zelfstandige

Home Forum Zeverhoekje zelfstandige

  • Maker
    Discussie
  • als ik zelfstandige zou worden (in bijberoep),

    vb masseur (jaja, lach maar, maar ik ben dat echt van plan….)

    zou ik dan m’n 914’tje kunnen ,verhuren’ aan m’n eigen bvba ❓ ❓

    en hoeveel zou ik daarvoor mogen rekenen ❓

6 reacties aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
    • er zijn er natuurlijk altijd die de belastingen een ietsje teveel als liefdadigheidsinstelling of sponsor beschouwen…

        Ik ben 10 jaren zelfstandige geweest als hoofdberoep .
        Nu werk ik terug voor een baas .
        Ok , ik heb een superdeal uit de wacht kunnen slepen , maar ik weet in elk geval perfect wat ik nu netto overhoud en veel kleine zelfstandigen als ik was dromen daarvan .
        Daar buiten heb ik dat elke maand zeker , rustig of niet , zonder dat constante geboycotteer van zelfstanbdigen door vadertje staat .
        Voor mij hoeft het zelfstandig zijn niet meer .

          mja, weet ik zo nog niet, heb de indruk dat ze toch altijd iets moeten schrappen om content terug huiswaarts te keren! 👿

          Bij mijn laatste controle ging natuurlijk de discussie over die 993 4S die ik in 2002 gekocht had voor meer dan 50.000 euro, en die na enkele weken uit het verkeer genomen werd bij een herkeuring toen bleek dat het een perte totale was met valse keuringspapieren uit Anderlecht! Ik was meteen mijn wagen kwijt, en het geld was mooi betaald! We hebben die wagen dus als totaalverlies afgeschreven… en dat zinde hen niet natuurlijk. Wij hebben alle gerechtspapieren en attesten kunnen voorleggen, dus daar konden ze weinig tegen in brengen. Dan zijn ze maar beginnen zagen over het feit dat ik als contractuele bediende ook een onkostenvergoeding krijg voor de wagen, en dat het ‘waarschijnlijk wel om dezelfde wagen ging als diegene waarvoor ik reeds als zelfstandige kosten inbreng’. Een sutuatie die bij alle vorige controles geen probleem was… en nu opeens wel… In totaal een opleg van 9000 euro…bovenop wat ik dat jaar al aan opleg betaald had. Mijn vriendin en ik hebben de laatste drie jaar samen 30.000 euro aan opleg betaald aan belastingen, hetzij na de jaarlijkse aanslag, hetzij na mijn controle. En dat bovenop alles wat men al mag afstaan aan bedrijfsvoorheffingen en dergelijke… Een triest bedrag als men pas een huisje gekocht heeft en zo al genoeg zich afvraagt waar op het einde van de maand al dat geld weer naar toe is…

          Het smerigste is dat ze uiteraard de boekhouding van meerdere jaren terug mochten bekijken, doch ze hebben enkel de drie jaren bekeken dat ik door het boekhoudkundige verlies van die wagen ook officieel verlies geleden had, en dus ook van de bedrijfsvoorheffing op mijn contractuele lonen (minimaal) teruggekregen had (gedurende twee jaren!). Dat ik alle andere jaren telkens maar weer bij de afrekening diende bij te betalen, daar zwijgen ze over, enkel die jaartjes heeft men er uit gepikt om te ‘controleren’…

          Ik weet dat het een afgezaagd cliché is, maar als ik telkens weer bedenk dat ik 70-uren weken draai, en wat men er uiteindelijk netto aan over houdt… dan vraag ik me toch telkens af waarmee ik bezig ben! Het meest irritante was, toen ik deze vraag letterlijk en luidop formuleerde bij de controle, ik als antwoord kreeg” dat niemand mij gevraagd had om zo veel te werken, en dat ik misschien beter elke avond in mijn zetel zou gaan zitten”… Zo ergerlijk… 👿

          Dus ik hoop voor jou, ironpatje, dat het sop de kool waard zal zijn voor jou!! Want bezint eer ge begint! Van zodra de wagen in je kosten zit, en je verkoopt hem nadien, of je wilt dan toch plots stoppen met je bijverdienste, is men er al snel bij om de rekening te presenteren!!! Hou daar rekening mee!!! Vraag eerst eens het advies van een goede boekhouder, tracht een businessplan te maken, en bekijk dan eens wat haalbaar en wenselijk is…

            [quote=”porschky”:3eo7bqht]Ik spreek uit ervaring, ben bijna 10 jaar bezig, en heb al drie controles gehad! En dan zeggen ze dat er zo weinig controles zijn wegens onderbemand… yeah right…
            [/quote]

            Mja, ik heb er 3 op 3 jaar tijd gehad 😆 😆 😆
            Gene stress, als alles in orde is kunnen ze u toch niks maken.

              mijn praktijk (vrij beroep) is ook ‘in bijberoep’, en ik heb altijd de auto en moto ingebracht. Geen constructies met verhuren en dergelijke, gewoon de kosten inbrengen, 50% voor de auto, 100% voor de moto. Ik vrees; hoe meer je met van die speciale constructies afkomt, hoe moeilijker men gaat doen bij controles… en geloof mij vrij als ik zeg dat ze moeilijk kunnen doen… zeker als het woord Porsche ter sprake komt! 👿 Als je een Golf met alle toeters en bellen erop voor een miljoen frank koopt, is er geen vuiltje aan de lucht, maar als je een okkaziePorsche voor dat bedrag koopt, verdien je plots te veel, en moet er dringend een controle komen… Ik spreek uit ervaring, ben bijna 10 jaar bezig, en heb al drie controles gehad! En dan zeggen ze dat er zo weinig controles zijn wegens onderbemand… yeah right…

              Wel hebben ze bij de laatste controle geweigerd dat er ook nog eens bij mijn gedeelte van de contractuele bezoldigingen ook kosten afgetrokken werden voor vervoer, aangezien het om dezelfde auto ging…

                als je daar graag belastingen op betaald

              6 reacties aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.