Aangemaakte reacties
-
[hide]
Hi,
Ik gebruik zelf al 2 jaar een Recaro Young Sport Hero op de passagiersstoel van mijn Boxster. Dat die geen Isofix heeft stoort niet, want je kan die met de gordel stevig vastmaken en het is een zeer robuuste kinderstoel. Het enige waar je voor moet opletten is dat het een vrij hoge stoel is. Dus de achterbank van een 911 is mogelijks moeilijk.
Mijn zoon en dochter genieten er beiden van om eens naast mij te zitten en uit het raam te kunnen kijken dankzij de hoogte van de stoel. Dus voor mij is de hoogte van de stoel een voordeel.
Ik ben er echt tevreden van. Vorig jaar met mijn zoon (toen 3 jaar) naast mij naar Noord-Italië gereden zonder enig probleem. Hij heeft er (vaak) goed in geslapen en niet over geklaagd.
Mogelijk alternatief als je absoluut isofix wilt, lijkt me deze:Â SPARCO voor groep 1/2/3, met Isofix-systeem
Groeten,
Tomde zoon vorig jaar op verlof aan het slapen op de Jaufenpass
de dochter afgelopen zomer in de Recaro stoel
[/hide]
in antwoord op: Kinderstoeltje[hide]Bedankt voor de steun en de bereidheid mijn trouw te komen op-Porsche-vrolijken!
Waarom geen 2dehands motor? Dat is uiteindelijk geld uitgeven voor opnieuw veel risico te lopen. Je vindt niet veel 2dehands motoren onder de 100k km en die van mij had er uiteindelijk zelf maar 78k…
Aan wie verkocht? Ik heb verschillende specialisten gebeld. De meeste kopen de watergekoelde wagens niet meer op. Eéntje regio Mechelen wou wel voor een acceptabele prijs, dus de wagen was snel weg.Ik ben er van bekomen ondertussen, maar mis de wagen wel enorm. Ik word nostalgisch aan Mechelen Zuid waar ik de eerste keer met de wagen heb gereden en ook aan de carpoolparking van Erpe-Mere waar mijn eerste rit met andere liefhebbers begon. Het voelt aan als een verloren lief :lol:
De toekomst zal alleszins geen watergekoelde Porsche meer brengen, daar ben ik mijn geloof in verloren. Na mijn miserie en alle andere miserie die ik ontdekt heb online (bijvoorbeeld: https://www.youtube.com/playlist?list=PLt4oMuhVHqoSAWUQdCEbvk5Xv8Jp0I0Ta). Ik hou mijn hart vast voor alle andere liefhebbers hier met een watergekoelde motor (zeker de M96 en M97, op de GT3 en Turbo na).[/hide]
in antwoord op: Een minder vrolijk Porsche reisverhaalDe beslissing is gevallen en de wagen is verkocht. Het was een enorm moeilijke beslissing, waarbij ik gekozen heb om geen risico meer te nemen. Ik ben er zeker van dat Serge de motor tiptop had kunnen herstellen, maar ik zou dan de wagen dubbel betaald hebben en zo’n som wou ik al helemaal niet verliezen.
Wat was de uiteindelijke oorzaak van de problemen? Ik weet het nog steeds niet 100% zeker. Er zijn tal van mogelijkheden die ik hier niet ga opsommen, maar met een pint wel eens wil bespreken. De uiteindelijke conclusie is wel dat ik gewoon brute pech heb gehad.
Ik ben momenteel vooral opgelucht dat de 2-maand lange nachtmerrie voorbij is. Het spijtigste van de zaak vind ik dat de droom om in mijn eigen Porsche te trouwen aan diggelen is. Kwestie van te overcompenseren zal ik nu maar een Ferrari huren in mei :lol:
Bedankt voor de steun en tips tijdens dit droevige verhaal & :salut:
in antwoord op: Een minder vrolijk Porsche reisverhaalIk was vergeten dat wij dan op verlof zijn :oops: , dus we kunnen niet mee…
Veel plezier :drink:in antwoord op: Sssst hier rijpt den Duvel! Zaterdag 25/11/17 om 16h !?[hide]Het verdict is er: geen tikkende lifter, geen krukas-drijfstang probleem, wel 3 cilinders met schade, alledrie de zuigers hebben ook krassen… :cry:
De motor is wel nog te redden: cilinders boren, stalen bussen insteken en daarnaast alle kapotte onderdelen vervangen (zuigers, bouten,…). Het grote probleem natuurlijk is het prijskaartje daarvan. 1 nieuwe zuiger kost al €500 excl BTW…
Nu is de grote vraag geef ik dat er aan of verkoop ik hem voor zijn onderdelen???
Het is meer een emotionele kwestie dan een financiële. Financieel houdt het geen steek om de wagen zijn waarde aan herstellingen te betalen, maar als ik hem verkoop voor onderdelen vrees ik dat de Porsche droom daarbij stopt… :( [/hide]in antwoord op: Een minder vrolijk Porsche reisverhaalHier ook interesse! Ook om erna in “Buitenland” te gaan eten. Heb ooit een hele fijne rit gemaakt met de Porsche in die streek rond Bornem aan de Schelde.
in antwoord op: Sssst hier rijpt den Duvel! Zaterdag 25/11/17 om 16h !?[hide][quote=”ErikDW” post=258187]Serge nog niets gevonden ?[/quote]
Zijn eerste theorie na een endoscopie (al de 3de sinds de problemen in Schotland :lol: opnieuw geen krassen gezien btw) en na inspectie van de motor (nog in de wagen) is dat de connectie krukas-drijfstang van cilinder 3 niet meer goed zit. Wat er specifiek mis is kan hij pas zeggen als de motor uit de wagen is en open ligt. Maar ik heb dus terug hoop :up:
Ondertussen ligt de motor ook al uit de wagen, maar Serge heeft nog geen tijd gehad om de motor open te doen. Hij heeft veel werk momenteel. Ik ben geduldig, omdat ik voel dat de wagen in goede handen is :)
@Harley G & gdpsuz1982: Ik lust ook wel een Duvel :drink: [/hide]in antwoord op: Een minder vrolijk Porsche reisverhaalIk ben zaterdag mijn Boxster gaan bekijken op de parking van PCM vooraleer hij op de camion richting Merchtem werd gezet (ik moest toch mijn factuur gaan betalen).
Op de parking stonden 3 997’s met interne motorschade! 2 C4S’en en 1 CS! Alledrie verkocht voor onderdelen :shock:
Met de miserie die ik nu gehad heb, heb ik al veel op het internet zitten snuffelen en er zijn veel verhalen over interne motorschade bij 997’s. Die verhalen + er zo 3 zien staan net wanneer ik ook miserie heb, doen mij vrezen dat de kwaliteit nog niet beter was vanaf de 997.1. Misschien vanaf de 997.2. Misschien…in antwoord op: Waar of niet waar over kwaliteit Porsche[quote=”bollocks” post=257907]@Tom, je bolide is veilig aangekomen bij Serge, heb hem net zien staan…. [/quote]
Thanks! :salut:
[quote=”Drip”]Ik voel mee met de huidige en ook met de vorige eigenaar, geen van beide is hier gelukkig mee.
[/quote]
Bedankt voor het medeleven en voor alle duidelijk ik heb geen wrok naar Gert toe hé. Hij heeft die wagen heel graag gezien en ik geloof werkelijk dat de motorschade niet zijn schuld is. Wanneer deze zorgen achter de rug zijn, ga ik met veel plezier een pint pakken met Gert en kunnen we hopelijk samen een ritje maken :drink:in antwoord op: Een minder vrolijk Porsche reisverhaal[hide][quote=”deepee” post=257811]wat naar en zuur !!
wacht met de brief naar zuffenhausen tot je de juiste diagnose weet van Serge. ik ben wel benieuwd naar hun antwoord op onderstaande tegenstrijdige vaststellingen. heb je dit op mail van OPC Edinburg? oh ja, en vraag het OPC in belgie ook om hun diagnose op mail te zetten. hoeveel uren heeft de motor gedraaid na de vervangen kettingspanner?“meneer, uw olie was heel vuil, was die wel vervangen bij een OPC?” Eum ja… “Maar maak u geen zorgen er zaten geen metaalpartikels in de filter en olie
– Dag 1: Geen schade gezien bij endoscopie. Het getik is inderdaad in de motor, we gaan hem eruit moeten halen.
– Dag 2: Motor er nog niet uit, eerst eens naar de oliefilter kijken => ah voila metaalpartikels (goed te zien op foto) => nieuwe motor aub![/quote]
Ik heb vanavond tijd gehad om al mijn mails nog eens te doorlopen. Dit is letterlijk wat ik op mail heb staan:
[u]Mail 1 Edinburgh:
[/u]”We have double checked your car this morning and confirm we will need to replace the timing chain tensioner. When carrying out the timing chain tensioner repair the engine oil has to be drained and we strongly recommend carrying out oil filter and oil change at this time due to failure of tensioner and oil may have become contaminated for us to carry this out you will be looking at a total £601.84.”[u]Mail 2 Edinburgh:
[/u]”We have now had your car in the workshop and carried out the replacement of the chain tensioner & carried out the oil and filter change but from what the technician could see the oil doesn’t look like it’s been changed in a while although I know you said it had been done before you bought the car, However there is still a knocking noise coming from your car which would indicate internal damage to the engine.
We will need to spend at least a couple of hours to carry out further investigation but even at that point we’re not sure if we would have a final diagnosis what would you like me to do? The costs for further diagnosis will be £362.50 inclusive of vat.”Dat er geen metaal in de olie werd gevonden heeft de technieker mij persoonlijk gezegd toen ik er op mijn terugweg was langsgegaan. Ik ga proberen dit ook op mail te krijgen.
[u]Mail 3 Edinburgh:
[/u]”So we have had your car in the workshop again this morning and can confirm we cannot visually see any damage after checking cylinder 3 however we suspect one of the tappets is noisy.
We would now be looking at removing the engine to carry out further investigation so initially you would be looking at 15 hours to remove and install the engine which would be £2718.75 this does not include any repairs or parts this is only the labour cost.
We suspect it might be the valve lifters that are needing replaced.”Die laatste werken duurden te lang voor de verzekering en is de wagen dus naar België getransporteerd en begint het Belgisch e-mailverkeer.
[u]Mail 1:
[/u]”Het tikkend geluid situeert zich effectief binnen in de motor. Via de endoscoop is er tot nog toe weinig abnormaal zichtbaar. Om de klepstoters bv. verder te kunnen controleren dient de motor uitgebouwd te worden. Na het demonteren van de deksels en de nokkenassen kunnen we met zekerheid zeggen of de oorzaak bij de klepstoters gezocht moet worden.”[u]Mail 2:
[/u]”Helaas hebben we moeten vaststellen dat de onlangs gewisselde motorolie en filter opnieuw sporen van metaalspaanders vertonen. Deze zijn afkomstig van lagers in de motor zoals bv. krukaslagers, drijfstanglagers of zuigerpennen en wijst dus op interne motorschade.
De motor is dus te vervangen door een ruilmotor.”Die “opnieuw” in die zin is heel vreemd. Ik had verteld over vuile olie (alsin zwart, lang niet vervangen, zie mail Edinburgh), niet over metaal in olie… :?
Kan ik dit echt vragen aan de OPCs: hoe lang heeft mijn motor bij jullie gedraaid bij elk onderzoek/in totaal?[/hide]
in antwoord op: Een minder vrolijk Porsche reisverhaalIk heb eerlijk gezegd niet meer naar mijn koelvloeistofniveau gekeken. Maar moest dat te laag geweest zijn, zou het dashboard toch iets moeten hebben aangegeven? Of zouden één van de OPCs toch iets moeten opgemerkt hebben?
Ik had het wel gezegd aan Glen van PCM en die zei dat er geen verband is. Dat die blauwe dop gewoon de oorzaak was van het koelvloeistoflek en die dop heb ik uiteindelijk op tijd vervangen voor de reis.
Ik denk dat ik het ook aan Serge heb verteld, maar ik weet het niet meer zeker. Woensdag was ik nogal “van mijn melk”. Ik dacht dat ik 30 min binnen was geweest bij Serge, het bleek meer dan 2u te zijn :lol:De assistentieverzekering is uiteindelijk ook niet alles gebleken. Ik kon niet zien hoe mijn wagen getransporteerd werd en door welke firma. Vandaag gezien dat mijn voorste bumper schade heeft en precies niet meer 100% goed zit. Ik kan dus maandag naar Edinburgh bellen voor foto’s van voor het transport, om daarna mijn verzekering te bellen… :x
in antwoord op: Koelvloeistofafsluiter vol opgedroogde koelvloeistof[hide]
Hoeveel km is er nu feitelijk gereden met die verse Schotse olie?
De moment dat ik die wagen heb gereden naar Porsche Edinburgh en het geluid liet horen aan een technieker, heb ik er geen meter meer mee gereden!
Hebben ze hem in Schotland en Mechelen nog doen draaien?
Sowieso, in Schotland: na het vervangen van de kettingspanner en olie zeiden ze: hij maakt nog geluid. In Mechelen: bij de eerste analyse, want na de eerste analyse zeiden ze “het getik komt van intern in de motor”.Bij het transport Schotland – België denk ik wel dat hij gesleept is op de truck aan de foto’s te zien vlak na transport:
maakt ie power?
gaat ie in toeren?
Zijn er storings codes op de DME te vinden??Power, toeren,… heb ik allemaal niet getest. Hij is beginnen tikken aan een laag toerental op autosnelweg en ik heb hem in een laag toerental naar Edinburgh gereden. Ik heb er toen toch niets van gemerkt.
Foutcodes geeft hij helemaal niet!
Het geluid dat de motor maakte toen ik hem in Edinburgh bracht was zoals in dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=UUvHxURiDjs
en dit https://www.youtube.com/watch?v=FGNSZZZ9Rs4Waar staat de auto nu?
Vandaag wordt de wagen getransporteerd naar AutoTech Merchtem. Maandag of dinsdag gaat Serge de motor volledig uit elkaar halen om een analyse te doen wat kapot is en wat de oorzaak was. Eindelijk zal ik weten wat er mis is gegaan.
Je kan ( misschien via je rechtsbijstand) een technische expertise laten uitvoeren bij Serge. Dan heb je een officieel rapport;
Dit klinkt zeer interessant. Zou je hierover telefonisch meer uitleg willen geven? Ik stuur je mijn gsmnr in een privé bericht.
Ik voeg ook eens de foto’s toe van mijn olie in het OPC met de metaalpartikels:
[/hide]
in antwoord op: Een minder vrolijk Porsche reisverhaal[hide][quote=”cabrio wim” post=257755]Hele verhaal rammelt aan alle kanten. :idea:
In Engeland zeggen ze dat er geen cilinder schade is, en hier zeggen ze weer dat er metaalsplinters inzitten.
Hoeveel km is er dan met gereden na de diagnose in Engeland. :?:
Want als dat zo is, is dat met één oliewissel echt niet uit.
[/quote]Het verhaal klopt inderdaad niet. Ik zet het nog eens allemaal op een rijtje (vooral voor mezelf).
In Schotland:
– Wagen maakt licht tikkend geluid op autosnelweg na probleemloze rit van 350km (precies ritssluiting tegen raam)
– Ik rijd naar OPC Edinburgh zodat ze er eens naar kunnen kijken (20 min rijden)
– Conclusie vanonder de wagen: de kettingspanner is kapot en veroorzaakt het geluid
– maar ze doen wel niet onmiddellijk een endoscopie, die volgt pas 3 dagen later :wtf: (Nu weet ik dat dat niet klopt door alles dat ik geleerd heb door de miserie, maar toen was echt nog een complete leek.)
– Na vervangen kettingspanner: ook vervangen olie en oliefilter => “meneer, uw olie was heel vuil, was die wel vervangen bij een OPC?” Eum ja… “Maar maak u geen zorgen er zaten geen metaalpartikels in de filter en olie + we zagen geen schade bij de endoscopie”
– Conclusie in Scholtand: waarschijnlijk “slechts” hydraulische lifters OEFOmdat de vervanging van de hydraulische lifters te lang zou duren, zegt mijn verzekering: kan het niet opgelost worden tijdens je verlof = transport naar België.
Na 3 weken wachten op transport, beginnen ze op maandag in België bij OPC:
– Dag 1: Geen schade gezien bij endoscopie. Het getik is inderdaad in de motor, we gaan hem eruit moeten halen.
– Dag 2: Motor er nog niet uit, eerst eens naar de oliefilter kijken => ah voila metaalpartikels (goed te zien op foto) => nieuwe motor aub!Hoe kan het dat ze in Schotland niets zien in de olie(filter) en in België onmiddellijk wel? Hoe komt het dat de olie zo vuil was in Schotland 2000km/4maanden na vervanging? Wat is nu uiteindelijk dat getik? Was de kettingspanner wel kapot in de eerste plaats? Wat heeft die metaalpartikels veroorzaakt? Is er cilinderschade die niet te zien is met een endoscoop?…
Zoveel vragen waar ik mee zit en op sommigen zal ik nooit een antwoord weten :bounce:Ik heb een goed gevoel bij AutoTech dus bedankt voor die suggestie. Ook bedankt voor de andere suggesties en steun beste forumleden! :salut:
AutoTech zal mij wijzer maken en hopelijk geraakt de wagen hersteld binnen een redelijke prijs.
Volgende week weet ik al meer! [/hide]in antwoord op: Een minder vrolijk Porsche reisverhaal[hide]Ik heb op mijn werk gezegd: het gaat vandaag niet meer lukken, goodbye! :salut:
Dus eens gebeld naar een specialist in Bonheiden en die kan er een 2dehands motor insteken voor plusminus €7,5k. Wim schatte dat dus correct in.
Daarnaast eens langsgeweest bij AutoTech Merchtem. Ik had hem gisteren al eens gebeld.
Hij bood verschillende opties aan, waarvan 1 optie mij sterk aanstaat: de motor eerst eens uit elkaar halen, zien wat er effectief kapot is en kijken of hij nog te redden valt (binnen het economisch redelijke). Dat ga ik dus laten doen. Daarna zien we wel wat de opties zijn. Want nu weet ik nog altijd niet wat er effectief kapot is gegaan in mijn motor!Btw bij mijn OPC verschoten ze niet dat ik hun offerte weigerde.
Ik vind het wel heel erg dat voor zo’n groot probleem ik dat via e-mail van mijn OPC mocht horen, niet eens een telefoontje… Customer service? Ik zou er mij als bedrijfsleider voor schamen moesten mijn klanten zo behandeld worden :wtf:PS: Volgens de specialisten die ik gesproken heb heeft de lage km-stand en de zorgen van de vorige eigenaars er niets mee te maken. Het gaat gewoon over brute pech en in het algemeen een kwalitatief lage motor die luchtgekoelde sinds 1998…
PS2: Zou het iets uitmaken een kwade brief naar Stuttgart?[/hide]in antwoord op: Een minder vrolijk Porsche reisverhaal[hide]Vandaag het slechts mogelijke nieuws gekregen van mijn OPC…
“Helaas hebben we moeten vaststellen dat de onlangs gewisselde motorolie en filter opnieuw sporen van metaalspaanders vertonen. Deze zijn afkomstig van lagers in de motor zoals bv. krukaslagers, drijfstanglagers of zuigerpennen en wijst dus op interne motorschade.
De motor is dus te vervangen door een ruilmotor.”Kostprijs: €30000
:censored:
Daarvoor heb ik een 2.9l Boxster… :bounce:
Als ik gedaan heb met trillen op mijn benen ga ik eens kijken wat mijn opties zijn met andere experts (geen OPC meer voor mij). De wagen verkopen voor onderdelen, een gebruikte motor uit een andere wagen halen, complete revisie,…
:cry: :cry: :cry: [/hide]
in antwoord op: Een minder vrolijk Porsche reisverhaal