Aangemaakte reacties
-
[quote=”turbopete” post=112274]Bij mijn P heb ik wel 2 kleine lekjes (of is het zweten), 1 aan de boite en 1 aan de carter (links). Het is niet erg, en reeds meerdere malen stelde mensen met toch heel wat ervaring en kennis van oldtimers mij voor om het additief van Bardahl te gebruiken.
Wat zeggen de kenners hier, uit de vorige posts zijn er blijkbaar voor en tegenstanders…
ik ben meestal geen voorstander van deze “quick fixes” maar je weet nooit! Als het toch mogelijk is om op deze manier veilig de lekjes te verhelpen is het leuk meegenomen.
mvg,
Peter[/quote]Het is waar dat in het algemeen “additieven” een negatieve bijklank hebben. Wij moeten toegeven vaak terecht. Dit is een beetje spijtig voor de bedrijven die serieus met deze materie bezig zijn.
Het probleem wat u aanhaalt is een typisch voorbeeld waar in bepaalde gevallen met een kwalitatief product het probleem kan worden verholpen.
Kleine lekjes ontstaan vaak door het uitharden van rubber pakkingen. Dit zowel in de motor, versnellingsbak als de stuurbekrachtiging. Dit uitharden is een natuurlijk verouderingsproces dat door kwalitatief minder goede olie kan worden versneld.
In olie zitten bestanddelen die het rubber doen krimpen (uitharden) en anderen die het doen zwellen. Een kwalitatieve olie heeft een goed uitgebalanceerde verhouding van deze twee elementen. Goedkopere olie doet vaak de pakkingen krimpen waardoor lekjes ontstaan.
Het element wat nodig is en wat de pakkingen doet zwellen is immers een kostelijke ester olie.Nu vindt men op de markt additieven die deze pakkingen doen zwellen. Maar opgelet, naast die kostbare esterolie, zijn er ook bepaalde solvents die pakkingen doen zwellen. Er zijn dus additieven op de markt die inderdaad werken en het lek gaan verhinderen, maar wanneer ze solvents bevatten, gaan die de smering van de motor aantasten. Er zijn ook producten die wel op basis van esterolie zijn. Deze zijn over het algemeen een stuk duurder, maar werken heel goed en tasten het smeervermogen van de olie niet aan. Integendeel, want een ester is een verbeteraar van de smering.
In ons gamma vind je dit product onder de naam “Xenum Super Seal”
Hou er wel rekening dat het probleem niet zal zijn opgelost indien: de pakking niet uit rubber is vervaardigd of indien er scheurtjes zijn. Dan zal een additief niet helpen.
In vele gevallen is de herstelling blijvend of van langere duur, ook nadat de olie werd ververst.
Mvg
in antwoord op: olie en additievenIk trek er wel eens opuit met m’n KTM Super Duke.
in antwoord op: Forumleden, pics van jullie moto hier[quote=”Bert V.” post=97610]Welkom!
“Mij lijkt het spatbord L.V. lichter van kleur dan de deur, of komt dit door de lichtinval op de foto’s?”
Inderdaad vreemd, het kleurverschil is IRL niet te zien. Op deze foto lijkt ook de motorkap lichter wat niet het geval is.
in antwoord op: Voorstelling XenumHierbij enkele fotootjes (in de zon) 8)
Attachments:in antwoord op: Voorstelling XenumHallo Funny,
Zoals ik zei dacht ik een Boxster te kopen, toen ben ik op deze 997 2S 2006 van bankbeslag in Spanje via via gevallen (ik heb wel wat connecties in de autowereld). De auto heeft full Porsche service het grote onderhoud bij Porsche pas gedaan én 1 jaar Porsche garantie.
Kleur midgrijs met blauwe kap en blauw lederen interieur. Ik ben normaal een “zwartliefhebber”, maar ik moet zeggen dat de kleurencombinatie heel klassevol is. Zeker voor een cabrio.
Foto volgt, hopelijk morgen, ten laatste overmorgen :)in antwoord op: Voorstelling XenumBedankt iedereen voor het warme onthaal. Ben vandaag doet beestje gaan testen en goedkeuren. Overmorgen krijg ik hem en zal zeker een fotootje posten. Eerste aangename verassing: hij heeft een sportpack en bose hifi systeem :music:
in antwoord op: Voorstelling XenumIk ben nieuw op dit forum en reageer graag op deze conversatie. Ik ben zelf 20 jaar actief in de olie- en additievenbranche. Ik heb voor Marly, BP (Duckhams) en Putoline gewerkt en heb nu een eigen bedrijf (Xenum) waar wij oliën, smeermiddelen en additieven produceren.
Ik wou het vorige bericht over additieven graag nuanceren. Vooreerst zijn veruit de meest verkochte additieven geen olieadditieven, maar brandstofadditieven. Deze hebben sedert jaren hun nut bewezen, zowel in diesel- als benzinemotoren. Of het nu gaat over loodvervangers, octaan- of cetaanboosters of reinigende & smerende additieven; een goed product zal iedere gebruiker een voordeel opleveren. Vooral de reinigende (detecterende) additieven hebben een belangrijke invloed op het schoonhouden van de injectoren en inlaatkleppen met een betere werking van de motor tot gevolg.
Ook motorolieadditieven kunnen belangrijke voordelen geven.Ik kom terug op het voorbeeld van olielekken. De meeste lekken ontstaan door het gebruik van een niet optimale motorolie. Deze zal de rubberen pakkingen uitdrogen waardoor deze gaan lekken na een tijd (+ 100.000km). Er bestaan voor dit soort gevallen heel goede additieven op basis van een synthetische esterolie, die ervoor zorgen dat de rubberen pakkingen terug soepel worden en bijgevolg het lekken stopt. Bovendien zorgt dit soort additief niet voor een slechtere smering van de motor, omdat een esterolie van nature veel betere smeercapaciteiten heeft dan andere synthetische oliën. Het product is niet voor nieuwe auto’s, maar een ouder voertuig met olielekkage kan er zeker baat bij hebben zonder neveneffecten. De problematiek van additieven is dat er wel wat producten op de markt zijn die een minderwaardige kwaliteit hebben waardoor vaak een negatieve connotatie bestaat.
Overigens is de website over olie in het vorige bericht een hele goede.
in antwoord op: olie en additieven