De 718 Cayman GT4 RS Clubsport heeft zichzelf gevestigd als een cruciaal en succesvol racevoertuig voor klanten binnen het groeiende GT4-segment.

De nieuwste modelversie overbrugt de kloof tussen pure clubraces en professionele klantenraces en nam vorig jaar deel aan meer dan 550 races, waarbij 19 algemene overwinningen, 80 klasseoverwinningen en 11 kampioenstitels werden behaald. Deze raceauto met middenmotor blijft een belangrijke speler op alle vijf continenten.

De Porsche 718 Cayman GT4 RS Clubsport kende een indrukwekkende start van de seizoensopener van de IMSA Michelin Pilot Challenge 2025 in Daytona en eindigde op de tweede plaats. In een intense strijd misten de Belgische coureur Jan Heylen en de Amerikaan Luca Mars op het nippertje de overwinning voor Team RS1 met slechts 0,364 seconden na de vier uur durende race. De 368 kW (500 PS) raceauto met middenmotor heeft zichzelf stevig gevestigd in de Noord-Amerikaanse motorsportscene en daarbuiten. In 2024 behaalden Porsche-klantenteams titels in de Pro-Am-, Silver- en Am-klassen van de Pirelli GT4 America-serie, terwijl ze ook het GT4-kampioenschap wonnen in de GT America Powered by AWS-serie voor de Duitse sportwagenfabrikant.

“Motorsport is en zal altijd de kern vormen van Porsche’s merkidentiteit. De 718 Cayman GT4 RS Clubsport is hiervan het bewijs: het is de meest succesvolle GT4-racewagen die we tot nu toe hebben gebouwd”, benadrukt Volker Holzmeyer, President en CEO van Porsche Motorsport North America (PMNA). “Hij vertegenwoordigt een sterke toewijding aan de GT4-categorie en blijft veelzijdig in ontwerp en techniek, waar hij competitief en toegankelijk is voor coureurs en teams van clubraces tot en met IMSA Michelin Pilot Challenge. De populariteit onder onze klanten weerspiegelt die eigenschappen en we zijn blij hen te ondersteunen in zowel open competitie als in one-make-races in de Porsche Sprint Challenge North America en Porsche Endurance Challenge North America.”

De 718 Cayman GT4 RS Clubsport is, naast de competitiemodellen gebaseerd op de 911 (Generatie 992), een hoeksteen van Porsche’s klantenraceprogramma. Sinds zijn debuut in het seizoen van 2022 heeft hij consequent topresultaten geleverd in sprint- en enduranceraces wereldwijd. Buiten de VS hebben nationale GT4-seriekampioenen in Duitsland, Frankrijk, Italië, Australië en Thailand vertrouwd op de veelzijdige Porsche-racewagen. In Duitsland heeft W&S Motorsport alle titels veiliggesteld in de ADAC GT4 Germany-serie van 2024, die – samen met de GT4 European Series – tot de meest prestigieuze GT4-kampioenschappen behoort. De Duitse serie wordt betwist binnen het DTM-kader en dient als opstap naar de topklasse GT3-racecategorie.

“Het GT4-segment is een belangrijk gebied geworden voor Porsche Motorsport”, legt Michael Dreiser, verkoopdirecteur bij Porsche Motorsport, uit. “Met de 718 Cayman GT4 RS Clubsport hebben we een uitstekende raceauto ontwikkeld. Hiermee kunnen onze klanten wereldwijd deelnemen aan talloze series en kampioenschappen, en grote successen behalen. Hij wint ook steeds meer aan populariteit in Porsche-one-make-series en trackday-evenementen.”

De 718 Cayman GT4 RS Clubsport heeft zijn aanwezigheid in de Porsche-one-make-series verstevigd. In 2025 zullen zes Porsche Sports Cups een speciale GT4-serie hebben, terwijl zes extra series hem zullen integreren in gemengde grids. Endurance-races in de Porsche Endurance Challenge worden ook gehouden in de Benelux, Noord-Amerika, Nieuw-Zeeland en Duitsland – waaronder op de Nürburgring-Nordschleife. De zogenaamde PETN als onderdeel van de Nürburgring Endurance Series (NLS) vertrouwt echter nog steeds op de 313 kW (425 PS) voorgangerversie met de 718 Cayman GT4 Clubsport.

Meer dan 1.500 Cayman-gebaseerde GT4-raceauto’s gebouwd door Porsche
Porsche introduceerde in 2016 de Cayman GT4 Clubsport, gebaseerd op de 981-generatie, als een competitieve raceauto voor het toen nog jonge GT4-klantenraceformaat. Tussen 2016 en 2018 werden er 421 exemplaren geproduceerd. De opvolger – gebaseerd op de 982 Cayman-generatie – debuteerde in 2019, met een totale productie van 510 eenheden. De hoge vraag werd deels aangestuurd door relatief lage operationele kosten, aangezien de combinatie van duurzame productiegebaseerde technologie met motorsportspecifieke componenten de kosten voor teams aanzienlijk verlaagde.

In navolging van deze traditie is de 718 Cayman GT4 RS Clubsport sinds 2022 in productie, wat zijn concurrentievermogen verder vergroot. Zijn 368 kW (500 PS) 4,0-liter flat-six-motor, afgeleid van de huidige 911 GT3 Cup, levert bijna 18 procent meer vermogen dan zijn 3,8-liter voorganger. Geoptimaliseerd luchtinlaatontwerp zorgt voor maximaal vermogen bij 8.300 tpm – 800 tpm hoger dan voorheen – terwijl piektoerentallen 9.000 tpm bereiken. Het koppel is ook toegenomen tot 465 Nm bij 6.000 tpm, vergeleken met 425 Nm bij 6.600 tpm in het vorige model. Deze verbeteringen resulteren in een bredere en meer bruikbare vermogensband. Het voertuig profiteert ook van aanzienlijke chassisupgrades, waaronder tweeweg verstelbare dempers met verfijnde kenmerken, verstelbare stabilisatorstangen aan de voor- en achterkant, een hoogwaardig race-remsysteem en verbeterde aerodynamica.

“Bij de ontwikkeling van het Clubsport-model hebben we inzichten en feedback van klanten van voorgaande jaren verwerkt”, zegt Michael Dreiser. “De verbeterde rondetijdprestaties in combinatie met verbeterde rijeigenschappen zorgen ervoor dat onze klantenteams de komende jaren een concurrerend product voor GT4-races wereldwijd zullen blijven hebben.”

Innovatief gebruik van natuurlijke vezelcomposietmaterialen
De eerste generatie 718 Cayman GT4 Clubsport was de eerste op productie gebaseerde raceauto met carrosseriecomponenten gemaakt van natuurlijke vezelcomposiet (NFC)-materialen. Het aandeel van deze materialen is verder toegenomen in het GT4 RS Clubsport-model, nu uitgebreid naar de motorkap, spatborden, aerodynamische elementen aan de voorkant, deuren, achterspoiler en stuurwiel.

De op vlas gebaseerde vezels dienen als een potentieel alternatief voor koolstofvezelcomposieten en worden getest in motorsporttoepassingen voor potentieel gebruik in productievoertuigen. Porsche gebruikt de motorsport al meer dan 70 jaar als testbed voor nieuwe technologieën, processen en materialen die later ten goede komen aan straatmodellen.