Aangemaakte reacties

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 67)
    • Ik geraak van de regen in de drop :bounce:

      Gisteren ontving ik de nieuwe O-ringen en de gele dopjes om de injecteurs weer te kunnen monteren.
      ‘s Avonds begonnen met de montage. Dat verliep vrij logisch (vond ik toch). Rubbertjes proper geplaatst en lichtjes met keramisch vet ingesmeerd zodat ze op hun plaats zouden glijden, enz…
      Na de montage zet ik het contact aan en de benzinepomp begon te draaien. Bijna ogenblikkelijk kwam aan beide zijden één injecteur nat te staan. Slik.
      Als ik er wat op googel kom ik oa een geval tegen van iemand waarbij de lasnaadjes van de kelkjes op de rail kleine haarscheurtjes vertoonden.
      Iemand een idee wat ik hiermee moet aanvangen?

      0

        Vervolg.
        Op voorstel van de BMW-techneut heb ik de injecteurs gedemonteerd en ze naar een Bosch-center in Oostende gebracht. Ik had ze netjes genummerd en er nog 3 reserven aan toegevoegd, voor het geval ééntje van de 6 niet meer bruikbaar zou zijn. Aan de balie had ik al geen goed voorgevoel, maar een mens moet al eens zijn vooroordelen opzijschuiven (anders denken ze nog dat je leraar of beroepsmilitair bent :engeltje: ). Twee uur later mocht ik mijn spullen weer ophalen.
        Ipv 20 euro/stuk bleek het 25 euro te zijn (+ BTW). N° 2 bleek continu te lekken en dat zou dus de oorzaak van het probleem moeten zijn. De andere leken goed.
        Thuisgekomen kon ik het niet laten zelf wat te experimenteren. Ik moest immers wachten op de O-ringen die ik online besteld had. Ik heb met doorzichtige plastic-leidingen zelf wat in elkaar geknutseld. Aan de breedste zijde op de injecteur gemonteerd aan de dunste heb ik een ventiel van een auto-binnenband vastgezet. In de leiding kan ik benzine, carburateurreiniger of gewoon niets doen. Toen ik op verdachte injecteur #2 3 bar luchtdruk stak, bleef die netjes dicht. Bij het aansluiten van een 9 volt batterijtje loste hij onmiddellijk. Eigenlijk lijkt die injecteur dus normaal te werken. De 2 andere reserven die ik bijhad vertonen hetzelfde beeld. Ik twijfel dus over wat het Bosch-center mij verteld heeft.
        Na montage van de 5 oude en de ene reserve zal ik zien wat het resultaat zal zijn.
        Zou ik nog wat over het hoofd hebben gezien?

        Attachments:
        • injecteurs.jpg
        0

          Okay. Hiermee kan ik verder. Wat zou de functie van n° 36 dan zijn? Kan dat gescheurde rubber oorzaak van het probleem zijn?

          0

            #Wim, benzinedruk is niet gemeten :oops: . Er leek teveel werk in de boetiek en na het meten van CO ben ik al haperend huiswaarts gereden. De monteur concludeerde dat ik best het injectiesysteem zou laten nalopen.
            Vanavond heb ik de injecteurs gedemonteerd. Dat ging al bij al vrij vlot. Rubbertjes zagen er allemaal nog prima uit. Optisch weerom niets verkeerd te bemerken.
            Maar tijdens een inspectie met de lamp viel mijn lodderig oog toch ineens op iets dat er niet te fris uit zag: een rubberen verbinding rechts van de vulopening van het oliereservoir vertoonde een grote barst. Op de foto zie je hem vlak boven de onderste spanband.
            Kan dat de schuldige zijn?
            Op de site van Rose kan ik het nummer van het stuk niet terugvinden. Iemand die hulp kan bieden?

            20292750_10211286165003589_2246924482255686768_n.jpg

            0

              Zoals voorzien deze middag langsgeweest bij een gerenommeerde BMW-specialist (met ruime ervaring in oudere injectie-systemen). Na een ritje van ong. 10 km tot de garage stond hij weer onrustig te draaien, plofjes in de uitlaat enz…
              CO-test leverde het volgende op: Lambda waarde op ong. 1,088 (moet rond 1 liggen heb ik begrepen), CO schommelde rond 2, zakte wel eens tot 1,80. Conclusie, hij staat te rijk.
              En nu?
              De technieker stelt voor dat ik de injecteurs demonteer en ultrasoon laat reinigen.
              Toch blijf ik twijfelen of dat de oplossing zal zijn: koud loopt hij normaal, en boven de 4.000 komt hij ook weer wakker. Het lijkt me dan ook eerder een sensor/stuurdoos/bekabeling probleem, eerder dan een mechanisch probleem.
              Wat denk je?

              0

                Lijkt het dan niet vreemd dat hij wel goed loopt met koude motor (zowel ralenti als hogere toeren) en bij hogere toeren met warme motor (+ 4.000 rpm). Drukregeling kan toch moeilijk beïnvloed worden door de temperatuur van de motor?
                Volgende week laat ik in elk geval de druk toch eens nameten.

                Welke waarden worden hierbij voorgeschreven?

                0

                  Vervolg.
                  Deze avond heb een “reserve”-temperatuursensor in de fiche geplugd. De sensor heb ik gewoon los aan de witte silicone-draden buiten het motorcompartiment laten hangen.
                  Vooraf had ik de sensor nog even uitgetest. Koud mat hij ong. 1,6 KOhm. Vervolgens heb ik hem lichtjes met een brandertje warmgestookt. De Ohm-waarde zakte onmiddellijk tot ong 160 Ohm.
                  Vervolgens heb ik deze aangesloten. Omdat de sensor nog vrij warm was en het blok koud startte hij niet zoals normaal. Het ging nogal aarzelend maar hij bleef draaien. Toerental bleef op ong. 1.200 rpm.
                  Vervolgens heb ik de sensor weer warmgestookt, het toerental zakte ogenblikkelijk naar een normaal ralenti-verloop, maar hij begon wel weer onregelmatig te lopen, lichtjes knallen in de uitlaat enz…
                  Conclusie is (volgens mij toch) dat beide sensoren (zowel diegene die erin zat als de vervanger) normaal werken en ik de oorzaak elders zal moeten zoeken. Zucht.

                  0

                    Volgende week zal ik CO en benzinedruk eens laten meten. Wellicht wordt ik wat wijzer.
                    Ondertussen heb ik de massakabel bij de versnellingsbak eens losgemaakt, opgezuiverd en weer gemonteerd.

                    DSC01132.JPG
                    Een opvallende klever op de versnellingsbak: Achtung! Bauabweichung. Enig idee wat dit kan voorstellen?

                    0

                      @ Koen, ik woon in de Westhoek. Mechelen is voor ons de andere kant van de wereld en al zeker met een auto die op 4 of 5 van zijn zes poten loopt. Alvast dank voor het voorstel, ik probeer lokaal eens een DME te lenen.


                      @Wim
                      , ik zal inderdaad toch eens proberen met een andere NTC. Ik heb er nog eentje liggen, zal hem gewoon eens inpluggen via de fiche en de sensor zelf opwarmen met een verfbrander en zien of het effect heeft.

                      Ik begin toch vermoedens te krijgen ivm een vacuum-lek. Vóór mijn probleem durfde hij al eens met een verhoogde ralenti zitten (ong. 1.100 rpm ipv 850). Dat was het enige probleem dat ik toen had. Misschien was dat al een voorteken?

                      0

                        Nog eens een update.
                        Na een urenlange zoektocht sta ik nog altijd even ver :bounce: .
                        Eén voordeel: ik leer mijn machientje met de dag beter kennen.
                        Een overzicht: 6 nieuwe bougies + verdeelkap + rotor. Enkele liters benzine afgelaten + filter vervangen. Leiding gespoeld van pomp naar filter ondertussen doorgeblazen. NTC-temperatuursensor uitgemeten – werkt – voor alle duidelijkheid toch eens overbrugd met een weerstand van 200 Ohm. Luchtmassameter opengemaakt, zag er perfect uit, uitgemeten met perfect resultaat. Alle bruine kabeltjes van de massa losgemaakt, opgezuiverd en weer bevestigd. Gisterenavond de meeste slangen van de inlaat losgemaakt (oa ivm carterontluchting) nagezien en weer proper vastgemaakt. DME relais gewisseld met een nieuwe. DME opengemaakt, ziet er als nieuw uit, en vervolgens teruggeplaatst.
                        Resultaat na dit alles: nihil, nada, nul verbetering.
                        Hij start normaal, draait normaal de eerst 5 minuten en dan begint het: haperen bij het optrekken (net alsof je een tweede auto meesleept met een touw dat af en toe strak staat en dan weer niet) + een zwakke ralenti.
                        Het lijkt alsof het mengsel in de toeren tot 4.000 te mager is (of te rijk). Het klopt in elk geval niet.
                        Help?! :(

                        0

                          Bedankt Koen, daar moet ik zeker wat mee kunnen doen.
                          Wat ik ondervind zou ik als volgt verwoorden. Koud lijkt alles normaal, normale ralenti, normaal optrekken. Vanaf een 5-tal kilometer begint het: haperen bij het (gezapig) lanceren, trillen bij een constant toerental van vb. 2.500 toeren. Warme ralenti is eveneens niet goed: als je willekeurig 2 injecteurs gelijktijdig afkoppelt hoor je nagenoeg geen verschil tijdens het draaien.
                          Rotor en delco heb ik nagezien en met de dremel lichtjes opgezuiverd. Nieuwe stukken zijn onderweg, maar ik verdenk die stukken niet echt.
                          Alles wat ik losdraai ziet er origineel en onverprutst uit. Uit de bijgeleverde documenten (nu bijna 4 jaar terug) kon ik met vrij grote zekerheid afleiden dat de kilometerstand – 154.000 – zal kloppen. Mechanisch zou het dus OK moeten zijn.
                          Welk verschil zou een defecte LMM of een defecte temp sensor moeten geven?

                          0

                            Een update.
                            Ondertussen hebben we nog wat zaken nagelopen. We hebben een paar liter benzine via een leiding van de benzinepomp laten weglopen en de leiding naar de benzinefilter doorgeblazen. Filter werd vervangen.
                            Met koude motor één voor één de fiches van de injecteurs losgemaakt: telkens zakt het toerental. Ralenti lijkt normaal en probleem lijkt opgelost.
                            Eindresultaat na een rit: koud lijkt hij goed te lopen maar na enkele kilometers steekt het probleem weer de kop op. Onregelmatige ralenti, schokken bij het optrekken.
                            Vervolgens hebben we de bobine vervangen. Resultaat weerom niets verbeterd.
                            Tot zoonlief in een passionele bui eens tot 5.500 toeren doortrekt. Wat blijkt: voorbij 4.500 toeren schiet het beest wakker en lanceert hij zich als een Scud-raket.
                            Door uitsluiting lijken niet veel opties meer over: bougies, kabels, injecteurs, bobine, dme, benzinepomp + druk, benzinefilter lijken allemaal ok. Het lijkt dus alsof het mengsel bij lagere toeren fout zit, wellicht omdat de stuurdoos foute info binnenkrijgt. Moeten wij de temperatuursensor verdenken? Kunnen wij dit op één of andere manier checken via een weerstand van 150/200 ohm? Hoe pak je dit aan?

                            0

                              Zaterdagmiddag heb ik de kabels vervangen door Beru silicone-exemplaren. Vervolgens ook de bougies vervangen. Degene die eruit kwamen zagen er goed uit, en ik nog nagenoeg geen verschil in kleur bemerken (allen droog, koffie met melk-kleur, niet ingebrand). Opnieuw starten, nog steeds geen resultaat :( . Tijdens het draaien hoor je dat er er ergens een gat zit in de regelmaat. Tussendoor af en toe een knalletje/plofje in de uitlaat. Ik vermoed dat het n° 4 is die niet naar behoren functioneert.
                              Lijkt het niet aangewezen eerst de injecteurs na te lopen (ultra-soon reinigen + rubbertjes vervangen)?

                              0

                                DSC00491.JPG
                                Mijn 1983 Pantah, jammer genoeg eens op zijn zij gelegd :shock:

                                0

                                  Lijkt me een interessant gegeven, en al zeker voor een Targa. Het blijft voor mij wel een raadsel hoe ze erin slaagden zo’n stijf chassis voor elkaar te krijgen. Of is het net omdat een Targa chassis wellicht wat slapper is dat eventuele torsies weinig effect hebben op de gewichtsverdeling?
                                  Ik heb de mijne afgelopen weekend nog opgekrikt. De twee poten komen nagenoeg gelijktijdig van de grond en de deurnaden blijven gelijk. Waar ergens in de vloerplaat zit de stevigheid?

                                  0
                                15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 67)