Aangemaakte reacties
-
We hebben de restauratie van het koetswerk uitgesteld tot op heden, en vandaag hebben we wat nagedacht hoe we het gaan aanpakken. We kunnen het ons niet veroorloven om de wagen volledig te laten professioneel behandelen en schilderen, en we kunnen ook niet al het werk zelf doen (omdat we daar simpelweg niet geschoold voor zijn, en omdat we niet genoeg ruimte en materiaal hebben), dus hebben we een tussenoplossing gezocht.
We gaan de wagen zelf volledig ontmantelen, en de panelen zo goed als we kunnen voorbereiden. Daarna zullen we alle onderdelen overhandigen aan de spuiter, en die zal ons werk vervolledigen: het koetswerk volledig strak zetten, primeren, en lakken in een nieuw blinkend laagje bahama yellow.
Op deze manier hopen we de kosten te drukken tot ongeveer 1500 EUR, met enkele honderdjes erbij voor nieuwe rubbers rondom rond.
Erwin begon vandaag aan de demontage van de linkervoorflank, terwijl ik het werk nog even uitstelde, en een zijprojectje aanvatte: het opkuisen van de ventilator en alternator-behuizing.
Ik demonteerde simpelweg het hele gedoe, en heb met wat licht schuurpapier en enkele ontvettingsmiddeltjes de onderdelen opgekuist tot een min of meer nette aluminium-ondergrond. Ik deed er ongeveer 2 uurtjes over, en nu hebben we misschien enkele procenten meer koeling!
Erwin begon met het uitschroeven van de talloze bouten die de flank aan de wagen houden, en kon er zich enkele uurtjes mee zoet houden. Achteraf poseerde hij fier als een gieter met de 10kg vangst-van-de-dag!
We waren opgelucht toen we zagen dat er onder de flank geen rotte verrassingen te zien waren.
We proberen de rest van de koetswerkdelen deze week te demonteren.
[url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7923.JPG:72azkc88]
[url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7939.JPG:72azkc88]
[url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7942.JPG:72azkc88]
[url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7948.JPG:72azkc88]
[url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7950.JPG:72azkc88]
[url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7957.JPG:72azkc88]
[url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7960.JPG:72azkc88]
[url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7962.JPG:72azkc88]
[url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7967.JPG:72azkc88]
in antwoord op: voorbereidingen aan de wagen – techniekGisteren begonnen we met het hermonteren van de carburateurs, de benzinetank en het kofferdeksel. We hadden alles klaar laat in de avond, doch de wagen wou niet starten. De starter draaide, we hadden benzinetoevoer doch geen ontsteking. We waren evenwel moe, en besloten de dag erna verder te doen, met een fris hoofd.
Deze morgen las ik op een forum dat er een klein kabeltje in de motorruimte niet mag aangesloten worden op de ‘T’ (wel op de ‘E’ en de ‘S’), en ik had dat dus wel gedaan!
Ik heb simpelweg dat kabeltje er terug uitgetrokken, de benzinepomp laten pompen, en de wagen gestart! Na 2 seconden was hij weg, en hij vulde de kleine garage met een gigantische rookwolk. 3 maanden stlstaan eist zijn tol. Na enkele minuten werd het beter, en de motor draaide relatief goed.
We hadden een ontstekingscheckup en een carburateur synchronisatie gepland, dus we begonnen vol goede moed. De ontstekingsvervroeging werd gecontroleerd met een stroboscoop timing licht, en zowel bij ralenti als bij hogere toerentallen zag het er uitstekend uit. Onze marelli distributeur is dus nog in goede staat!
Daarna probeerden we de carbs te synchroniseren: we kregen evenwel geen soliede ralenti, waarschijnlijk te wijten aan de gecontamineerde uitlaatgas-lucht, en foute basisinstellingen van de mengsel- en luchtschroeven. Met de unisyn tool kregen we dus geen goede resultaten, en we gaven het op. Het is op dit moment nog iets te moeilijk om als beginnelingen een §-cylinder motor te synchroniseren. We zorgden dan maar gewoon dat de ralenti min of meer goed stond, en dat de gaspedaal-link goed was.
Een klein probleempje kwam hierbij ook naar voor: de veren op de carbs zijn waarschijnlijk niet sterk genoeg meer, en dus komt het gaspedaal niet meer volledig terug achteruit…sterkere veren zoeken.
We gingen hoe dan ook erop uit en maakten een serieuze testrit. Het was schitterend om na 3 maanden nog eens met de wagen te rijden! Hij heeft heel wat kracht gewonnen door de verbouwde carbs, de correcte kleppenspeling, nieuwe olie, en een correcte gaspedaal-link. Ondanks onze gefaalde synchronisatie liep de motor dus vrij goed, met weinig of geen sputteringen en naverbranding.
We hadden ook de remmen volledig herbouwd, en die moesten dus ook getest worden! We gingen op een verlaten baantje in de haven enkele noodstops doen, en initieel trok de wagen hierbij fel naar rechts, doch het verbeterede bij elke stop. Nu voelen de remmen goed aan, op een beetje sponzigheid na, wat we zullen oplossen door de remmen nog wat beter te ontluchten.
Al bij al werd het een fantastische dag, met een mooi rit erbij!
[url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7859.JPG:3i7ue2zh]
[url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7860.JPG:3i7ue2zh]
[url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7861.JPG:3i7ue2zh]
[url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7862.JPG:3i7ue2zh]
[url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7869.JPG:3i7ue2zh]
[url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7870.JPG:3i7ue2zh]
[url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7876.JPG:3i7ue2zh]
[url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7877.JPG:3i7ue2zh]
in antwoord op: voorbereidingen aan de wagen – techniek356 :
“porsche 90” bwj. ’62 wit [vader van Szyronn]914 : 74′ signal orange( vader porsche914orange)
924 :
924 ’80 Groen /morgoth924
924 ’81 Grijs /951 S
924 turbo ’80 Grijs /951 S
924 turbo ’79 Blauw Carrera gt look /924carreragt944 :
944 NA 82 /(westfalia)
944 Turbo Wit/Martini /911-lover
944 turbo S ’88 “Silver Rose” /951 S
944 S2 1989 / zermatt silber /Gert 944
944 Turbo Groen /Carrera RS
944 Rood ’87 Turbooke
944 2.5 Indische rood ’83 /Targaboy
944 2.5 targa ’87/Alex968 :
968 Coupé Nachtblau /rufie
968CS Maritim blau /911-lover928 :
928 ’80 pacific blauw /porschke
911 :
911T coupé 2.0 ’69 bahama yellow/wreckah
911T coupé 2.4 ’72 blauw metallic / lucarl
911 targa 2.7 ’75 wit /porschke
911 coupé 3.0 bwj. ’76 zwartpaars – turbolook / carrera 3.0
911S 2.7 bwj. ’77 koper/bruin jeansprint
911S 2.7 bwj. ’77 Sienna metallic/Cork leather /StefX911
911 2.7 bwj. ’77 zwart ombouw naar 964 /Frederic_911
911 SC 3.0 ’83 diamant blue / guido
911 3.2 Targa ’85 zilvergrijs (Lou)
911 3.2 cabrio, bj 1988 zwart /cab ’88
911 3.2 bwj. ’89 Carrera Zwart / Nico911
911 speedster wtl (rood) /lv930
930 turbo’89 (steingrau) /lv930
911 3.2 bwj. 198? goud/bruin [vader van Szyronn]
911 SC ’80 / 924carreragt
930 turbo’85(zwart)gunther930turbo
911 3.2 bwj. ’87 (wit) / SidewindR
911 3.0 sc bwj 80 (wit) the body docter
911 3.2 ’85 Turbolook Blauw / Geert
911 SC 83′ Schifferblau / Bjorn
930 3.3 89′(vader porsche914orange)
964 :964 Carrera 2 nachtblauw ’92 /Ken
964 Carrera 2 Cabrio Veilchemblauw ’91 /Maurice993 :
993 Carrera 4S – grijs / Pascal
993 Carrera Cabrio ’94 – nachtblauw / SeTaKiRa
993 carrera 4 cabrio 97′(vader porsche 914 orange)
996 :alex997 :
997S cabrio -’05/beltarBoxster (986/987):
986 – ’98 zilvergrijs /senna
986 – ’98 zwart/ wimzwarteboxster
986 – ’97 zwart/ mushroom
986 – ’97 zenith blue/mark986
986 – ’96 ocean bleu/ Boxster
986 – ’98 zwart / knoet
986 – ’00 zwart / Alex
986 – ’99 ocenanic blue/ torigCayman :
Cayenne :
dienen marcos is schitterend hee, dat geluid!
in antwoord op: 24U zolder[quote=”ferdy”:18sp83vn]
T’zal afhangen van je Autoradio.Yvan[/quote]
originele blaupunkt van 1969 :D
als het zo goedkoop is kunnen we maar proberen hee, niks te verliezen.
thanks!
in antwoord op: ipod aansluiten op orig porsche radio?ja, wel enorm leuk om te bekijken :-) )
Clarkson heeft ook ooit een klassiek porsche proberen kapot te krijgen, gewoon omdat hij ze niet graag heeft…verschrikkelijk om zien!
http://www.youtube.com/watch?v=uWomqEroBn8
in antwoord op: Cheap porsche challengezo een FM modulator zou ik misschien ook wel overwegen, enig idee van de kostprijs, en de kwaliteit van het signaal?
in antwoord op: ipod aansluiten op orig porsche radio?[url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7727.JPG:1pnabnp6]
[url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7728.JPG:1pnabnp6]
[url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7729.JPG:1pnabnp6]
[url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7730.JPG:1pnabnp6]
[url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7731.JPG:1pnabnp6]
[url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7724.JPG:1pnabnp6]
in antwoord op: voorbereidingen aan de wagen – techniekOK!
Ik heb de cluster opnieuw in elkaar gestoken met de nieuwe rollagertjes van Erpa. Ze gleden allemaal makkelijk op hun plaats met behulp van wat vet. Het monteren van de pedalen en de veren ging heel makkelijk! I heb wel een te kleine ‘cotter pin’ meegekregen, dus ik heb het koppelingspedaal op een ghetto manier moeten vastzetten, doch het is gelukt, en het zal niet meer loskomen. ;-) )
Nadien installeerde ik de cluster opnieuw in de wagen, en daarbij kende ik wat problemen om het rem-stangetje in de remcylinder te krijgen, omdat die niet veel kan bewegen zonder de stalen leidingen te beschadigen.
Ook connecteerde ik de koppelingskabel opnieuw, en laten we zeggen dat dit met slechts 2 handen, en een pijnlijke rug van onder het stuur te liggen, absoluut niet van een leien dakje ging. Miljaar!
Uiteindelijk is het me dan toch gelukt, en dan heb ik nog de gaspedaal-link en de nieuwe gaspedaal gemonteerd.
Dan was het de beurt aan het nieuwe ABS vloerbord, dewelke simpelweg op de plaats van het oude (rotte) multiplex exemplaar komt, doch ik had een kleine hapering van de gaslink tegen het bord, en ik heb een klein stukje moeten wegdremelen.
Achteraf plaatste ik alle tapijten terug, en monteerde ik de bestuurderszetel. We hebben opnieuw een interieur! :-) )
Oh ja, ik heb ook nog wat zitten spelen met de speedometer, en ik heb de oorzaak van de kapotte km-teller gevonden. Een paar tandjes afgebroken van een radartje dat op de hoofdas aansluit, en compleet vastgelopen door de brokstukken. Ik hoop dat ik dit onderdeeltje nog ergens kan vinden. Ik heb de boel vrijgemaakt, maar ik weet niet of de enkele tandjes die nog aanwezig waren genoeg zullen zijn om onze km-teller te doen werken.
[url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7716.JPG:31tvo53l]
[url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7717.JPG:31tvo53l]
[url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7719.JPG:31tvo53l]
[url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7720.JPG:31tvo53l]
[url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7721.JPG:31tvo53l]
[url=http://www.postwhore.biz/albums/userpics/10059/IMG_7725.JPG:31tvo53l]
in antwoord op: voorbereidingen aan de wagen – techniekwij kregen ze ook niet los, en we hebben gewoon een remcylinder van één van mijn moto’s aangesloten, de boel ontlucht, en de pistons er zo uitgeduwd.
in de herbouw-pakketjes zit normaal gezien alles: rubberkes binnenin, stofdichtingen, metalen clips.
Als er krassen/oneffenheden op de pistons zitten: vervangen. :)
in antwoord op: vraagje ivm remklauwen reviseren[quote=”stefx911″:2al6tv2c]Nu voor dat geld rij ik veel liever mer een Porsche met zijn originele PK’s. Het is de complete rij ervaring die het mooi maakt: Rijgedrag, wegligging, feedback uitzicht op je snuit, het niet te evenaren motorgeluid…
Kortom: ga eens 911 rijden en je weet wat ik bedoel. Het liefts dan nog een luchtgekoelde hé.
Persoonlijk: hoe meer ik ermee rij hoe meer ik verslaafd geraak :D [/quote]voila sé da’s gesproken!
je rijdt met een wagen vol karakter en dat is wat telt! Gewoon al het feit dat wij naar elkaar zwaaien wanneer we elkaar passeren zegt genoeg hee ;)
ik ben met mijn moto (cagiva raptor 1000) ook absoluut een slak vergeleken met alle moderne sportmoto’s, doch who cares als hij 100 keer beter klinkt (doet autoalarmen afgaan 8) ) , en hij de enige is waarnaar steeds wordt omgekeken ;)
in antwoord op: prestaties van de verschillende 914’sals het je mag helpen, dit is wat wij vinden van onze 911T uit 1969 (zelfde motor als de 914/6):
de wagen heeft redelijk wat koppel dus je kan vlot rijden, doch in de hogere toeren zwakt het allemaal wat af. Het is zeker geen race-beest. Ik denk dat je met huidige golfjes TDI ons zó naar huis rijdt…doch dat maakt niet zoveel uit als je zulk een prachtig lawaai maakt ;) .
in antwoord op: prestaties van de verschillende 914’shaha! we hebben al enkele vrienden die zouden willen meegaan ;)
bagageruimte genoeg hee: in de koffer vooraan, en achter de 2 zetels kunnen we genoeg kwijt ;) (en misschien blijft er plaats over om 1 zitplaats te reserveren voor plaatselijke schonen ;) )
in antwoord op: Reacties en vragen op Carrera to China – algemeendave dankuwel!
ik voel me vereerd met deze eigen spot! :)
ik heb ondertussen landkaarten toegevoegd bij de landen, nu moet erwin enkel nog de teksten toevoegen, en we zijn er.
kheb gisteravond nog de pedalencluster onder handen genomen, en daarbij ontdekt dat de bushing van de gaspedaallink zo goed als verdwenen is!
De andere bushings kan ik niet checken omdat ik die splitpen er niet uit krijg. Doch de andere pedalen voelen goed, geen speling, dus die ga ik niet verder opendoen.
Verder heel wat roest eraf gehaald. Ik ga ook de cluster een laagje roest-stabilisator geven.
jan
in antwoord op: Reacties en vragen op Carrera to China – algemeenhey,
vanuit de westerse media wordt er altijd zeer negatief bericht over landen waar ze eigenlijk niet zoveel vanaf weten.
Neem nu Sudan: burgeroorlog, en zogezegd één van de gevaarlijkste landen van africa: awel, wij zijn daar door gevlamd met 2 moto’s (welliswaar niet door het oorlogsgebied), en wij hebben dit ervaren als het leukste land op onze doortocht richting tanzania! Gewoonweg schitterend vriendelijke mensen, behulpzaam, en absoluut veilig.
Ik heb hetzelfde gevoel over Iran: ik heb een duitse motard tegengekomen op reis, en die kwam van iran, en hij zei me dat dat zijn mooiste ervaring was tot nu toe (en hij is reeds jarenlang wereldreiziger). Zolang Bush het ginder niet kapot maakt is er voor ons zeker heel wat leuks te beleven aldaar! :) Er is een verschil tussen een krankzinnige president en de gewone mens in de straat…
wat betreft carjackings: inderdaad iets dat in mijn achterhoofd speelt. Ik had dat met de moto’s ook…doch als je er even over nadenkt valt het allemaal wel mee: wat zijn die mensen daar met een sportwagen of met een motorfiets? helemaal niks, een Jeep is veel interessanter om kapen. En sowieso zijn wij ‘rappe’ prooien, dus op het moment dat ze ons in de mot hebben zijn we reeds voorbijgevlamd :lol:
In de moslimlanden is er trouwens zo goed als geen diefstal! Je mag je rugzak daar in een grootstad onbewaakt laten staan, en 5 uur later zal je hem onaangeroerd terugvinden ;)
Er zijn natuurlijk gebieden waar het wat gevaarlijker is, doch de mensen weten dat daar, en maken dan ook aanpassingen: daar heb je altijd hotels met omheining etc…dus de wagen zal zo goed als altijd ‘binnen’ geparkeerd staat.
wat betreft offroad:
– moesson proberen we te vermijden. dus we vertrekken in het goede seizoen.
– offroad zal misschien 10% van onze trip uitmaken = 2000 a 3000 km. Dus dat zijn overzichtelijke afstanden (we hadden ook ongeveer zoveel offroad richting tanzania). We hebben ook veel tijd, dus we kunnen ‘behouden’ rijden, m.a.w. proberen schade te vermijden. Richting tanzania zaten we wat met tijdsdruk, en daardoor hebben we veel te rap gevlamd met alle brokken vandien.
– de wagen zullen we op zijn hoogst zetten, en we gaan ook stalen velgen monteren, met de hoogst mogelijke banden beschikbaar. Dit zou normaal gezien moeten volstaan. Als het te erg wordt, dan zullen we de auto op een camion moeten zetten, of met een takel werken (die sowieso in ons bagage zal zitten ;) ) Wij hebben een citroen mehari door de woestijn van Sudan zien rijden, en als die dat kunnen, dan kunnen wij dat met een porsche ook ;)om het met een afrikaans gezegde te besluiten:
“il n’y a pas de problèmes, il ya que des solutions retardées”
:Dgroeten, jan
in antwoord op: Reacties en vragen op Carrera to China – algemeen