Stuttgart. Het zijn de Turbo 50 Years, de Dakar en de S/T, en het zijn actuele limited edition-modellen van de Porsche 911. Deze exclusieve modellen van het sportwagenicoon combineren uitstekend design, speciale aandrijf- en chassiscomponenten en individuele uitrustingsdetails om een unieke rijervaring te creëren. Speciale productieprocessen en -stappen gelden voor de productie van de limited edition 911-modellen op de locatie Zuffenhausen. De bouw van de limited edition 911-modellen combineert de hoogste mate van exclusiviteit en productieprecisie met de kunst van personalisatie.
Naast een sterk geautomatiseerde carrosserie en een reguliere assemblagelijn, maakt Porsche ook gebruik van maximaal drie Manufaktur-fasen: de Exclusive Manufaktur, de Sonderwunsch-afdeling en de koolstofvezel Manufaktur.
Een ander bijzonder kenmerk is de eigen zadelmakerij, waar de werknemers – die grotendeels autodidact zijn – de modelspecifieke leer-, Race-Tex- en textielbekleding aanbrengen. Gelimiteerde oplagemodellen met tweekleurige lak, zoals de 911 Dakar, worden volgens de Manufaktur-traditie met de hand gespoten.
Een kenmerk van de 911-bouw in Zuffenhausen is dat alle varianten en afgeleiden op één productielijn worden geproduceerd – van de Carrera tot de gelimiteerde oplagemodellen en de racewagens voor de wereldwijde Porsche Carrera Cups.
“Exclusieve 911-modellen zoals een S/T of Dakar vormen het hoogtepunt van de beschikbare varianten van ons sportwagenicoon. Enerzijds zetten ze de Manufaktur-traditie van historische sportwagens zoals de 356 voort. Anderzijds symboliseren ze ook de dromen van onze klanten, dromen die we hier als Porsche Production waarmaken”, aldus Albrecht Reimold, lid van de Raad van Bestuur, Productie en Logistiek bij Porsche AG.
“In het productieproces van de 911-modellen combineert de fabriek in Zuffenhausen op unieke wijze de sterke punten van geautomatiseerde productie met de voordelen van een automobiel Manufaktur”, legt Vice President Plant Zuffenhausen Jens Brücker uit. “De limited edition 911-modellen zijn een heel bijzondere gelegenheid om ons autovakmanschap te laten zien. Door de verschillende Manufaktur-fasen in de fabriek kunnen we de exclusieve 911-modellen echt uniek maken.”
Bij de limited edition 911-modellen maken met name de handmatige assemblagestappen het verschil: de productie in de Exclusive Manufaktur gaat van het aanbrengen van speciale leren en stoffen bekledingen in het interieur tot verfijning door middel van verschillende sierlijsten en decoratieve elementen in het exterieur en zelfs individueel gepersonaliseerde designelementen. In de Sonderwunsch Manufaktur worden zelfs de meest ongewone wensen werkelijkheid – tot aan de productie van unieke exemplaren.
Het productieproces van de limited edition-modellen met de 911 Turbo 50 Years als voorbeeld
Net als bij de reguliere versies van het sportwagenicoon begint ook de productie van de limited edition 911 Turbo 50 Years in de sterk geautomatiseerde carrosseriefabriek. Daar wordt de body-in-white geassembleerd met behulp van ongeveer 300 robots. De daaropvolgende assemblagefasen van het voertuig zijn ook vergelijkbaar met het standaardproces, d.w.z.: aandrijf- en chassiscomponenten en elektronische en elektrische onderdelen worden op dezelfde assemblagelijn geïnstalleerd.
Een voorbeeld van waar het proces kan verschillen, is wanneer de auto de zadelmakerij bereikt. Daar worden tartan stoffen hoezen en leren details – vergelijkbaar met die in de originele Turbo uit 1974 – aangebracht op specifieke interieuronderdelen. Na het ‘huwelijk’, waarbij de aandrijflijn en de carrosserie op de hoofdassemblagelijn worden samengevoegd, doorlopen de exclusieve tweedeurs auto’s van Zuffenhausen de laatste assemblagestappen totdat ze hun laatste inspectie in het test- en afwerkingscentrum bereiken.
De toekomstige eigenaren van de gelimiteerde 911-modellen willen hun auto’s vooral personaliseren. Dit gebeurt na het eigenlijke productieproces in een van de twee afwerkingsafdelingen van de sportwagenfabrikant: de Exclusive Manufaktur en de Sonderwunsch Manufaktur.
De Exclusive Manufaktur
De verfijning van Porsche-modellen in de Exclusive Manufaktur wordt voornamelijk uitgevoerd door middel van uitgebreid vakmanschap. Klanten kunnen kiezen uit ongeveer 1.000 opties. Zo zijn er decorvarianten of verschillende pakketten, zoals het Heritage Design Package voor de 911 S/T of het Rally Design Package voor de 911 Dakar.
Met verschillende kleur-, materiaal- en uitrustingsvarianten voor het exterieur en interieur zijn er talloze mogelijkheden om uw Porsche te verfijnen. Daartoe behoren ook exterieurdecoratie-elementen voor motorkappen, deuren en zijpanelen of extra leer-, Race-Tex- en stoffen details voor het interieur – bijvoorbeeld voor de middenconsole of de ventilatieroosters van de airconditioning.
De medewerkers brengen handmatig individuele details aan, zoals de nummerstickers op de deuren of verschillende leren afwerkingen op het dashboard bij de overgang naar de deuren. Opvallende details zoals grondprojectiespots in de deuren met labels zoals de ‘Icons of Cool’logo van de Heritage Design Strategy geven de felbegeerde 911-modellen ook een nog persoonlijker tintje. Gemiddeld staat een gepersonaliseerde 911 tot wel zes dagen in de Exclusive Manufaktur.
Een limited edition 911 van de Sonderwunsch Manufaktur
Een toekomstige eigenaar die zijn toch al zeldzame limited edition 911 wil omtoveren tot een one-of-a-kind model, kan gebruikmaken van het Sonderwunsch-programma van de sportwagenfabrikant. Ook qua kleuren en materialen zijn er veel mogelijkheden in wat Factory Commissioning wordt genoemd. De focus ligt echter nog meer op de bouw van one-of-a-kind auto’s. Er zijn nauwelijks grenzen aan de creativiteit en verbeeldingskracht van klanten en ontwerpers – zolang ze maar voldoen aan de hoge kwaliteitsnormen van Porsche en de geldende wettelijke vereisten.
De voor een Italiaanse klant ontworpen 911 Dakar is een schoolvoorbeeld van een limited edition model dat in de Sonderwunsch Manufaktur verder werd gepersonaliseerd en verfijnd. Het unieke karakter van deze speciale Dakar komt tot uiting in de driekleurige afwerking: de kleuren Signal Yellow en Gentian Blue Metallic doen denken aan het Rally Design Package, dat doet denken aan de winnende auto van de Parijs-Dakar Rally. De designlijn, die ook op dit verzamelobject is gespoten, scheidt de twee kleurblokken. De lijn is gespoten in Lampedusa Blue. Tijdens de voorbereidingen voor het spuitproces heeft de eigenaar zelf de tape aangebracht.
De spaken van de lichtmetalen velgen zijn ook gespoten in Signal Yellow, terwijl Lampedusa Blue is gebruikt voor de velgrand. Het spuitwerk is volledig met de hand gedaan. De LED matrix design koplampen zijn gepersonaliseerd met een Lampedusa Blue accentring. De roestvrijstalen beschermelementen op de voor-, achter- en dorpels zijn zwart. Het gele thema wordt in het interieur herhaald als contrastkleur met zwart – verschijnend in de contrastnaden en op de sierlijsten van het dashboard, de middenconsole en de deurpaneelbekleding. De belettering ‘911 Dakar’ is geborduurd met Speed Yellow-draad in de hoofdsteunen van de Sport Seats Plus. De aluminium keuzehendel voor de achttraps Porsche dual clutch transmissie (PDK) wordt versterkt door een Speed Yellow lederen inleg.
Dromen zijn gemaakt van carbon – De koolstofvezel Manufaktur voor puristische 911 varianten
Gelimiteerde modellen met een speciale focus op lichtgewicht constructie doorlopen een extra productiestap tijdens de autoassemblage in de hoofdfabriek: de koolstofvezel Manufaktur. Vrijwel alle aanbouwdelen voor puristische 911 varianten, zoals de S/T of GT modellen, worden handmatig geassembleerd buiten de reguliere assemblagelijn. Om dit te vergemakkelijken, wordt de in het wit gespoten carrosserie op speciale assemblagewagens geklemd waarop vervolgens alle aanbouwdelen van carbon worden gemonteerd – bijvoorbeeld de deuren, de motorkap en de spatborden van de speciale editie 911 die slechts 1.380 kilogram weegt. Elk carbon onderdeel wordt in speciale schroefframes geklemd en wordt tijdens het assemblageproces handmatig afgesteld om nauwkeurige pasvormen en spelingen te garanderen. Zodra alle onderdelen van de buitenhuid zijn gemonteerd, keert de inmiddels complete carrosserie terug naar de reguliere assemblagelijn.
Wat ons onderscheidt van andere OEM's: de Porsche-zadelmakerij
In tegenstelling tot veel andere auto-OEM’s heeft Porsche een eigen zadelmakerij in de fabriek in Zuffenhausen.
Hier worden bijna alle binnenoppervlakken van leer, Race-Tex of stof gesneden, genaaid en aangebracht.
Het snijden gebeurt met een automatische waterjetsnijder. In het naaigedeelte worden de hoezen genaaid en voorbereid voor het daaropvolgende voeringproces.
Om zijn hoge kwaliteitsnormen te garanderen, is Porsche een van de weinige fabrikanten die vertrouwt op zijn eigen opleidingscursus om auto-interieurontwerpers te voorzien.
Voegt een beetje kleur toe: tweekleurige handmatig afgewerkte lak voor de 911 Dakar
De lak van de 911 Dakar-modellen met Rallye Design-pakket onderscheidt zich van het reguliere lakproces en heeft een speciaal uniek verkoopargument: als toekomstige eigenaren van een 911 Dakar voor het Rally Design-pakket kiezen, ontvangen ze de tweekleurige lak in wit/gentiaanblauw metallic met sierstrepen in goud/rood. Na het aanbrengen van de witte onderlaag brengen de werknemers handmatig de blauwe contrastverf aan op de carrosserie van de auto. Handmatig schilderen duurt ongeveer zeven en een half uur. De onderlaag wordt met de hand geschuurd, afgeplakt en vervolgens wordt de verf met de hand aangebracht in Gentian Blue Metallic. Voor dit handmatige verfproces zijn voorafgaand aan de productie nieuwe werkprocessen en -gebieden vastgesteld, waaronder een zogenaamde multi-line voor het handmatig aanbrengen van de verf. Tot slot worden de laatste hand gelegd aan de Exclusive Manufaktur, waar de werknemers met de hand de decoratieve films voor de karakteristieke rode en gouden scheidingsstroken aanbrengen.