Met de 911 GT3 RS Tribute to Jo Siffert brengt Porsche een eerbetoon aan de overleden Zwitserse coureur en herdenkt tegelijkertijd de eerste overwinning van de legendarische 917 bijna 55 jaar geleden. Op 10 augustus 1969 wonnen Siffert en Kurt Ahrens de eerste internationale 1.000 kilometerrace op de Österreichring bij Zeltweg. Dit was de eerste overwinning voor de 917, die aanvankelijk moeilijk te besturen was vanwege de hoge snelheden en aerodynamica. 

De experts van Porsche Exclusive Manufaktur bouwden het buitengewone unieke exemplaar
als onderdeel van het Sonderwunsch-programma. Het voertuig zal in augustus 2024 in de Zwitserse Porsche-centra worden tentoongesteld en zal vervolgens een van de hoogtepunten zijn van de vakbeurs “Auto Zürich” (7 tot 10
november 2024). De koper wordt willekeurig geselecteerd uit alle geïnteresseerde partijen.

Joseph “Jo” Siffert geniet 50 jaar na zijn dood nog steeds van een cultstatus in Zwitserland, . De inwoner van Fribourg was een uiterst getalenteerd, charismatisch coureur. Siffert leefde zijn passie voor de motorsport met legendarische intensiteit en nam deel aan 298 races in 11 jaar. Soms zelfs in meerdere races in één weekend. “Jo Siffert trapte samen met Kurt Ahrens het succesverhaal van de 917 af door in 1969 te winnen op Zeltweg. De passie waarmee hij zijn droom om te racen nastreefde, is nog steeds indrukwekkend en past perfect bij ons merk – Driven by Dreams,” zegt Michael Glinski, CEO van Porsche Schweiz AG.

De familie van Jo Siffert was nauw betrokken bij de bouw van deze zeer speciale 911 GT3 RS. Naast zijn
zoon Philippe, die tussen 1991 en 2003 Formule Ford- en Formule 3-races reed en fabriekscoureur was bij BMW, bezocht ook zijn kleinzoon Jérémy Siffert de projectwerkplaats in Zuffenhausen. “Het was buitengewoon spannend om getuige te zijn van de creatie van deze Porsche ter ere van mijn vader,” zegt Philippe Siffert. “Met nauwgezette aandacht voor historische details en vakmanschap van de hoogste
kwaliteit hebben de medewerkers van de Porsche Sonderwunsch Manufaktur een reeds zeldzame 911
GT3 RS omgetoverd tot een absoluut uniek stuk – doordrenkt met de geest van Jo Siffert.”

Talloze knipogen naar de Porsche 917
“Dit eerbetoonmodel is in twee opzichten een inspirerende auto: enerzijds is het visuele ontwerp gebaseerd op
het ontwerp van de 917 waarmee Jo Siffert en Kurt Ahrens bijna 55 jaar geleden naar de overwinning reden op de Österreichring,” zegt Alexander Fabig, Vice President Individualisation & Classic bij Porsche AG.
“Aan de andere kant toont de one-off de uitgebreide exterieur- en interieurpersonalisatiemogelijkheden die we
bieden als onderdeel van het Sonderwunsch-programma.”
De auto is overwegend gespoten in Pure White en heeft, net als de auto die hem inspireerde, Viper Green-contrastsecties op de voorste spatborden en delen van de voorkant. Beide kleuren komen uit het “Paint to
Sample”-programma. Het middelste gedeelte van de grote achtervleugel is ook in deze tint groen gespoten. 

Het startnummer is hetzelfde als dat van de eerste 1.000 kilometerrace. De “29” is opnieuw te zien op
de deuren, de motorkap, onder de achtervleugel en op de ventieldoppen op de banden. De klassieke Porsche-belettering met strependesign op de deuren en zijkanten is ook geïnspireerd op het originele voertuig.
Met veel aandacht voor detail en de capabele ondersteuning van Bosch en Shell hebben de Porsche-designexperts ook de hedendaagse sponsorstickers gereproduceerd. De Bosch-sticker met de bougie is op de
achterste wielkasten geplaatst. De Shell-sticker met het woordmerk in de schaal is onder de achterruit geplaatst
bij de servicekleppen voor olie en koelvloeistof.

Het silhouet van de 917KH is te zien op het middenslot van de satijnzwarte magnesiumwielen; dit gestileerde zijaanzicht siert ook de zijplaten van de achterspoiler. Een speciale badge in het helmontwerp is
gepositioneerd op de B-stijlen: als persoonlijke referentie zijn de naam en handtekening van Jo Siffert daar weergegeven.

Het interieur ademt een smaakvolle racesfeer: Race-Tex domineert in zwart en Indisch rood. Het helmmotief is geborduurd in de hoofdsteunen. De deurinstaplijsten zijn versierd met het 917-silhouet in combinatie met de handtekening. Zelfs de autosleutel is nauwgezet aangepast: de zijwangen zijn gespoten in Pure White of in het moderne Viper Green, met het 917-silhouet gedrukt in de betreffende contrasterende kleur. De handtekening van Jo Siffert staat in reliëf op de cover van de middenconsole en in de leren sleutelhoes.

Over de Porsche 917 met Jo Siffert aan het stuur

“We hebben het World Sportscar Championship van 1969 voor een groot deel te danken aan Jo Siffert. Hij was veruit de snelste man in ons team,” herinnerde voormalig senior race-engineer Peter Falk zich in 2018 over de Zwitser. Porsche won zeven van de tien races dat seizoen. Siffert behaalde vijf van deze overwinningen samen met de Brit Brian Redman en één met Kurt Ahrens – die op 10 augustus 1969 in Zeltweg. “Onze overwinning in Zeltweg was het begin van het succesverhaal van de 917 en het was een groot genoegen en eer voor mij om de cockpit te kunnen delen met Jo,” zegt zijn compagnon Ahrens.


In 1968 had de FIA ​​verrassend genoeg de regels van het Manufacturer’s World Championship gewijzigd
en de cilinderinhoud verhoogd naar vijf liter – en het aantal eenheden dat nodig was voor homologatie was teruggebracht tot 25 auto’s. De drieliter Porsche 908 was niet langer echt competitief. Er werd een nieuwe vijfliter auto gevraagd – de 917. Tegenwoordig is zijn succesverhaal legendarisch: na het behalen van de titel van het Sports Car World Championship in zijn eerste campagne in 1969, behaalden Hans Herrmann en Richard Attwood de felbegeerde triomf op Le Mans in 1970. Helmut Marko en Gijs van Lennep konden deze grootste motorsporttriomf voor Porsche herhalen in 1971. George Follmer, in 1972, en Mark
Donohue, in 1973, domineerden de Noord-Amerikaanse CanAm-serie met de meer dan 1.000-PS turboversies
917/10 en 917/30, verdere ontwikkelingen van de 917.
Jo Siffert zou deze latere gebeurtenissen niet meer meemaken: na zijn Porsche-carrière stierf hij op 35-jarige leeftijd bij een dodelijk ongeluk tijdens de Formule 1-race op Brands Hatch (VK) op 24 oktober 1971.

Over het Sonderwunsch-programma


Porsche herinterpreteert zijn legendarische Sonderwunsch-programma uit de late jaren 70, waarmee het in staat is om geïndividualiseerde, unieke auto’s te ontwerpen – mede gecreëerd door de klant en professioneel geproduceerd door Porsche. Het uitgebreide assortiment is verdeeld in de installatie van specifieke kleur- en materiaalverzoeken direct tijdens de productie, evenals daaropvolgende verfijningen en zelfs aangepaste voertuigconcepten op verzoek van de klant na levering – ongeacht de leeftijd van het voertuig.
Klanten kunnen contact opnemen met hun Porsche Centrum voor personalisaties op nieuwe auto’s. Als het verzoek buiten de grenzen van de Exclusive Manufaktur-opties valt die in de Car Configurator worden aangeboden, start het Sonderwunsch-proces met een persoonlijk klantconsult in Zuffenhausen of op een van de
internationale locaties, zoals Atlanta of Los Angeles. Hier zijn de experts van de fabrikant toegewijd aan de snelle beoordeling en technische goedkeuring van individuele klantvereisten.