Wie zich verdiept in de racesuccessen van Porsche uit de vorige eeuw, komt automatisch Norbert Singer tegen. Als visionair race-ingenieur en meester in aerodynamica speelde hij een rol bij elke algehele overwinning van Porsche op Le Mans van 1970 tot 1998 – van de 917 tot de 911 GT1 ’98. Op 16 november 2024 viert hij zijn 85e verjaardag. “We wensen Norbert Singer het allerbeste en bedanken hem voor zijn onvermoeibare inzet voor het merk Porsche”, zegt Michael Steiner, lid van de Raad van Bestuur voor Onderzoek en Ontwikkeling. “Hij heeft bijgedragen aan het succes van het merk in de autosport, niet alleen als projectmanager in Weissach, maar ook met zijn strategische en tactische beslissingen op het circuit.”

Norbert Singer werd geboren op 16 november 1939 in het toenmalige Eger, nu Cheb in het Sudetenland, in de meest westelijke regio van Tsjechië. In München studeerde hij werktuigbouwkunde met een focus op lucht- en ruimtevaarttechniek en autotechniek, waar hij afstudeerde als ingenieur. In maart 1970 begon hij zijn carrière als race-ingenieur op de ontwikkelingsafdeling van Porsche, waar hij werd aangenomen door Peter Falk, die hoofd pre-ontwikkeling en racewagenontwikkeling was bij testen en ook testmanager bij serieproductieontwikkeling. Singers passie voor de autosport was niet nieuw: als student had hij races gevolgd op de Nürburgring en bij de Grand Prix in Monaco.

Zijn eerste jaar bij Porsche was ook het jaar van de langverwachte eerste algehele overwinning op Le Mans. Direct na zijn start in Weissach ging hij aan de slag met het koelsysteem van de versnellingsbak van de Porsche 917 short-tail, waarmee Richard Attwood en Hans Herrmann enkele weken later de eerste plaats behaalden op het Circuit de la Sarthe. Hoofd ontwikkeling Ferdinand Piëch vroeg Singer om een ​​eenvoudige oplossing te bedenken om de externe oliekoeler te vervangen, die extra luchtweerstand zou hebben gegenereerd. Na de triomf van de 24-uursrace wijdde hij zich aan de aerodynamica van de 917, later optimaliseerde hij de 917 long-tail, de 917/10 en de turbocharged 917/30. Gedurende meer dan drie decennia als projectmanager bereidde hij veel auto’s voor op het circuit en verleende hij vervolgens on-site support voor die auto’s, waaronder de: 911 Carrera RSR, 911 Carrera RSR Turbo 2.1, 935, 935/78 “Moby Dick”, 924 Carrera GT, 924 GTP Le Mans, 956, 962, 911 Turbo S Le Mans GT, 962 Dauer Le Mans GT en de 911 GT1.

Tot de hoogtepunten van zijn carrière behoorden de ontwikkeling van de 956 Group C-auto en zijn opvolger, de 962. Met de 956 was Porsche de pionier van een aluminium monocoque waarmee de raceauto het zogenaamde grondeffect kon bereiken, dankzij een speciaal ontwerp van de onderkant met luchtkanalen. “Hoe sneller de auto’s gingen, hoe meer ze letterlijk aan het asfalt bleven plakken”, herinnert Singer zich. Van 1982 tot 1986 behaalden de 956 en 962 C-modellen zeven algemene overwinningen op Le Mans en wonnen ze vijf wereldkampioenschappen voor coureurs, drie wereldkampioenschappen voor fabrikanten en twee wereldkampioenschappen voor teams. Tussen 1984 en 1991 behaalde een versie van de 962 vele overwinningen in de Amerikaanse IMSA-raceserie.

Sinds zijn pensionering in december 2004 is Singer opgetreden als hedendaagse getuige in het Porsche Museum. Hij is een veelgevraagde gast in de archieven van het Porsche-bedrijf en was onder andere betrokken bij de voorbereiding van een boek over de geschiedenis van de 956/962. Ook deelt hij zijn expertise bij de restauratie van racewagens. Tot op de dag van vandaag heeft hij een nauwe band met het merk.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *