In 1969 won Kurt Ahrens voor Porsche de 1000-kilometerrace op de Österreichring, een mijlpaal in de geschiedenis van de sportwagenfabrikant. Vandaag viert hij zijn 85e verjaardag.
Kurt Ahrens wordt beschouwd als een nuchtere, eerlijke teamspeler met een scherp gevoel voor techniek. In de jaren 60 was hij een van de meest getalenteerde Duitse coureurs van zijn generatie. Hij viert zijn 85e verjaardag op 19 april 2025. “Kurt Ahrens heeft veel bereikt voor Porsche. Zijn overwinningen, met name met de Porsche 917, behoren tot de mijlpalen in onze geschiedenis”, aldus Michael Steiner, lid van de Raad van Bestuur voor Onderzoek en Ontwikkeling. “We danken hem voor zijn inzet en wensen hem het allerbeste met zijn 85e verjaardag.”
Groot talent voor de Formule 1
Kurt Ahrens werd geboren in Braunschweig op 19 april 1940. Hij groeide op in een familie die gek was op autosport; zijn vader, Kurt Ahrens senior, was een coureur die de basis legde voor de carrière van zijn zoon. Later stonden beiden aan de start in dezelfde race. In 1958, als 18-jarige, reed Kurt junior zijn eerste Formule 3-race. In 1961, 1963 en 1965 werd hij Duits Formule Junior-kampioen. Hij bewees zijn talent ook in de Formule 2, waar hij het opnam tegen grootheden als Jochen Rindt, Jackie Stewart en Graham Hill. In 1968 nam hij samen met Jack Brabham en Jochen Rindt het stuur van de Brabham-Repco over tijdens de Grand Prix van Duitsland op de Nürburgring – zijn eerste en laatste deelname aan de Formule 1.
De eerste eindoverwinning van een Porsche 917
Ahrens werd vooral bekend door zijn werk voor Porsche tijdens langeafstandsraces eind jaren 60. Een hoogtepunt in zijn carrière was zijn eindoverwinning in de 1000-kilometerrace op de Nürburgring in 1970, toen hij samen met Vic Elford zegevierde in een Porsche 908. Later had hij nog een succes te vieren: de eerste eindoverwinning van een Porsche 917 in de 1000-kilometerrace op de Österreichring. Dit was een moment dat het begin markeerde van de dominantie van deze racewagen en een bijzonder eerbetoon was aan het test- en ontwikkelingswerk van de voorgaande maanden. Voor de toenmalige hoofd ontwikkeling Ferdinand Piëch en het hele team was dit succes van Ahrens en Siffert van cruciaal belang, omdat de 917 na de tegenslag in Le Mans zijn volledige potentieel in Oostenrijk kon tonen. In 1970 wonnen Ahrens en Vic Elford de 1000 km lange race op de Nürburgring in de Porsche 908/03. Tijdens de 24 uur van Le Mans in datzelfde jaar deelde Ahrens de cockpit van de Porsche 917 longtail met Vic Elford. Hoewel hij zich het jaar ervoor nog zorgen maakte over de wegligging van de 917, voelde Ahrens zich veilig in het verder ontwikkelde model.
In 1969 leek de auto bij hoge snelheden onstabiel. Een jaar later behaalde hij met Elford de poleposition – met een rondetijd van 3:19,08 minuten. De twee namen lange tijd de leiding tijdens de race, maar moesten opgeven vanwege een technisch defect.
Een rolmodel voor toekomstige generaties
Ahrens’ vermogen om zich snel aan te passen aan nieuwe circuits en auto’s maakt hem een gewaardeerde fabriekscoureur voor Porsche. Hij is een snelle coureur en een betrouwbare teamspeler, die een sleutelrol speelt in de verdere ontwikkeling van Porsche-racewagens. Gedurende zijn hele carrière laat Ahrens in het weekend zien dat hij niet alleen snelle rondetijden rijdt, maar ook de strategische flair heeft voor grote races. Op slechts 30-jarige leeftijd besluit hij in 1970 zijn carrière te beëindigen en met pensioen te gaan. Voor hem vormde racen altijd een tegenwicht tegen zijn dagelijkse leven als vader van vier kinderen en werknemer in het bedrijf van zijn ouders.
Zelfs nu zijn carrière ten einde is, deelt hij graag zijn uitgebreide kennis en zijn jarenlange herinneringen tijdens historische motorsportevenementen.