Aangemaakte reacties

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 729)
    • Om een einde te maken aan (weer) een oeverloze discutie, zonder ook maar enige vorm van zelfcontrole of wat dan ook, de ontbrekende gegevens zijn makkelijk terug te vinden:
      (Gegevens zijn afgeronde gemiddelden/jaar)
      2008 – olie 70$ – €1.5 = 47€/vat (0.29/liter) – benzineprijs pomp gem 1.45/liter – verhouding factor kostprijs-pomp: x 5
      2016 – olie 50$ – €1.1 = 46€/vat (0.28/liter) – benzineprijs pomp gem 1.40/liter – verhouding factor kostprijs-pomp: x 5
      2021 – olie 68$ – €1.2 = 57€/vat (0.36/liter) – benzineprijs pomp gem 1.60/liter – verhouding factor kostprijs-pomp: x 4.44
      vandaag – olie 84$ – €1.16 = 72€/vat (0.45/liter) – benzineprijs pomp gem 1.80/liter – verhouding factor kostprijs-pomp: x4
       
      Al deze gegevens zijn terug te vinden via ‘statistieken wisselkoers’, ‘be.stat’ en dergelijke.
      De berekening ‘factor’ is de prijs/l aan de pomp (inbegrepen dus verwerkingskost, transportkost, winst pomphouders en taksen) delen door de prijs/l in een vat.
      Conclusie: in verhouding betalen we MINDER per liter dan voorheen!

      Alle gezever ten spijt, en dat is een beetje de ziekte van de tijd, als er ergens een ‘populistische voorstelling’ verschijnt die moet aantonen dat het vroeger beter was, al dan niet politiek geïnspireerd, zijn er (niet alleen hier) veel die hard roepen, maar als puntje bij paaltje komt zwaar door de mand vallen…. als er een FACT CHECK gedaan wordt! 
      Bij deze!

      Dit gezegd zijnde, als dit forum steeds meer verzandt in een oeverloos gekwetter en gezever, dan hoeft het voor mij niet meer!
      Ik ben lid geworden om nuttige info een weetjes te kunnen vinden over Porsche, mijn eigen 11je en ervaringen te kunnen delen, info te geven over mogelijke kleine herstellingen die je zelf kan doen of leren hoe ze te doen…. tips and trics, …. 
      Veel van die info wordt er niet meer gedeeld (al die goede zielen zijn al langer verdwenen van dit forum) laat staan dat er nog veel activiteit is….
      Ik wens jullie het allerbeste, veel plezier met jullie wagens, maar ik haak af!
      Er zijn andere fora waar het een stuk gezelliger is!

      Bedankt voor wat ik mocht leren en opsteken, maar ik ben het geëmmer en het geblaat van omhoog gevallen betweters meer dan moe!

      Groetjes,
      Bollocks!

        Drippel????

          @DeePee, in Boom is er nog geen LEZ, en er zijn in België nog plaatsen behalve Antwerpen waar ze ‘de Kaai’ hebben…. ik snap je misverstand…. :-)

            [quote=”Yellow Submarine post=286972″]Tja, principes… 

            Jongens toch, over 100 euro! Mij boeit het niet. De grote mens Herman zaliger zou er ook niet om malen. Ik rij met een 4 liter because life is short. 

            Er zijn landgenoten die al 3 maand moeten overleven in een overstroomde ruïne. We zouden ons daar zorgen over moeten maken. En mijn betaalde dagtaak bestaat erin om een oplossing te regelen voor lekkende daken van sukkelaars in een sociale woning, voornamelijk in mijn provincie OVL en Gent. Ik schakel daarvoor kerels in met issues, strafblad, ADHD, you name it… Een beetje belasting betalen om dat allemaal te financieren is toch niet het einde van de wereld?
            Sterke schouders, dat zijn wij Porschisten toch, of wat???[/quote]
            Mag ik even tussen de lijnen lezen? Je bedrijf/organisatie herstelt/laat herstellen dus daken van sociale woningen, heel mooi! Wie betaalt die facturen? ik veronderstel de eigenaar van die sociale woningen, en zij doen dit met subsidies die ze krijgen van de overheid/belastingbetaler….?
            Je stelt een aantal mensen in dienst die elders op de arbeidsmarkt weinig of geen kansen krijgen, wat zeer lovend is….en je betaalt die mensen waarschijnlijk een loon zoals wettelijk voorzien is…. misschien zelfs iets meer….. en je mag daar natuurlijk ook iets voor in de plaats krijgen…. je loon/wedde/winst noemen ze dat en dat alles wordt dus betaalt door “dat beetje belastingen om dat allemaal te financieren” die wij betalen…. dwz dat je Spyder dus ook door de belastingbetaler gefinancierd is????
            Of lees ik je tussenkomst verkeerd?

              +1
              Als die offerte is enkel om de lampjes te vervangen, lijkt mij dit serieus tegen te vallen,  in tegendeel, is een heel dure grap!
              Als voor die prijs de meters gereinigd worden, eventueel nieuw glas er in, en een basis onderhoud, dan kan ik het nog geloven, maar enkel lampjes??????
              Als ik het goed bekijk op de website, vervangt hij niet de lampjes, maar de fittingen ook, en vervangt ze door ‘electronica’ led door de lampjes te solderen met een nieuwe bekabeling.. Groot nadeel, als daar iets aan defect gaat, is heel de boel te vervangen….
              Vandaag bestaan er LED op voet die passen in de fittingen zodat je enkel het lampje moet vervangen dat defect is…. 9 lampjes à 1€ vervangen en laat dat dan nog 1 uur werk vragen (ik laat je na de winter weten hoe lang ik er aan bezig geweest ben) ….

               

                Volgens mij gaat het niet over hoeveel rijtaksen je al dan niet moet betalen, het gaat over het veranderen van de spelregels tijdens het spel.

                Ja kan vandaag perfect nakijken hoeveel taks je moet betalen op een nieuwe wagen die je vandaag koopt.
                Wil je een Cayman en daar 1550€ rijtaksen voor betalen, dat is je eigen keuze…. dat wist je op voorhand!
                Wil je een pickup met alle voor en nadelen daar aan verbonden, en daar 148.5€ rijtaks voor betalen, dat is de regel
                Wil je een oldtimer, dan is de regel dat daar 38,64€ rijtaks voor betaald wordt.

                Dat is een keuze die je zelf kan maken VOOR je die wagen koopt!
                Ik ga er van uit dat je die keuze gemaakt hebt met een aantal feiten/data (voor en tegen) in het hoofd en met een zicht op de toekomst. Wil ik die rijtaks betalen, kan ik die rijtaks betalen, is die wagen het mij waard om zoveel te betalen voor hetgeen ik er wil mee doen?….
                Als de regeltjes veranderen met terugwerkende kracht (dus ook voor reeds ingeschreven voertuigen) dan veranderen die data/feiten waarop je een keuze gemaakt hebt.
                Had je dat op voorhand geweten, had je misschien een andere keuze gemaakt?
                Ik lig ook niet wakker van die mogelijks 100€ rijtaks, ik lig wakker van de manier waarop opnieuw spelregels veranderd worden terwijl het spel bezig is…. wat is het de volgende keer?

                Andere voorbeelden: zonnepanelen, LEZ, oldtimerkeuring, motokeuring, nutsbestemmingsweizigingen van gronden, de gemeente Doel, …..

                btw, er wordt al jaren gesproken om de regeling voor ‘lichte vrachtwagens’ aan te passen, bij de laatste voorstellen werd duidelijk gezegd dat de nieuwe regeling enkel zou gelden voor nieuw ingeschreven voertuigen (onduidelijkheid hier: nieuwe wagens, of nieuwe inschrijving?), dwz zonder terugwerkende kracht.
                Op die manier veranderen de regels wel, maar niet voor de mensen die reeds een keuze gemaakt hebben…. en dat is in mijn ogen wel een eerlijk systeem.

                Vergelijkbaar met de vernieuwde BIV en rijtaks, zolang je wagen ingeschreven blijft, betaal je de ‘oude’ rijtaks, haal je hem uit verkeer en schrijf je opnieuw in, betaal je de nieuwe regeling…. is dat eerlijk? Neen, maar je hebt zelf de keuze! 

                 

                  Er is nog altijd niet gezegd dat die verhoging er komt…. er is gezegd dat dit een mogelijk voorstel is, een denkpiste die momenteel overwogen wordt, er is nog niets definitief!
                  Laat ons hopen dat de betrokken belangenverenigingen voldoende invloed kunnen uitoefenen om hier een stokje tussen de wielen te kunnen steken….

                  Een klein stukje van de septemberverklaring van Vlaams minister-president Jan Jambon (NV-A) heeft de aandacht getrokken van de BEHVA (Belgian Historic Vehicle Association). In zijn verklaring, die gericht was op budgettair evenwicht als prioriteit, werd namelijk het idee geopperd om de verkeersbelasting op oldtimers te verhogen.
                  De beslissing moet nog worden besproken in het parlement. Ter herinnering: in Wallonië betaal je vandaag voor een oldtimer ouder dan 30 jaar nog steeds een verkeersbelasting van 38,64 euro.

                    Piet, en wat is er inbegrepen in de prijs voor die 240€ excl btw?

                      Proficiat!
                      Mooi project met een knap resultaat!
                      Daar gaan er veel jaloers op zijn!!!!

                        Hoi Piet, de meters moeten niet open! Je kan voorzichtig de fittingen uit de behuizing trekken…. in mijn reactie zei ik dat je de behuizing eventueel ook kan openen….

                        zoals in het filmpje te zien is, voorzichtig lamphouders uit het meterhuis prutsen en vervangen. Eventueel open ‘plooien’ en dan kan je langs binnen uit de lampjes vervangen

                        Laat je weten hoe het gegaan is? Altijd leuk om de knutselwerkjes van mede liefhebbers te zien….

                          Welke lampjes je kiest blijft gelijk, zolang de ‘fitting’ juist is: BA7S.
                          Er bestaan er zoveel…. 
                          Ik heb deze besteld: klikkerdeklik

                          Voor zover ik weet zijn de meters van de klassieke Porsche nog allemaal in metaal. zoals in het filmpje te zien is, voorzichtig lamphouders uit het meterhuis prutsen en vervangen. Eventueel open ‘plooien’ en dan kan je langs binnen uit de lampjes vervangen… zo kan je ook je glas eens kuisen en de rest eens stofvrij maken (met een busje gecomprimeerde lucht) en eventueel zelfs een beetje smeren met naaimachineolie of vergelijkbare dunne smeerolie.

                          In principe heb je 9 lampjes nodig.
                          Succes!

                           

                            Dag Piet,
                            Ik kan je hier hetzelfde antwoord geven als op dat andere P-forum

                            Dashbord verlichting:

                            Zoek naar LED BA7S lampjes en maak er een leuke avondactiviteit van tijdens de lange winteravonden.
                            Veel plezier!

                             

                              Ik ben daarnet nog bijna op mijn koersfiets aangereden door een auto die (voorwaarts) van zijn erf reed. Zolang veel mensen SLAPEN achter het stuur is het beter traag te rijden…

                              I rest my case!
                              Trager rijden geeft je tijd en ruimte om te reageren op die ‘slapende’ bestuurders…. of andere stommiteiten van mede weggebruikers….
                              Ik kom liever 5 minuten later aan, dan niet!

                                Vrees dat DeePee gelijk heeft….
                                oude benzine laat een soort van vernis achter op bewegende delen in carburator (naalden) en eventueel zelfs in de pomp…. waardoor die gaan verkleven of ten minste de doorstroming belemmeren, zo krijg je te weinig benzine en draait je lieveling niet zoals je wil….
                                Aftappen oude benzine, proberen met ‘motorflush’ of een andere benzinetoevoeging….
                                Anders demonteren en zelf reinigen….
                                Succes met het oplossen!

                                  DeePee, klopt volledig, in Duitsland kan veel meer dan bij ons…. maar een Duitser (op eigen grondgebied, eens ze de grens over zijn is het anders) zal veel meer de beperkingen volgen…. Bij ‘Freibahn’ is het ‘uit de weg, ik kom af….’ maar als er een plaat staat van 70 of 90 of 110, dan gaan ze met twee voeten tegelijk op de rem staan…. dat gebeurd hier niet hé, ….

                                  Motorrijders en ongevallen…. mijn broer is verongelukt met de motor, gevalletje van voorrang bij een wegversmalling met voertuigen geparkeerd op het rijvak van de tegenligger die niet wou wachten…. pech, Roeland zal het niet meer navertellen en hij zal niet terugkomen als ik zelf stop met te genieten van het leven…. ik weet er dus ook alles van…..
                                  Als je daarbij dan weet dat ik in mijn vrije tijd hulpinstructeur ben bij een motorrijschool, dan weet je wel vanwaar mijn stokpaardje komt…. Destijds met MAG ‘opstartweekend’ en bijscholingen georganiseerd en ondersteund, nu help ik bij de ‘Dag van de motorrijder’ en ‘Ready to Ride-opleidingen’ van VIAS….

                                  Defensief rijden heb je zelf in de hand, en om te kunnen reageren op stommiteiten van anderen heb je tijd en ruimte nodig. … soit, zou ons te ver leiden om daar hier nog dieper op in te gaan, hoe je die tijd en ruimte kan creëren voor je eigen veiligheid, maar het blijft een punt van frustratie als je het gedrag van sommige cowboys ziet…. zowel met 2, 3, 4, 6 of meer wielen…..

                                  Veiligheid heb je deels zelf in de hand!

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 729)