Er zijn maar weinig, zo niet geen, auto’s die meer pure motorsporttechnologie op de weg brengen dan de
Porsche 911 GT3 RS. De nieuwe Manthey Kit kan de prestaties op het circuit van deze topklasse sportwagen verder verbeteren door verbeterde aerodynamische efficiëntie, aangepaste ophanging en geoptimaliseerde
remcomponenten.
Porsche biedt een Manthey Kit voor de huidige 911 GT3 RS (992) voor nog hogere prestaties op het circuit. De kit zorgt voor aanzienlijk verhoogde contactdruk en als gevolg daarvan hogere bochtsnelheden.
De ophanging is speciaal aangepast voor het rijden op het circuit, terwijl de remmen zijn geoptimaliseerd
voor de bijzonder hoge eisen van trackday-rijden. De nieuwe Manthey Kit is ontwikkeld als onderdeel van een
nauwe samenwerking tussen het Porsche Development Centre in Weissach en de Manthey-ingenieurs
in Meuspath. Deze op het circuit gerichte componenten worden gedistribueerd via Porsche Centres.
Meer dan een ton downforce bij 285 km/u
De uitgebreide wijzigingen aan de aerodynamische componenten maken de Manthey Kit voor de 911 GT3 RS direct herkenbaar. De spoilerlip met zijn nieuwe vleugelprofiel is aanzienlijk vergroot en wordt ondersteund door verstevigingselementen van koolstofvezel. Samen met opnieuw ontworpen wielkast Gurney flaps en twee duikvlakken aan elke kant van de voorbumper, verhoogt de spoilerlip de downforce op de vooras.
De achterruit is vervangen door een 25 procent lichter koolstofvezelpaneel waarop een koolstofvezelhaaienvin is gemonteerd. De vin is afgeleid van de World Sportscar Championship-winnende 963 en is ontworpen om de stabiliteit in bochten te vergroten. In combinatie met zes extra dakvinnen leidt het ook de warme uitgaande lucht van de voorste radiator naar buiten, waardoor er koelere inlaatlucht aan de achterkant wordt aangezogen, zelfs onder extreme bedrijfsomstandigheden. Het split carbon fiber DRS wing element – in combinatie met grotere, opnieuw ontworpen eindplaten – verhoogt de downforce op de achteras. De aanzienlijk bredere achterste diffuser met langere carbon fiber vinnen verhoogt ook de downforce zonder de luchtweerstand te vergroten. De carbon fiber ‘aerodisc’ wieldoppen verminderen de luchtweerstand en vormen de perfecte aanvulling op de combinatie van aerodynamische componenten, die naadloos samenwerken om de luchtstroom te optimaliseren en de algehele efficiëntie te maximaliseren. Over het geheel genomen is de downforce aanzienlijk toegenomen, zonder de luchtweerstand te vergroten. Bij 285 km/u produceert de 911 GT3 RS met Manthey Kit meer dan 1.000 kg downforce. Dit maakt hogere snelheden mogelijk in snelle en middelsnelle bochten en maximaliseert de voertuigstabiliteit.
De veerconstanten van de semi-actieve schroefsetvering zijn aangepast voor de hogere downforce cijfers. De veerconstanten zijn met 30 procent verhoogd op de vooras en met 15 procent op de achteras. Vier wiel- en drie carrosserieversnellingssensoren – samen met een nieuw ontwikkelde regeleenheid – zorgen voor volledig automatische demperafstelling die extreem snel en zelfs nauwkeuriger is dan voorheen.
De nieuwe schokdempers werken met twee afzonderlijke kleppen voor de compressie- en reboundfasen en worden onafhankelijk aangestuurd. Dit zorgt voor een nauwkeurige afstelling voor veranderende rijsituaties en wegomstandigheden, wat de stabiliteit op het circuit maximaliseert. Afhankelijk van de rijmodus (Normaal, Sport,
Track) zijn verschillende sets parameters beschikbaar voor verschillende basisdemperkarakteristieken. In de
Track-modus kan de basisinstelling ook handmatig worden aangepast aan uw persoonlijke voorkeuren met behulp van de draaiknoppen op het stuur.
De remcomponenten van de Manthey Kit zijn afgestemd op de vereisten van het rijden op het circuit.
De met staal ommantelde remleidingen zorgen voor een nog directer pedaalgevoel en een snellere responstijd.
Optionele race-remblokken zijn verkrijgbaar voor auto’s met de Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB).
Deze blokken zijn speciaal ontwikkeld voor gebruik op circuitdagen en verminderen fading terwijl ze ook de
responsiviteit en regelprecisie verhogen. De remblokken kenmerken zich door consistente prestaties over
een breed temperatuurbereik en een zeer goede slijtvastheid voor zowel de blokken zelf als de schijven.
Uitgebreide accessoires versterken de individualiteit
Klanten die meer visuele accenten willen toevoegen, kunnen hun 911 GT3 RS personaliseren met bijzonder sportieve accessoires. Verlichte dorpellijsten van koolstofvezel met Manthey-letters in rood en wit, LED-
deurprojectoren met witte Manthey-letters en stickers in verschillende kleuren op de carbon ‘aerodiscs’
benadrukken het onderscheidende karakter van de 911 GT3 RS. Bovendien kan de Manthey-letters op de deuren van de auto worden aangebracht in Neodyme, wit of zwart. Een sleepoog is beschikbaar voor rijden op het
racecircuit en kan aan de voor- of achterkant worden gebruikt. Het is verkrijgbaar in rood, zwart of geel en kan aan beide uiteinden worden bevestigd met behulp van het juiste schroefdraadgat. Het moet worden verwijderd als de auto wordt gebruikt op openbare wegen.
“Met de Manthey Kit is de 911 GT3 RS aanzienlijk verbeterd op het circuit, met name in
bochten met gemiddelde snelheid,” zegt Porsche Brand Ambassador Jörg Bergmeister. “De auto duikt, helt en rolt nog minder, wat een veel stabieler aerodynamisch platform biedt. De hoge contactdruk blijft daardoor onder alle rijomstandigheden zeer constant.” “Gedurende een periode van twee jaar hebben we met Porsche-ingenieurs samengewerkt aan de nieuwe Manthey Kit voor de
911 GT3 RS en deze over meerdere duizenden kilometers getest op Europese racecircuits en op de
Nürburgring Nordschleife,” zegt Nicolas Raeder, Managing Director van Manthey Racing GmbH. “Onze gegevens beloven een aanzienlijke verbetering van de rondetijden ten opzichte van de standaard 911 GT3 RS. Tot nu toe hebben de weersomstandigheden ons ervan weerhouden om een officiële rondetijd op de Nordschleife te behalen. We willen dit bij de eerstvolgende gelegenheid goedmaken.”
De Manthey Kit voor de 911 GT3 RS kan nu worden besteld. Deze is vanaf januari 2025 verkrijgbaar op EU-markten en vanaf maart 2025 buiten de EU.
De fabrieksgarantie voor de 911 GT3 RS blijft onaangetast.