Welke Porsche = beste prijs/kwaliteit?

Home Forum Porsche Talk Welke Porsche = beste prijs/kwaliteit?

  • Maker
    Discussie

  • Kris Deboeck
    Deelnemer

      Alvast mijn excuses als het onderwerp al ergens anders aan bod kwam, maar ik kan het alvast niet meteen vinden…

      Zoals de titel van de topic het zegt: als we nu even ruimer denken dan de klassieke 911 die het meest geliefd is, met welke Porsche modellen kan je dan nog een echte deal doen mbt prijs/vermogen/kwaliteit verhouding? Ik laat bewust de Boxster buiten beschouwing, omdat ik op zoek ben naar een wagen mét achterbank 😛

      Anyway, het zit dus zo, ik wil graag een Porsche omdat ik gewoon een échte liefhebber ben van het merk, maar ik wil er ook geen massa’s aan uitgeven. Ik denk aan een bedrag onder of rond de 15.000 euro, en als het nog even kan een oldtimer (ouder dan 25 jaar) en dan nog liefst met een stevig vermogen… Niet dat ik veeleisend ben 😕

      Een 911 SC is nog (min of meer) doenbaar voor dat budget, maar ik vraag me af of er geen betere alternatieven zijn in het merk? De 928 V8 vind ik ook erg mooi, maar daar heb ik nog nooit mee gereden, laat staan dat ik er ooit eentje van dichtbij gezien heb… De 944 vind ook nog leuk, maar de 4 cilinders vallen me wat tegen, hoewel een 2.5 turbo snel 300 PK haalt met een chiptuning. De 924 spreekt me dan weer niet echt aan, niet zo gek van het design. De 968 is een leuke mix (qua look) tss de 944 en 928 maar geen idee of dat een betrouwbaar ding is…

      Ik vind het eeeeeeerg moeilijk om de juiste informatie te vinden online, dus doe ik langs deze eg beroep op de kenners!! (want zelf ben ik het allesbehalve)
      Wat raden jullie me aan mét een achterbank(je), betaalbaar, betrouwbaar én toch rijplezier…?

    15 reacties aan het bekijken - 121 tot 135 (van in totaal 160)
      • Dat was exact de reden waarom ik me op dit forum heb ingeschreven 😀

        Ik besef dat een 911 misschien niet aan mij besteed is. Maar niets neemt weg dat ik tussen nu en dan mss van een ander model van het merk kan genieten tot er meer centjes beschikbaar zijn voor een 911. Als ik het hier allemaal zo lees, is de 928 toch ook een zwaardere gok dan een 944 of 968… de 968 is dan weer te jong om als oldtimer in te schrijven.

        Dan blijft er de 924 en 944 over… misschien is dat het antwoord voor mij 🙂
        Zal zeker eens bekijken hoe ik testritjes kan regelen 🙂

          +1

          en niet vergeten dat de 928 het topmodel va Porsche was toen! Duurder dan een 911 turbo

          Klopt dat er veel goedkope te vinden zijn maar de goed onderhouden betaal je. idem bij alle andere P’kes.
          Een SC van 15k zal ook het nodige budget opslorpen. een goede zit je al snel aan 25k


          @Remmel
          : zoek maar eens op wat een ABS pomp van een 964 nieuw kost of va en 964 C4.

          Met wat op fora rond te lezen en goede raad en tips van mede forummees kan je heel wat centen besparen, ook voor onderdelen.
          Zo heb ik de LMM van de 928 in de UK laten reviseren voor nog geen derde van de nieuwprijs.
          Als het niet je DD is en je hebt de luxe om wat rond te kijken en te zoeken kan je heel wat besparen…

            Ben er nog steeds van overtuigd dat de 928 een kwalitatief zeer goede wagen was en is.
            Je koopt ze vandaag tegen prijzen die vele (10-)duizenden lager liggen dan gelijkgeprijsde 911’s bij de geboorte.

            Goed onderhoud is helaas het prijskaartje dat hier bij hoort en JA dit is duurder dan bij de 911.
            Voorbeeld: nieuwe injectiecomputer € 4000,- Setje bougiekabels € 560,- Radiator € 1150,- (bij Porschedealer zelfs € 1600,-)

            Deurrubbers en rubbers achterklep hebben ook hun prijskaartje :think:

              En ondertussen vooral veel gaan testrijden :engeltje: :engeltje:

              Dan koop je uiteindelijk wat je echt wil rijden :driver:

                Best ook even met de wegentaks rekening houden idd. Voor een 996 betaal je jaarlijks €1500.
                Das al direct een stuk van je budget… elke jaar. Al een leuke som die je aan onderhoud of benzine kan spenderen.

                Als ik het zo lees kan je misschien beter even nog even sparen en voor je gewilde SC gaan?

                  Elke P (Auto) kan een moneypit zijn. Eender welke je kiest goed kijken en keuren.

                  Sommige onderdelen va een 928 zijn duur? Is ook bij elke andere P het geval. ze hebben allemaal bepaalde onderdelen die te duur zijn.
                  Heb bij mijn 964 de twee olieleidingen van en naar het oliereservoir vervangen. Toen ik de prijs hoorde dacht ik echt dat die van goud waren…
                  Als je bij een 996 een ploffer hebt ben je ook 6 a €8000 kwijt

                    inderdaad, en de 968 is tenslotte ook nog geen oldtimer.

                      ik zou in die prijsvork gaan voor de 944 S2 cabrio (89-91), deze heeft de voordelen van:
                      – achterbank
                      – cabrio
                      – zelfde 3.0 L blok als de 968
                      – 2400 stuks gebouwd dus meer zeldzaam/exclusief dan de coupé/targa (en maar half zoveel dan de 968 cabrio)
                      – volgend jaar al lage BIV voor de ’89ers

                      de 968 cabrio zit dan ook al eerder aan de bovenmarge van je budget

                        De 911 SC was eigenlijk de initiële keus, tikt alle puntjes van de lijst en is gewoon ook een héél mooi ding. Maar in de koopjes-topic op dit forum, heb ik de indruk dat ik met mijn budget niet veel kan aanvangen. Ik wil wel zelf aan de wagen leren sleutelen (lijkt me ook erg leuk om te doen), maar ik wil ook geen “moneypit”.

                        Ik zie veel SC-tjes (veel Amerikanen vooral) passeren op Kapaza, Autoscout, 2dehands etc die in mijn budget lijken te passen. Maar de vraag is dan in welke mate zijn die wagens in orde…? Daarom dat ik deze topic gestart heb, om eens naar alternatieven te kijken. De 924, 928, 944 en 968 zijn zeker ook leuke wagens, ook al zijn ze minder geliefd. Uiteraard, als ik écht mocht kiezen… dan blijft de 911 mijn voorkeur wegdragen, daar heb ik ook al vaker mee gereden (nieuwere modellen). 😳 Maar ik wil niet onrealistisch zijn. OK: het hart volgen is één ding, maar ik wil een goed (financieel) evenwicht houden tussen speelgoed in de garage en een gezin. Na een slechte ervaring met een Amerikaanse 996 die steeds in panne viel, wil ik veel voorzichtiger zijn deze keer. Liever teveel informatie over de mogelijkheden binnen het merk Porsche, dan te weinig.

                        Anyway, ik las hier iets van een rode 911SC… tell me more!! :lekker: :lekker: :lekker:

                        Misschien moet ik inderdaad eens een paar testritjes organiseren met forumleden, dan leer ik hier wat meer mensen én auto’s kennen 😉 Totnogtoe heb ik alleen nog maar met de nieuwere modellen gereden: 996 C4, 997 GTS, 991 C2, Cayman, Boxster 987, Cayenne Turbo, Panamera Turbo S…

                          Ik las ooit in Porsche Scene Live een artikel “wat kan een 928 kosten”. Daaruit bleek dat bepaalde onderdelen niet zo goedkoop zijn aan een 928…Met jouw budget is de 968 zeker een te overwegen keuze. Worden zeldzaam… en zoals anderen aanraden : testrijden ! testrijden

                            Wagen van het jaar in ’78

                            De eerste keer in de geschiedenis dat een sportwagen werd verkozen :first:

                              Die 20 a 25 liter is lichtelijk overdreven… Mijn tripje naar Normandië ging gepaard met een verbruik van gemiddeld 13L. Stadsverkeer en continue in het rood rijden leveren het voornoemde verbruik op.
                              Ik denk dat het grootste probleem de onmiddellijk voorhanden zijnde kennis is. Specialisten/kenners van dit model lopen niet dik en het is inderdaad best een complexe wagen dus kan me voorstellen dat dat de kosten in de hoogte duwt. Ik probeer zo veel mogelijk zelf te doen en als ik de kostprijs van de onderdelen vergelijk bvb. op rosepassion dan zie ik kleine verschillen met die van de 911 (soms wat duurder, soms zelfs wat goedkoper)
                              In mijn geval was het ,net zoals je zelf aanhaalde, jeugdsentiment. In mijn ogen is de 928 één van de mooiste wagens ooit gemaakt.Mijn 928 is verre van perfect maar ik zie het als een 5 jaren plan om hem terug in goede staat te brengen. Kortom ik moest en zou er één hebben 😀
                              Misschien dat Stef als eigenaar van verschillende *porsche wagens het beste kan vergelijken qua onderhoudskosten maar persoonlijk heb ik de indruk dat de kosten van een 928 overroepen worden…(maar vraag me er nog is naar als mijn resto afgerond is 😀 )

                                En de motor van een 996 is simpeler?
                                Ik weet wat ik betaal(de) voor groot onderhoud van mijn 911S, 964, 996…

                                  Ik ben zeker geen expert automechanica, maar je hoofd even onder de kap van een 928 steken en je weet genoeg. Als een 928 perfect onderhouden moet zijn (niet eentje hebben om te hebben maar om overal naartoe te vlammen) denk ik dat je enorm in de beurs moet tasten. Reken ook eens uit wat een dagje Eiffel (bv) kost…. 20 a 25 liter blaas je er makkelijk door op 100 km.

                                    Waarom zou een 928 duurder in onderhoud zijn dan bv een 911?
                                    2 bougies meer dan een G model en 4 minder dan een 964 en wel wat minder liters olie dan een 911 😉
                                    Motor is ook iets makkelijker bereikbaar… en moet er niet uit bij een groot onderhoud.

                                    Juiste bedragen ken ik niet gezien de onze zijn groot onderhoud + distributieriem gehad heeft op 100.000.

                                  15 reacties aan het bekijken - 121 tot 135 (van in totaal 160)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.