De Porsche Panamera heeft het segment van de luxe sedans opnieuw gedefinieerd. Hij combineert soepel rijcomfort met de eigenschappen van een Porsche-sportwagen op een unieke manier. Nu zijn er twee bijzonder krachtige en sportieve varianten aan het modellengamma toegevoegd. Dit zijn auto’s met verschillende accenten: de Panamera GTS is een dynamische sportsedan die de emotionele rijervaring op de voorgrond plaatst. De Panamera Turbo S E-Hybrid positioneert zich in de absolute top van de modelreeks als krachtigste, snelste en meest luxueuze afgeleide. Dit topmodel is de nieuwe recordhouder in de officiële ranglijst van de snelste auto’s met verbrandingsmotor en hybride luxe sedans op de Nürburgring Nordschleife.

Beide modellen worden aangedreven door de verder ontwikkelde 4,0-liter V8-biturbomotor die al wordt gebruikt voor de aandrijving van de Panamera Turbo E-Hybrid. Deze krachtige motor is voorbereid op de strenge eisen van de Euro 7-emissienorm. De overstap van een twin-scroll- naar een single-scroll-turbocompressor verkort de opwarmfase van de katalysatoren. Uitlaatgastemperaturen tot 1.000 °C en de daarmee samenhangende schone verbranding, evenals de verhoging van de gemiddelde piekdruk tot 140 bar in de verbrandingskamers, verhogen de efficiëntie van de aandrijving, vooral in het hoogdynamische bereik. De 8-traps Porsche transmissie met dubbele koppeling (PDK) is fundamenteel opnieuw ontworpen. Met geoptimaliseerde krachtoverbrengende oppervlakken en een hoger thermisch draagvermogen kan hij het enorme aandrijfkoppel van de Panamera Turbo S E-Hybrid realiseren.

De krachtigste Panamera: Panamera Turbo S E-Hybrid
Bij Porsche staat de modelaanduiding Turbo traditioneel voor het toppunt van prestaties onder de modelvarianten die vooral voor de weg bedoeld zijn. Tegelijkertijd symboliseert het Turbo-logo technologisch leiderschap in het betreffende segment. De combinatie van zeer efficiënte verbrandingsmotoren en elektrische aandrijflijn maakt een bijzonder krachtige aandrijving en uitzonderlijke prestaties mogelijk.

De nieuwe Panamera Turbo S E-Hybrid is de krachtigste Panamera die tot nu toe in serie is geproduceerd. De V8-biturbomotor heeft een vermogen van 441 kW (599 pk), en het vermogen van de volledig in de behuizing en in het koelcircuit van de PDK geïntegreerde elektromotor bedraagt ​​140 kW (190 pk). Vergeleken met zijn voorganger is het systeemvermogen met 75 kW (102 pk) toegenomen tot 575 kW (782 pk) en is het systeemkoppel met 150 Nm gestegen tot 1.000 Nm. De Panamera Turbo S E-Hybrid accelereert van 0 naar 100 km/u in 2,9 seconden en heeft een topsnelheid van 325 km/u. Dit betekent een verbetering van 25 km/u en 0,5 seconden.

Tegelijkertijd is de nieuwe Panamera Turbo S E-Hybrid efficiënt in het rijden. Vergeleken met de vorige generatie biedt de hybride aandrijflijn een groter elektrisch bereik, sneller opladen en een wendbaarder reactievermogen. Met een capaciteit van 25,9 kWh (bruto) slaat de hoogspanningsaccu 45 procent meer energie op dan de voorgangeraccu. Daarmee heeft de krachtigste Panamera een elektrische actieradius tot 88 km (WLTP EAER City). Met een toename van het recuperatievermogen tot 88 kW rijdt de Panamera Turbo S E-Hybrid efficiënter dan ooit in de volledig elektrische modus. Bij een geschikte stroombron laadt de ingebouwde wisselstroomlader van 11 kW de accu in ongeveer twee uur en 39 minuten op van nul naar 100 procent.

Onderscheidend design van de Turbo-modellen
Porsche onderstreept de rol van de Turbo-modellen als toppresteerders in hun modellijnen met een opvallende achterbumper en een opvallende voorkant in de carrosseriekleur. Aan de achterzijde maken de verchroomde uitlaatpijpen in Dark Bronze deze look compleet. Tot de standaarduitrusting van de Turbo S E-Hybrid behoort ook de Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) met gele remklauwen. Acid Green is ook verkrijgbaar als typische E-Hybrid-kleur.

Turbonite, de elegante metaalgrijze tint, is exclusief voorbehouden aan de Turbo-modellen. De Panamera Turbo S E-Hybrid heeft deze kleur op de airblades aan de voorkant van de auto, op de strip van de achterbumper en op de gesmede 21 inch Panamera Turbo S centerlock wielen. Porsche gebruikt Turbonite ook in het interieur, bijvoorbeeld op de sierstrips en gordelriemen, de bedieningselementen in de middenconsole en het stuur. Contrasterende turbonietstiksels zijn ook aangebracht op de stoelen, de bekleding van het deurpaneel, het dashboard en de vloermatten. De hemelbekleding is volledig bekleed met het suède-achtige Race-Tex.

Nieuw record voor de Panamera Turbo S E-Hybrid
Al vóór zijn lancering zette de nieuwe Panamera Turbo S E-Hybrid een beste tijd neer. Porsche-testrijder Lars Kern (36) legde een ronde op de Nürburgring Nordschleife (20,832 kilometer) af in slechts 7:24,172 minuten. Met deze notariële tijd vestigde Porsche het record voor de snelste sedan uit de topklasse met verbrandings- en hybridemotor in de officiële ranglijst van Nürburgring 1927 GmbH & Co. KG. De nieuwe Panamera verbrak het bestaande record in deze autoklasse met 3,62 seconden. De recordronde werd op 12 juli 2024 gereden door Lars Kern. Om de coureur te beschermen, werd het record verbroken.

koning Panamera was voorzien van een racestoel en een veiligheidskooi, maar kwam verder overeen met de serieversie. Lars Kern had in 2016 en 2020 al records in de Nordschleife-klasse neergezet met de Panamera, meest recentelijk met de Panamera Turbo S. Deze nieuwe snellere tijd van de Panamera Turbo S E-Hybrid is het bewijs van de consequente verdere ontwikkeling van de vierdeurs sportwagen . Met de nieuwe tijd van 7:24.172 verbeterde Lars Kern zijn record uit 2020 met 5,64 seconden.

Baanbanden en Carbon Aerokit voor de Panamera Turbo-modellen
Met dit nieuwe klasserecord heeft de nieuwe Panamera laten zien waartoe hij in staat is. De prestaties van de auto zijn voor een groot deel te danken aan de nieuwe Carbon Aerokit en de speciaal ontwikkelde UHP-banden van Michelin. De Aerokit is verkrijgbaar voor de sportsedan-modellen van de Panamera Turbo en de Turbo S E-Hybrid. Het omvat airblades, sideskirts en een diffuser aan de achterkant van carbon, en optimaliseert de aerodynamische balans voor het rijden op het circuit. De voorspoilerlip elimineert de lift op de vooras volledig. In combinatie met de Gurney-flap op de adaptieve 4-weg achterspoiler is het netto-effect het genereren van neerwaartse kracht.

Bij een snelheid van 200 km/u verbetert het de neerwaartse kracht met 60 kilogram, waardoor nog hogere snelheden kunnen worden bereikt in uitdagende bochtenreeksen. Michelin Pilot Sport Cup 2-banden met de N0-markering verbeteren de tractie van de auto nog verder. De Michelin Pilot Sport Cup 2-banden met de afmetingen 275/35 ZR 21 voor en 325/30 ZR 21 achter zijn speciaal ontwikkeld voor de Panamera en voor dynamische rijsituaties.

Omvangrijk uitrustingsaanbod in de Panamera Turbo S E-Hybrid
Porsche heeft het topmodel uit de Panamera-serie standaard uitgerust met het Porsche Active Ride-vering. Dit innovatieve chassis is gekoppeld aan een 400 V-hoogspanningssysteem en is daarom technisch alleen mogelijk in de Panamera-modellen met een E-Hybrid-aandrijving. Elke schokdemper heeft een elektrisch bediende hydraulische pomp die actief krachten genereert in de rebound- of compressierichting. Op deze manier compenseert de ophanging de carrosseriebewegingen vrijwel volledig en houdt de auto horizontaal tijdens dynamische rijmanoeuvres. De technologie maakt innovatieve functies mogelijk, zoals de overcompensatie van stamp- en rolbewegingen. Het stemt ook de wiellastverdeling af op het gripniveau, waardoor de tractie wordt geoptimaliseerd. Tot het uitgebreide uitrustingsaanbod voor de Panamera Turbo S E-Hybrid behoren ook alle regelsystemen voor de rijdynamiek, de achterasbesturing, de Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) met remschijven van 440 millimeter voor en een diameter van 380 millimeter aan de voorzijde. de achterkant, evenals een Bose®-geluidssysteem.

De meest wendbare Panamera: Panamera GTS
GTS staat voor Gran Turismo Sport. Porsche-auto’s met deze modelaanduiding bieden een extra portie sportiviteit en maximaal rijplezier, samen met een hoge dagelijkse bruikbaarheid. In lijn met deze filosofie onderscheidt de Panamera GTS zich ook door een op prestatie afgestemd chassis, een exclusief SportDesign-pakket en een sportief, hoogwaardig interieur. Het is een bijzonder directe en wendbare variant van de sportberline van topklasse. De krachtige, uitgebreid geüpgradede V8-biturbomotor speelt een grote rol in de bijzonder intensieve rijervaring in de Panamera GTS. Het biedt een lineaire vermogensafgifte die duidelijk merkbaar is, zelfs bij motortoerentallen boven 6.000 tpm.

De motor levert 368 kW (500 pk), 20 pk meer dan de aandrijving die zijn voorganger tentoonspreidde. Dit resulteert in betere rijprestaties en dynamiek, en een nog grotere efficiëntie. De vierdeurs sportwagen accelereert in 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 302 km/u. Het standaard sportuitlaatsysteem van de Panamera GTS is speciaal ontwikkeld om een ​​krachtige, emotionele soundscape te creëren.

Porsche heeft de standaard tweekamerluchtvering met twee kleppen inclusief PASM in de Panamera GTS een bijzonder sportieve tuning gegeven. De 10 millimeter lagere carrosserie en de versterkte stabilisatorstangen zorgen voor een merkbaar directere rijervaring en een lagere basisveerconstante. Het elektronisch geregelde PTV Plus differentieelslot zorgt ervoor dat het koppel optimaal over de wielen wordt verdeeld. Gecombineerd zorgen deze maatregelen voor een grotere lichaamsstabiliteit en minder stampen en rollen over het gehele snelheidsbereik. Deze extra dynamiek gaat gepaard met een significante vermindering van het comfort.

Exclusief ontwerp en uitrusting in GTS-stijl

Zoals bij alle modellijnen zijn de Porsche GTS-modellen te herkennen aan hun onderscheidende sportieve design. Zwarte GTS-logo’s aan de zijkanten en achterkant van de auto, een uniek front, donker getinte HD-matrix LED-koplampen en achterlichten en rode remklauwen maken de Panamera GTS ook onmiskenbaar. Het standaard Sportpakket omvat bovendien carrosseriesierelementen in zijdemat zwart. Deze omvatten zijschorten, inzetstukken aan de voorkant, zijruitbekleding en de achterbumper.

Porsche heeft de uitlaatpijpen van het sportuitlaatsysteem in Dark Bronze gehouden om een ​​spannend contrast te creëren. Een verder accent wordt toegevoegd door de 21 inch Turbo S centerlock wielen in antracietgrijs.

In het interieur is Porsche royaal bezig met het gebruik van het suède-achtige Race-Tex. Het bedekt de hemelbekleding, armleuningen en deurpanelen, evenals de middenpanelen van de adaptieve sportstoelen met 18-voudig verstelbare stoelen. Porsche biedt ook twee GTS-specifieke interieurpakketten aan in Carmine Red of Slate Grey Neo. De decoratieve stiksels en riemen worden ook geleverd in de kleur van het geselecteerde pakket. Er is ook een interieurpakket in Carbon matt verkrijgbaar. Tot de standaarduitrusting van de Panamera GTS behoren bovendien een Bose®-geluidssysteem en het Sport Chrono-pakket met stopwatch en push-to-pass-functie.

Marktintroductie en prijzen
De Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid en de Panamera GTS zijn nu als sportsedan te bestellen. Beide modellen profiteren van de vele nieuwe features van de derde generatie van de Panamera. Daartoe behoren onder meer het Porsche Driver Experience-bedieningsconcept, de hoge resolutie en bijzonder grote reikwijdte van de HD-matrix LED-verlichting, uitgebreid uitgebreide connectiviteitsfuncties zoals de diepere integratie van Apple CarPlay®, videostreaming op het optionele Passenger Display en de mogelijkheid om de auto van buiten parkeren met behulp van een smartphone-app. De Executive-variant van de Panamera Turbo S E-Hybrid met lange wielbasis wordt marktspecifiek aangeboden; de automatische klimaatregeling met vier zones en de grote middenconsole zijn standaard inbegrepen. De Panamera GTS wordt exclusief geleverd als sportberline met korte wielbasis.

In Duitsland beginnen de prijzen voor de Panamera Turbo S E-Hybrid bij € 229.400,- en voor de Panamera Turbo S E-Hybrid Executive bij € 240.700, inclusief BTW en landspecifieke uitrusting. De basisprijs voor de Panamera GTS bedraagt ​​€ 165.300,-. De leveringen in Duitsland beginnen in het najaar van 2024.