De nieuwe Porsche Macan heeft de hoogste beoordeling van vijf sterren gekregen in de Euro NCAP-test. De vierdeurs sportwagen maakte indruk met topscores in alle testdisciplines. Om het hoge veiligheidsniveau van zijn voertuigen te waarborgen, ontwikkelt en test Porsche voortdurend nieuwe assistentiesystemen. Hun prestaties overtreffen ruimschoots de wettelijke vereisten.
Met vijf sterren heeft de nieuwe, volledig elektrische Porsche Macan de hoogst mogelijke algehele beoordeling behaald in het Euro NCAP (New Car Assessment Programme). Dit is een gestandaardiseerde testprocedure voor de evaluatie en vergelijkbaarheid van de veiligheid van motorvoertuigen. Elke twee tot drie jaar worden de testcriteria herzien en de eisen worden voortdurend strenger. In de Euro NCAP-test heeft de Macan bewezen een van de veiligste modellen in 2024 te zijn. Ongeveer 150 ontwikkelaars, ingenieurs en testers waren betrokken bij de ontwikkeling en integratie van de veiligheidsassistenten in de nieuwe Macan. Het ontwikkelingsproces duurde ongeveer drie jaar.
“Bij de ontwikkeling van deze systemen gaat Porsche altijd veel verder dan de wettelijke minimumeisen om de veiligheid te optimaliseren”, zegt Björn Kern, expert op het gebied van actieve veiligheidssystemen bij Porsche. Zo verwerkt de noodremassistent in de Macan gegevens van de frontcamera, de middenradar en de voorste hoekradars. Voor de wettelijke minimumeis zou de frontcamera volstaan. De combinatie van radars en camera’s vergroot het gezichtsveld en vergroot het actieradius aanzienlijk. Met dit systeem ontmijnt de Macan ook complexe situaties, zoals in het donker, met voetgangers die uit een dode hoek komen of afslaan op kruispunten.
“De grootste uitdaging is om vertrouwen op te bouwen in de systemen. Je merkt ze pas op als het bijna te laat is en er een kritieke situatie dreigt”, zegt Björn Kern. De escalatiestrategie van het assistentiesysteem is dat het voertuig eerst een waarschuwing geeft terwijl de bestuurder nog kan reageren. Als de bestuurder niet ingrijpt, remt de assistent automatisch om de gevolgen van een botsing te beperken of een botsing helemaal te voorkomen. Euro NCAP benadrukt: “De prestaties van het Autonomous Emergency Braking System (AEB) waren toereikend in responstests met andere voertuigen. In meerdere tests werden botsingen vermeden.” De test benadrukt positief de beschermende werking van het systeem op voetgangers en fietsers.
De rijstrookverlatingswaarschuwing en de rijstrookwisselassistent vormen een vergelijkbare belangrijke veiligheidswinst. Samen verhogen de twee systemen de veiligheid, vooral op snelwegen. Een andere innovatie: het exit warning-systeem geeft bij alle afslagen visuele herinneringen aan weggebruikers die van achteren naderen. Als er een botsing dreigt, bijvoorbeeld met een fietser, vertraagt de assistent het openen van de deur en minimaliseert zo het gevaar. Vermoeidheid en afleiding leiden ook vaak tot ongelukken. De pauze-aanbeveling suggereert een pauze als de bestuurder tekenen van toenemende vermoeidheid vertoont. De aanbeveling is gebaseerd op een analyse van het rij- en rijstrookgedrag. In de toekomst zullen camerasystemen in het interieur van het voertuig de detectie van microslaap of visuele afleiding mogelijk maken. Dit verhoogt de veiligheid nog verder. Ondanks innovatieve assistentiesystemen blijft de verantwoordelijkheid bij de bestuurder liggen.
Tijdens de Euro NCAP-tests brengen de voertuigen ongeveer zes tot acht weken door op het testcircuit, in het laboratorium en op de weg. Vier van de zes testvoertuigen worden vernietigd in crashtests. De veiligheidsassistenten worden getest in uiterst precieze, robotondersteunde rijtests. Hier behaalde de Macan een indrukwekkende waarde van 78 procent. Euro NCAP schat de bescherming van kwetsbare weggebruikers in op 83 procent en de bescherming van inzittenden en kinderen op 90 procent.