Een jaar geleden won Harry King de Supercup-race op de Hungaroring. De Engelsman zal de vijfde ronde van dit seizoen (21 juli 2024, 12:05 uur CEST) zondag vanaf pole position starten. Tijdens de kwalificatie op het Formule 1-circuit nabij Boedapest versloeg hij Supercup-nieuwkomer Kas Haverkort aan het stuur van de Porsche 991 GT3 Cup van team BWT Lechner. De Nederlander rijdt voor Uniserver van Team GP Elite.
Stuttgart. Marvin Klein zette de snelste ronde neer van de Supercup-kwalificatiesessie. De Fransman van Schumacher CLRT zal echter niet vanaf pole position starten: een penalty na de kwalificatie van de stewards degradeerde hem drie posities op de grid terug. De raceofficials besloten dat Klein een andere deelnemer had gehinderd tijdens zijn kwalificatiepoging.

Zo ging de pole position naar Harry King, de winnaar van de Supercup-race van vorig seizoen op de Hungaroring. Kas Haverkort, leider van het Rookie-klassement in de Porsche Mobil 1 Supercup, zal de race starten naast de huidige overall runner-up. De Nederlander vierde vier weken geleden een overwinning in de Porsche Carrera Cup Deutschland op het Hongaarse Grand Prix-circuit. De Nederlander Huub van Eijndhoven (Uniserver van Team GP Elite) en Klein zullen op de tweede startrij verschijnen voor de Supercup-race van zondag. De race vindt plaats vlak voor de Formule 1 Grand Prix van Hongarije.

Daarentegen was Larry ten Voorde, de meest dominante coureur van dit seizoen tot nu toe met vier overwinningen op rij, bitter teleurgesteld. De Nederlander rijdt voor het Schumacher CLRT-team en begint de race uitsluitend vanaf P11. De snelste kwalificatieronde van de tweevoudig Supercup-kampioen werd geschrapt vanwege baanlimieten.

Routinematige reddingstraining voor noodsituaties
Het verplichte programma voor elke ronde van de Porsche Mobil 1 Supercup omvat een bevrijdingsoefening. Dit dient om de hulpdiensten op elk circuit vertrouwd te maken met de unieke kenmerken van de Porsche 911 GT3 Cup. “De hulpverleners hebben te maken met een grote verscheidenheid aan racewagens, van Formule 1-auto’s tot GT3-voertuigen. Met onze bevrijdingsoefeningen zorgen we ervoor dat onze coureurs de best mogelijke zorg krijgen als dat nodig is”, legt Supercup Race Director Peter Roberts uit. Samen met prof. dr. Frank Mayer, de vaste arts voor de one-make cup, daagt Roberts de lokale ‘Extrication Teams’ uit met twee verschillende scenario’s.

In het eerste scenario is het de bedoeling om een ​​bewusteloze bestuurder zo snel mogelijk uit de cockpit te redden. “Dit is bijvoorbeeld van cruciaal belang bij brand”, legt prof. dr. Mayer uit. In de tweede oefening wordt de redding gesimuleerd zonder tijdsdruk, maar met vermoedelijk rugletsel van de bestuurder. “Er wordt uiterste aandacht besteed aan het immobiliseren van het hoofd en de wervelkolom van de bestuurder om verder letsel te voorkomen”, vervolgt prof. dr. Mayer.

De Porsche 911 GT3 Cup beschikt over diverse technische details die het in dat laatste scenario voor hulpdiensten makkelijker maken om bij de bestuurder te komen. Zo zit er in het dak een opening van 63 x 47 centimeter waarvan de kap in een paar eenvoudige stappen van buitenaf kan worden losgemaakt. Via dit luik kan de bestuurdershelm van bovenaf worden afgezet, terwijl tegelijkertijd een assistent in het bestuurdersportier het hoofd stabiliseert en een halskraag aanbrengt. Vervolgens wordt een zogenaamd ‘Karnett Extrication Device’ tussen de stoel en de rug van de bestuurder geschoven. Dankzij het gordelsysteem op het reddingskorset kan het bovenlichaam van de bestuurder worden geïmmobiliseerd voordat hij uit de cockpit wordt getild.

Om de hulpdiensten meer ruimte te geven om te werken, is de stuurkolom in de Porsche 911 GT3 Cup verticaal en horizontaal verstelbaar, ook kan het stuur volledig worden verwijderd. Extra ruimte kan worden gecreëerd door de in de lengte verstelbare stoel en de zijruit achterin, die binnen enkele seconden kan worden verwijderd. Dit biedt het bevrijdingsteam een ​​extra mogelijkheid om dicht bij de chauffeur te komen.

Om de Supercup-coureurs mentaal voor te bereiden op een bevrijding, wordt ieder raceweekend een andere coureur geselecteerd die aan de oefening deelneemt. Op de Hungaroring was het de beurt aan Porsche Junior Alessandro Ghiretti. “Het is een geruststellend gevoel om te weten dat we in zeer goede handen zijn bij het bevrijdingsteam, ongeacht het circuit”, aldus de 22-jarige Fransman.

Startopstelling, ronde 5 Porsche Mobil 1 Supercup, Boedapest (HU)
1. Harry King (VK/BWT Lechner Racing)
2. Kas Haverkort (NL/Uniserver door Team GP Elite)
3. Huub van Eijndhoven (NL/Uniserver bij Team GP Elite)
4. Marvin Klein (F/Schumacher CLRT)
5. Keagan Masters (ZAF/Ombra)
6. Mathys Jaubert (F/Martinet van Alméras)