Weghalen airco 993

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 993 Weghalen airco 993

  • Maker
    Discussie
  • Ik gebruik de airco van mijn 993 haast nooit en vroeg me dus af er iemand ervaring heeft met het verwijderen van de airco in een 993 (een vriend van mij heeft dat gedaan met zijn SC). Het enige nut dat ik zie, is de ruiten ontwasemen bij regen maar de 993 komt zelden buiten bij echt slecht weer dus…

    In theorie zou het beschikbaar vermogen moeten verhogen en het verbruik dalen, zelfs als de airco niet aanstaat omdat de riem van de airco een stuk weerstand biedt aan de motor en dus energie vraagt. Een mooi neveneffect, is dat de wagen bijna 20kg lichter is zonder airco, met in principe zelfde gunstig effect op rijden & verbruik.

    Het overwegen waard of af te raden om welke reden dan ook?

    Groeten

    Kristof

8 reacties aan het bekijken - 16 tot 23 (van in totaal 23)
    • Laat me duidelijk zijn, ik ben een purist en zou het nooit in mijn hoofd halen een volledig originele 993 in perfecte staat te gaan strippen. Alle kilos op een auto die wegkunnen op een elegante manier, interesseren me. Ik zou nooit iets onomkeerbaars doen met mijn cabrio want inderdaad, het is een wagen om te conserveren en te cruisen bij mooi weer. (en for the record, ik zoek geen ingrepen die er een circuitbeest van maken, ik vroeg me gewoon af of er hier en daar iets was, wat een paar kilos kon besparen zonder blijvende littekens achter te laten). De airco weghalen lijkt me nu iets te complex dus blijf ik genieten met de volle 1370kg 😉

      Bedankt voor jullie reacties, zeer interessant om iedereen zijn gedacht zo eens te horen!

        Volkomen eens met PORSCHKY.

        Een cabrio is door de verminderde stijfheid van het geheel ook al minder geschikt voor “sportieve” prestaties, eerder om te genieten van o.a. het mooie weer…

        Gewicht 993 coupé/cabrio 2/4: 1370 kg. – 1420 kg.

        De Cup (1100 kg.) – RS (1279 kg.) – GT2 (1290 kg.) versies zijn er voor het eerder ruwe werk.

        😉 😈 😉

          ik ga er zeker mee akkoord dat (over)gewicht de vijand van sportief rijgedrag is. Wie nog twijfelt moet maar eens met een Lotus Elise rijden, dan zal je wel weten wat je met ‘maar’ 1800CC kan uitsteken indien je geen lompe massa dient mee te slepen…! En de motorijders onder ons zullen zeker wel weten waarover we het hebben… Maar anderzijds moet ik soms eens in mijn haar krabben (of wat er van over schiet!) als ik de inspanningen van sommigen zie om gewicht te besparen, en waarbij ik soms de vraag stel of het sop de kool waard was, in verhouding tot het comfortverlies (bij een wagen die uiteindelijk nooit als trackday car bedoeld was door de fabricant), en zeker in verhouding tot de prijs die men er soms voor betaald heeft, indien het bvb om carbonderdelen gaat (moet dan altijd denken aan die schitterende grap van Motomania; waarbij een dikkerd van 150 kg zegt dat hij niet begrijpt waarom zijn Ducati ondanks alle carbononderdelen niet sneller gaat dan anderen… :lol:) . Moet dan altijd lachten als ik reportages lees van ‘circuitwagens’ waar men dure onderdelen insteekt om hem, och god, misschien 50 kg lichter te maken, en dan gaan ze wel een 100 liter benzinetank monteren… 😀 Eventjes voltanken, en je weegt evenzwaar als voordien… Of dan zie je op circuitdagen mensen druipend nat bezweet uitstappen, omdat ze zelfs in de (soms lange) wachttijden alvorens de baan op de mogen ook al in een bakoven zonder airco zitten…

          Een ‘gewone’ 993 is een in vergelijking met vele andere auto’s best sportieve wagen, maar het is geen echte sportwagen pur sang!! En ik vrees dat elke poging om er wat meer sportwagen van te maken zal afpeuteren aan de eigenschappen waarvoor hij werkelijk gemaakt is. Eén van mijn vorige garagisten had een echte 993 RSR! Ik heb ooit één keer mogen meerijden, en het was even impressionant als openbarend: omdat je dan merkt wat een echte sportwagen is, en… hoe oncomfortabel hard, luid, vermoeiend en onpraktisch dat eigenlijk wel wordt. 😯

            Bedankt allen en in het bijzonder Cabrio Wim voor de nuttige en uitgebreide info! Ik ga er precies toch twee keer over nadenken maar blijf geïnteresseerd in alle gewichtsbesparende ingrepen op de 993. (het gewicht vind ik nl. zijn enige echte minpunt in vgl met oudere 911s waarmee ik gereden heb)

            Groeten

            Kristof

            Wim

              Het feit dat er airco inzit kost je al circa 7 pk door gewicht en aandrijf verliezen want ook al staat hij uit de airco pomp wordt wel degelijk aangedreven, je merkt hier dus niets van maar die verliezen heb je altijd.
              En als je hem echter gaat gebruiken/aanzetten kost het nog eens 7-8 Pk, globaal heb je dus zo’n 15 Pk verlies als je een airco hebt en gebruikt.
              Meestal merk je het ook aan de auto als airco inslaat, dus gaat werken.

              Het eruit halen van de airco is een precies en secuur werk, vooral met de bedrading moet je goed oppassen.
              Dan moeten alle gaten en doorvoeren in de carrosserie dicht gemaakt worden.
              Ik heb de airco er tijdens onze restauratie uit gegooid, en daarna alles netjes weer origineel gemaakt.

              Let wel op dat beluchting systeem aangepast is aan de airco, dus dat je later verschillende luchtkanalen niet meer kan gebruiken, of je moet het buizensysteem er op zetten van een 993 zonder airco, dan werken alle lucht sleuven weer als vanouds.
              Heb ik dus bij de onze ook gedaan, heb dan nog een extra schakelaar geplaatst zodat ik de foot blowers apart kan aanzetten zonder warme lucht toe te voegen.
              Gegarandeerd geen aangeslagen ruiten.

              Ik snap verder niet dat ik mensen altijd zie schrijven dat een cabrio last heeft van aangeslagen ruiten bij regenachtig weer, denk dat dit dan komt door een niet goed afsluitbare kap. 💡

              Dus je ziet, alles is mogelijk, maar informeer je goed waar je aan begint, en zorg dat je alles liggen hebt van een niet airco auto.

                De riem die los meedraait zal wel geen vermogen verlies geven.

                Er zijn buiten de koelinrichting nog heel wat gewichtsbesparingen mogelijk. Je kan er van alles uitgooien.

                Ruiten ontdampen bij regenweer gaat zeer lastig met zo’n 993, zeker als het een cabrio is.
                Regenweer is bij ons zeer onvoorspelbaar.

                😉 😈 😉

                  ik wist dat een airco veel vermogensverlies oplevert als hij aan staat, maar was toch lichtelijk verrast om te lezen dat het zelfs scheelt als hij niet aan staat… als is de verklaring zeer logisch en aannemelijk. Zouden er betrouwbare cijfers/schattingen zijn hoeveel % vermogensverlies dit bij een gemiddelde moter zou schelen?

                    De enige af te raden reden die ik zie is de herverkoopwaarde en originaliteit van het voertuig, maar als je daar niet van wakker ligt ?…. zie ik geen nadelen.

                    Elke forumsponsor kan je hier wel nuttige tips omtrent geven denk ik.

                  8 reacties aan het bekijken - 16 tot 23 (van in totaal 23)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.