Aangemaakte reacties
-
begrensd was volgens mij enkel de 2.7. De 3.2S is nooit begrensd geleverd in Belgie bij mijn weten… ; Zou ook een beetje vreemd zijn van 252pk of 260pk te gaan begrenzen op 211 …
in antwoord op: Vermogen 3.2zondermeer uitlaten op Zolder
als de uitlaat niet te luid is :lol: (95dB in zolder , 103dB in Franchorchamps)
En nu ga ik terug naar het botenforum, daar wordt over keuring niet gesproken ;)
in antwoord op: Luchtvering?Ohja, voor iemand dat denkt, ik heb niks te maken met de keuring of het ministerie ofzo, en sta zelf niet helemaal achter het systeem, maar weet wel heel goed hoe de wet op ombouw en invoer van voertuigen is, omdat ik met deze wet voor mijn job en voor mijn vroegere hobby heel veel te maken heb gehad (lees last ervan) :engeltje:
wat ik wel weet is dat als je bvb een wagen lager legt,je ook de stuurinrichting moet aanpassen, en dat bijna niemand dit doet.
Ik zou dan ook nooit mijn handtekening zetten als verantwoordelijke installateur op een KW-set zonder volledige stuurinrichting aan te passen.
Of dat je bij bredere velgen eigenlijk de hele ophanging moet aanpassen , tenzij je het midden van de velg gelijk houdt ( et-waarde) en bvb zwaardere remmen moet voorzien, omdat een velg eigenlijk een vliegwiel is als het draait , en de krachten door ander gewicht exponentieel toenemen op remmen, lagers, draagarmen etc.
daar houdt de gemiddelde tuner zich niet echt mee bezig…in antwoord op: Luchtvering?Ik mag nog zo begaafd zijn als keurmeester als ik wil, ik zou ook nooit mijn handtekening zetten onder het werk van een ander en de verantwoordelijkheid aanvaarden (en betalen) als er iets misgaat, als ik er niks aan verdien… .
in antwoord op: Luchtvering?Probleem is dat de enige die kan keuren of de wagens volgens de normen van het merk omgebouwd zijn, de merken zelf zijn, en deze doen dat niet (op enkele zeldzame merken na) wegens niet interessant (lees brengt niet genoeg op),en wegens het feit dat geen enkel merk de verantwoordelijkheid wil dragen daarvoor.
Stel nu voor dat ik de Renault Trafic zo aan jou verkoop.
Dan zijn de Belgen hem verplicht op hem op deze manier ook in te schrijven volgen de EU afspraken en normen.: en daar loopt het mis, omdat de extra goedkeuring (opname in het attest van de RDW) niet europees geregeld is, en enkel geldig is in NL. De wagen kan in belgie enkel ingeschreven worden op grond van het oorspronkelijk PVG, evt met belgische attesten erbij, maar geen nederlandse. Als je jouw Kangoo bvb aan Duitsland verkoopt, zal die ook de velgen moeten apart “eintragen im Fahrzeugbrief”. Alleen zal dat in Belgie niet gemakkelijk zijn… Voor velgen maken ze eigenlijk geen enkel probleem op de keuring zolang de buitendiamer en de breedte binnen bepaalde perken blijft maar in principe staan de toegelaten velgen op je Europees gelijkvormigheidsattest. (dat nederland dan weer niet heeft, nog een probleem om nederlandse auto’s naar belgie in te voeren, dus zo vooruit zijn jullie nou ook weer niet :twisted: )
in antwoord op: Luchtvering?mushie, kent ge het goto command van vroeger nog ;)
eigenlijk mag alleen de M030 origineel van porsche, als het op dat model ingedragen is op de pvg. Soms wordt een oogje dichtgedaan, of het gewoonweg niet gezien, of wordt er een attest aanvaard, maar de regel is eigenlijk duidelijk vastgelegd in de ministeriele omzendbrief omtrent tuning, hier enkele uittreksels die de forumleden zullen interesseren:
45) vervangen van uitlaat door e- of E-goedgekeurde uitlaat – voorwaarden:
•e- of E-goedgekeurd
•maximaal zelfde aantal decibels als originele uitlaat :music:
•normale emissietest mogelijk
•validatieprocedure
46) vervangen van uitlaat door niet originele uitlaat – voorwaarden:•maximaal zelfde aantal decibels als originele uitlaat
•normale emissietest mogelijk
•validatieprocedurenog eentje:
54) monteren van veiligheidskooi – voorwaarden:
•achter voorste zetels
•verwijderen van achterbank en achterste veiligheidsgordels
•stevig en degelijk gemonteerd (niet gelast)
•geen invloed op integrale en functionele karakteristieken van personencompartiment
•validatieprocedure
55) monteren van velg met adapter – voorwaarden:•vaste adapter aan velg
•geschikt voertuig
•stevig en degelijk gemonteerd
•validatieprocedurebelangrijk stuk ivm de veren etc : Overeenkomstig artikel 8, § 5, van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 wordt elke verbouwing van een voertuig waardoor het niet meer overeenstemt met het goedkeuringscertificaat bekrachtigd met een afwijking ervan. Wanneer de verbouwing echter wordt uitgevoerd door een andere persoon dan de fabrikant of zijn gemachtigde, wordt de aanvraag alleen in aanmerking genomen met de instemming van de fabrikant of van zijn gemachtigde.
(En hiermee bedoelen ze de fabrikant van het voertuig, niet de fabrikant van het rnieuwe onderdeel, dus eigenlijk is een attest van HR bvb niet geldig. sommige stationschefs kijken dit door de vingers, maar eigenlijk is dit verboden, tenzij met een attest van Porsche zelf (en ik denk niet dat dat gegeven wordt, of ik moet me vergissen,)
Onder verbouwingen verstaat men grondige veranderingen, bijvoorbeeld, ter hoogte van de stuurinrichting, het ophangings-, uitlaat- of remsysteem, of fundamentele veranderingen aan het chassis of het zelfdragend koetswerk, die strijdig zijn met het bestaande goedkeuringscertificaat, proces-verbaal van goedkeuring (PVG) of certificaat van overeenstemming (C.O.C.).volledige omzendbrief: http://www.wegcode.be/wetteksten/secties/omzendbrieven/mo-120310/1144-mo-120310
in antwoord op: Luchtvering?jup, zelfde ervaring met de DD van mijn schoonbroer ( heeft ‘m nu weggedaan, de VAA werd te veel naar zijn goesting :D ) , en rijdt nu een BMW, zelfde configuratie ongeveer, kleinere motor, maar toch is het enig e wat hij zo echt mist het comfort van die luchtvering zegt hij…
in antwoord op: Luchtvering?jup, maar de wielertoeristen hebben, zeker in een verkiezingsjaar, ook bijna alles te zeggen he, is een te groot kiezerspubliek om tegen de haren te strijken…
Mr soit, wie gaan we anders nog kunnen doen schrikken door ze over het fietspad voorbij te rijden als zij de weg innemen ;)in antwoord op: Luchtvering?Nu, door Porsche een nose lift laten monteren mag dus niet?
Voor zover ik weet is Porsche een officiele constructeur, en levert dan ook in de pvg-nr een uitzondering af voor alles wat zij veranderen.Porsche gaat niks monteren waar zij geen PVG-attest voor afleveren.Wat de plaatselijke Porsche-dealer doet, zou eigenlijk hetzelfde moeten zijn dus enkel wat in het originele PVG voorzien is, of wat officieel toegevoegd is. Daarom dat het zo moeilijk is attesten te bekomen van al die verbouwingen, er is niet voldoende markt om de testen, goedkeuringen etc ermee te betalen…
in antwoord op: Luchtvering?Men schijnt het niet te snappen, niet alles wat niet gecontroleerd wordt ( de spoorverbreders bvb) is toegelaten. GEEN ENKELE WIJZIGING aan het voertuig zoals het origineel afgeleverd werd is toegelaten! wat de keuring doet of zegt of welk attest ze aflevert is van geen belang. Als jij met een voertuig rijdt dat niet conform is, is het jouw verantwoordelijkheid als er iets misgaat.
Iedereen heeft een rijbewijs, dat zegt dat je op een bepaald moment bewezen hebt dat je kan rijden zoals de wet dat aangeeft. Toch is dit geen vrijbrief om later sneller te rijden dan toegestaan, net zoals een keuringsbewijs geen vrijbrief is om later wat dan ook van verbouwing te hebben aan je auto.En de speedsters met normale plaat , zijn ofwel ORIGINELE APALS! dus door de constructeur gebouwde auto’s met hun eigen Gelijkvormigheidsattest, ofwel auto’s die vroeger door de mazen geglipt zijn, maar eigenlijk nog steeds illegaal zijn. Koop er zo eentje, rij ermee naar de oldtimerkeuring en ge zit met een hoop ijzer dat nooit meer de baan opmag.. Maar deze discussie is eigenlijk onnodig, wat je ziet betekend niet dat het allemaal legaal en in orde is, anders moet ik constateren dat sneller dan 120 km/h voor Porsches wettelijk in orde is in Belgie, en dat BMW’s en AUDI’s niet verplicht moeten pinken, enkel als ze daar zin in hebben :).
Of dat wielertoeristen boven elke wetgeving staan …
Trouwens, laswerken aan het chassis zijn altijd verboden tenzij met een officieel attest van de constructeur, dus in principe moet elke inkorting van een chassis verboden tot het verkeer zijn want ik weet niet hoe ge een kokerchassis inkort zonder las- of plakwerk… . Tenzij ge het zo goed verstopt krijgt dat ze het niet zien, maar dat maakt het niet minder verboden…, alleen niet opgemerkt.in antwoord op: Luchtvering?Nee, dat is net de verkeerde redenering die iedereen volgt, een oldtimer moet wel degelijk naar de keuring, staat van het voertuig, bij inschrijving. En dan mag je daar niks meer aan veranderen. Doe je dat wel, ben je wettelijk verplicht van opnieuw naar de keuring te gaan. Maar niemand doet dat, da’s iets anders natuurlijk… .
net zo met moto’s, je mag daar niks aan veranderen tov origineel, maar niemand moet naar de keuring en de pakkans is quasi nihil. Ik weet dat er nog gaat gelachen worden volgend jaar als ze 80% van de moto’s gaan afkeuren!
Is zo’n beetje als redeneren van: niemand komt officieel elk jaar controleren of ik geen cannabisplantage in mijne tuin heb, dus het is toegelaten…
Als ze alles wat niet toegelaten is strict moeten controleren, gaan we nog lachen…
Degene die tegen de lamp loopt, bvb bij een ongeval of een controle door de politie, die lacht niet meer achteraf. er zijn bvb redelijk wat speedster lookalikes de laatste 2 jaar verdwenen van de belgische markt, omdat de truc met de oldtimers en zelf ingekorte chassis van kevers waar eerst met de kever naar de oldtimerkeuring gereden werd en die daarna volledig omgebouwd werd, niet meer aanvaard wordt op de keuring… . Iedereen die er eentje heeft en ingeschreven als oldtimer, die rijdt er nog mee maar eigenlijk is dit verboden…Net zoals de gechipte voertuigen, doe een serieus accident in fout, als de verzekering erachter komt dat je wagen meer pk’s heeft dan op de verzekeringspapieren kan je de rest van je leven betalen…in antwoord op: Luchtvering?Alles wat origineel op een voertuig zit, mag omdat de constructeur hiervoor tests en veiligheidsonderzoeken heeft afgelegd, en dit ook zo geregistreerd is. Bvb op een Landrover discovery 2 heb je versies met, en versies zonder luchtvering. luchtvering plaatsen op eentje origineel zonder mag niet, en omgekeerd ombouwen naar schroefveren ook niet. Is ook maar normaal eigenlijk, dat je zonder toelating, dus attest van de constructeur hier niks mag aan veranderen. Wie bepaalt anders wat mag of niet, en vooral , of het op een degelijke en veilige manier geplaatst wordt of niet… Ik wil niet rondrijden tussen een straat vol auto’s met willekeurig gebrikoleerde remsystemen, ophangingssystemen etc.Jammer voor degenen die wel correct en veilig willen werken, maar het risico van de cowboy’s , en prutsers -doe-het -zelvers is te groot. Teveel mensen denken dat iets simpel is, en kijken dan vaak op van de verstrekkende gevolgen van kleine veranderingen…
Ik vloek er soms ook op, maar als ze iedereen gaan laten doen gaat ge wat zien denk ik…in antwoord op: Luchtvering?groot verschil tussen een optrekkende wagen die passeert of muziek van je gebuur die snoeihard staat
Voor een liefhebber van motorengebrul wel, voor een ander is dit allebei gewoon zeer storend lawaai…
lawaai enkel als je fel optrekt, wat je dus al niet doet in een woonwijk
Heel Belgie is een grote woonwijk…
mijn quad met open uitlaten
Ik daag je uit, rij zelf eens een halve dag rond met dat ding met een helm met open oorstukken en bezoek uw familie en vrienden er dan gelijk eens mee… Ge gaat rap uw uitlaten terug dichtmaken…
Maar vergis U niet , ik hoor graag het geronk van een mooie motor, en ben zelfs heel tolerant tov al die andere vormen van muzikale expressie, maar ge gaat wel de band met uw geburen verzuren, iedere keer als ge in euforie door het plezier dat ge hebt per ongeluk toch eens wat steviger optrekt als ge vertrekt of thuiskomt of nog eens efkes een streepke gas geeft voor ge hem definitief stilzet :D …
Zet u maar eens in een dorp op de markt op een terraske en tel de motards en sportkarrekes bij warm weer die net een streep gas geven voor het volle terras (hoewel midden in de dorpskern), en kijk dan maar eens rond U hoe plezant de rest dat vind…
Maar zoals gezegd, voor mijn deur moogt ge dat altijd komen doen, heb zelf nog enkele V8-en en Boxer 6-en staan die mooi kunnen meesnorren, alleen ben ik niet de meerderheid, verre van , maar dat ondervindt ge nog wel…in antwoord op: meer pk’s en gebrulIkke nie,want ik hoor dat ook best graag, maar de meeste geburen niet he… :D Maar geef toe dat het een beetje onzinnig is van een auto die zo goed geisoleerd is, zo luidruchtig te moeten maken dat de mensen die er niet in geinteresseerd zijn steeds dat lawaai (en veel harder ) moeten horen dan dat de bestuurder het hoort, dat is gewoon ronduit egoïstisch… Is een beetje zoals de Harleymannen met hun open pijpen. Als die gewoon hunnen uitlaat eens richting hun hoofd laten plooien , en dan een helm opzetten zonder oorafdekking, ze zouden rap scheel van de koppijn zien en hun uitlaat terug afdichten. ‘t Is gemakkelijk praten met het geluid van je weggericht en een dikke isolerende helm op je kop…
En degenen die zeggen dat de anderen dan niks kunnen verdragen, koop uwe naaste gebuur een goei geluidsinstallatie en ne CD met de best of Kosovaarse schlagermuziek, en vraag hem die op de meest onverwachte momenten op volle kracht op te zetten voor enkele seconden of minuten, ge gaat het echt wel begrijpen dan…in antwoord op: meer pk’s en gebrulJammer. Hopelijk knapt de chauffeur spoedig op…
in antwoord op: 911t ,e of s uitgebrand, jammer