steeds de radio en airco had, want, zo stelde hij:” ik zie het nut niet in van het weglaten van die airco, als je vindt dat je niet snel genoeg gaat over de Nordschleiffe, leer dan gewoon sneller met je wagen rijden…” 😉

          Of hoe een schijnbaar eenvoudige technische vraag uitloopt op een levensbeschouwlijke discussie… Allez vooruit.

          Trouwens, als we de gewichtsbesparing van 21kg door de totaal verschillende dakconstructie van de Boxster Spyder buiten beschouwing laten, wordt 30% van de overige gewichtsbesparing t.o.v. de Boxster S bereikt door het weglaten van airco en radio. En we zijn intussen 16 jaar verder

          🙄

          Anoniem

            Die kilootjes; aan comp karting gedaan en dan speelde dat idd een zéér grote rol!
            Tijdens oa de 24h races bij regenweer was dat dan weeral een groot voordeel.
            Raad es wie er altijd bij regen de bak in moest 😕
            (man da was super plezant in de regen[IMG]http://i36.tinypic.com/308absy.gif[/IMG])

            Gewichtsbesparing…doen we dan aan competitie op de openbare weg?
            Ok de gedachte ergens iets te hebben uitgewonnen tov Uw mede weggebruiker…ja heeft wel iets.

            In de 964RS was er geen sprake van airco ed, voor vrije tijdsbeest zou ik daar vandaag wel enige moeite mee hebben denk ik.

              dit bedoelde ik dus ook
              volledig mee eens

                Ach, het is een bekend fenomeen, we spiegelen ons allemaal graag aan iets ….

                Als we morgen op onze carbon fiets van 5000 € of meer tegen Tom Boonen gaan rijden die op een oude fiets van 20 jaar geleden rijdt wordt er over ons nog altijd niet gesproken.

                Het is gewoon de gedachte, een carbon fiets, we kunnen hem betalen dus …

                Idem bij een auto, als de prijs geen belang heeft, en we kunne hem kopen wanen we ons toch even Schumi, ondanks dat we 90% in het stad rondtuffen tegen 50 km/h en hem praktisch nooit zullen gebruiken waarvoor hij dient maar het blijft leuk.

                Ik bedoel maar, als ik gans deze topic volg over het al of niet verwijderen van de airco, en waarom eigenlijk ??

                Zoals al eerder aangehaald, ik zet de mijne op “AUTO”, verbruikt dat dan meer, heb ik minder PK, so what, in de zomer lekker, in de winter nuttig.

                Ik moet tegen niemand koersen die zijn airco er wel heeft uitgehaald 😉

                Mijn idee hé jongens

                  voelt niet aan als belediging 😉 😀

                    Wou hier niemand beledigen hé…

                    Er is een groot verschil tussen een carbonfiets van x kg en een GT3RS van 1xxx kg…

                      ‘t is gewoon om te zeggen wat is het nut van vele gewichtbesparingen
                      als je echt kijkt voor de laatste kilo en de laatste pk moet je gaan zover je zelf wil
                      maar je moet het totaalplaatje bekijken
                      een carbonfiets en zelf te veel wegen wat is het nut van die fiets?
                      een carbonfiets omdat je dat wil en kickt op die dingen waarom niet?
                      alles is relatief en sluit me dan ook aan bij die mensen die hier al op deze topic gereageerd hebben

                        Beste Bruno,

                        alles is je ook gegund.

                        De GT3RS gen 2;

                        De 90 liter tank (kan je ook voor 1/4 vol doen);

                        De airco en PCM (kan je afzetten);

                        de kilo’s (dat is wat lastiger, kunnen ervan meespreken..)

                        Doe dus voort “je goesting”.

                        Amicaal: 😆 😈 😆

                          is mijn goesting ook… 😉

                          tja, gewicht en vooral gewichts-PK verhouding: het blijft één van de belangrijkste ‘echte’ parameters om sportiviteit bij een auto in te schatten of te creëren… MAAR… misschien moeten we ook wat dat betreft toch de vraag stellen in welke mate een kilootje meer of minder de dag van vandaag nog evenveel ‘schade’ toebrengt aan het rijgedrag als vroeger? En dit omdat we tegenwoordig spreken over aantallen PK’s die vroeger in de F1 thuishoorden, en nu in familiewagens gestoken worden! 😯

                          Kijk, als ik met mijn 107 kg, getraind of niet, in een kart kruip, dan moet ik toegeven dat zowat iedereen in het uitkomen naast mij in een bocht wegloopt van mij… Valt niet veel aan te doen…zeker niet om dat daar iedereen het gaspedaal durft induwen tot het einde… 😈 Als ik echter met de moto op circuit ging, was dat al een heel ander verhaal, omdat de hoeveelheid PK’s die ter beschikking staan bij de hedendaagse 1000’s dat gewichtsverschil in rijders best kunnen compenseren, mits je maar de kl*** aan je lijf hebt en de kunde om die PK’s ook te gebruiken! En als we over sommige wagens van tegenwoordig spreken, hebben we het over 400, 500 en zelfs meer PK’s… dan moeten we toch al zeer aan elkaar gewaagde rijders hebben om enkel dan om redenen van een paar kilootjes het verschil te maken. En dan hebben we het over circuit, zeker niet over de openbare weg, laat staan de bebouwde kom…

                          Dus ja, de Elise zal rapper zijn op korte technische circuits als Croix En Ternois en dergelijke (of anders gezegd een RS tegenover een ‘gewone’ GT3, of basic 911 C2), maar de Elise zal al misschien op zijn doos krijgen van een ‘lompe’ Cayman S op snelle en langere circuits als Francorschamps en de Nordsleife, en zal zeker niet veel sneller aankomen op de openbare weg. Wie zal echter het comfortabelst gereden hebben? 😉

                          maar eerlijk is eerlijk, ook ik zou liever met mijn (dikke) kont in een RS zitten 😉 😈

                            euh
                            rij met een rs
                            MAAR zet er dan een tank van 90L in airco en PCM
                            en weeg zelf 1..KG 😳 😳 😳
                            sorry maar die rs was mijn goesting

                            Anoniem

                              Toch fascinerend hoe we bezig zijn met die wagen, niet?
                              Airco staat in al onze autootjes gewoon op “AUTO” 🙂

                              @ plumber, dan moet je es naar die gasten hun benen zien, bijna gladder geschoren als die van mijn madam 😆

                                Ik moet ook steeds lachen als de wielertoeristen op zondag aan ons deur passeren.
                                Ze rijden bijna allemaal met een carbon fiets…. en hun dikke pens hangt vooraan bijna op het stuur…. 🙄 😆 🙄

                                  Originaliteit duurt het langst…;)
                                  grtz Pascal911.

                                    Gewicht besparen kan leuk zijn , maar dan moet je idd tot het uiterste gaan .
                                    Heb zelf ooit zo’n wagen gebouwd .
                                    Alles wat onnodig gewicht was ging eruit (bitummatten , nieuwe kabelboom gemaakt , radio , asbak achterbank , originele stoelen raamkaders , dakrailbagetten etc etc) . Andere onderdelen werden vervangen door lichtere exemplaren (dakhemel , deurpanelen zetels etc)
                                    Tank ging idd maar half vol.
                                    Gevolg 720kg op 208pk
                                    Fun gegarandeert .
                                    Luxe weg

                                  15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.