Porsche AG heeft in het eerste kwartaal van 2025 resoluut geïnvesteerd in de toekomst. De focus lag op investeringen in het productportfolio, software- en batterijactiviteiten en organisatorische aanpassingen. Het bedrijf accepteert hierdoor kortetermijnlasten.
In 2025 werden circa 1,3 miljard euro extra uitgaven gedaan voor het productportfolio, de software- en batterijactiviteiten en organisatorische aanpassingen van Porsche.
CFO Dr. Jochen Breckner: “We investeren resoluut in de toekomst van Porsche – in producten, software en maatregelen die ons op lange termijn zullen versterken. De bijzondere uitgaven zullen op korte termijn een impact hebben op onze resultaten.”
In het eerste kwartaal van 2025 blijft de verkoopstructuur zeer evenwichtig verdeeld over de regio’s wereldwijd.
Het aandeel geëlektrificeerde voertuigen stijgt naar 39 procent (26 procent volledig elektrisch, 13 procent plug-in hybrides).
In de eerste drie maanden van dit jaar genereerde Porsche een groepsomzet van 8,86 miljard euro (vorig jaar: 9,01 miljard euro). De operationele winst van de groep bedroeg 0,76 miljard euro (vorig jaar: 1,28 miljard euro). Het operationele rendement op de omzet van de groep bedroeg 8,6 procent (vorig jaar: 14,2 procent). De netto kasstroom van de automobielsector steeg tot 198 miljoen euro (vorig jaar: 107 miljoen euro).
Kerncijfers, Q1, 2025, Porsche AG
De bedrijfsresultaten werden beïnvloed door aanhoudende economische en politieke uitdagingen, evenals de uitgebreide herschaling en herijking van het bedrijf. Dr. Jochen Breckner, lid van de raad van bestuur Financiën en IT: “Zoals verwacht was het eerste kwartaal zwakker. Bovendien blijft de macro-economische situatie uitdagend. We kunnen hier niet volledig aan ontkomen, maar we doen er alles aan om dit tegen te gaan.”
Zo heeft Porsche zijn product- en bedrijfsplanning aangepast aan de gewijzigde omstandigheden. Met de bijzondere uitgaven van 1,3 miljard euro wil het bedrijf zijn winstgevendheid en veerkracht op korte en middellange termijn vergroten. In het eerste kwartaal is al zo’n 200 miljoen euro geïnvesteerd in specifieke projecten. “We investeren resoluut in de toekomst van Porsche – in producten, software en maatregelen waarmee we het bedrijf duurzaam willen versterken en ons robuust willen positioneren voor de toekomst”, aldus Dr. Breckner. “Zoals aangekondigd, zullen de bijzondere uitgaven op korte termijn effect hebben op de resultaten van boekjaar 2025.”
Investeringen in V4Smart en Varta
In maart werd een aanzienlijke investering afgerond met de verwerving van een meerderheidsbelang in V4Smart GmbH & Co. KG. De investeringsovereenkomst tussen Porsche AG en VARTA AG voorziet erin dat Porsche investeert in de ontwikkeling en productie van grootformaat lithium-ion-batterijcellen. Met deze investering wil de sportwagenfabrikant zijn levering van hoogwaardige batterijcellen veiligstellen. Daarnaast heeft Porsche AG ook een belang in VARTA AG.
Hoger aandeel elektrische voertuigen
Het aantal leveringen in de eerste drie maanden bedroeg in totaal 71.470 (vorig jaar: 77.640). Porsche heeft het aandeel geleverde elektrische voertuigen aanzienlijk vergroot – tot 39 procent. Hiervan was 26 procent volledig elektrisch en 13 procent plug-in hybride. De volledig elektrische Macan was goed voor een groot deel van het BEV-aandeel, met 14.185 exemplaren die aan klanten werden afgeleverd. In totaal werden er 23.555 Macan-exemplaren geleverd. Dit komt overeen met een stijging van 14 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. De Panamera noteerde de sterkste groei van de zes Porsche-modellijnen, met een stijging van 27 procent (7.769 leveringen).
Hoger aandeel geëlektrificeerde Porsche-sportwagens
Porsche heeft het aandeel geëlektrificeerde voertuigen dat het in het eerste kwartaal van 2025 verkocht aanzienlijk verhoogd. In de regio Noord-Amerika steeg het aantal leveringen met 37 procent op jaarbasis. Deze sterke groei is deels te wijten aan importgerelateerde vertragingen bij de levering van sommige modellijnen in dezelfde periode vorig jaar. In de regio China daalden de leveringen met 42 procent. De belangrijkste redenen voor deze daling blijven de zeer uitdagende marktomstandigheden, met name in het luxesegment, en de sterke concurrentie op de Chinese markt. Porsche blijft vertrouwen op zijn waardegerichte strategie van ‘waarde boven volume’ en een wereldwijd evenwichtige verkoopstructuur om het bedrijf nog veerkrachtiger te maken.
Prognose met name aangepast vanwege speciale effecten
Porsche AG heeft maandag besloten de prognose voor het boekjaar 2025 met name aan te passen vanwege speciale effecten. Voor boekjaar 2025 worden nu de volgende cijfers verwacht:
een omzet tussen 37 en 38 miljard euro (vorige prognose: 39 tot 40 miljard euro),
een rendement op de omzet tussen 6,5% en 8,5% (vorige prognose: tussen 10% en 12%),
een netto cashflowmarge voor de automobielsector tussen 4% en 6% (vorige prognose: tussen 7% en 9%),
een EBITDA-marge voor de automobielsector tussen 16,5% en 18,5% (vorige prognose: tussen 19% en 21%) en
een BEV-aandeel tussen 20% en 22% (vorige prognose: tussen 20% en 22%).
Als gevolg van de tragere groei van elektromobiliteit heeft Porsche AG besloten tot een strategische herschikking van de batterijactiviteiten. De eerdere plannen om de productie van hoogwaardige batterijen door Cellforce Group GmbH, een 100% dochteronderneming van Porsche AG, uit te breiden, zullen in de toekomst niet zelfstandig worden voortgezet. Als gevolg hiervan en door de negatieve effecten van andere batterijactiviteiten, zal het bedrag aan bijzondere kosten in boekjaar 2025 in totaal stijgen van 800 miljoen euro naar 1,3 miljard euro, wat de resultaten zal beïnvloeden.
Daarnaast heeft Porsche AG zijn waardegerichte leveringsmanagement wereldwijd aangepast vanwege de toenemende uitdagingen als gevolg van geopolitieke omstandigheden. Dit geldt met name voor de Chinese markt, waar de aanhoudend uitdagende marktomstandigheden en de dalende vraag in het volledig elektrische luxesegment de ontwikkeling in boekjaar 2025 zullen beïnvloeden. Desondanks blijft Porsche AG zich inzetten voor waardegerichte verkopen met als doel vraag en aanbod in evenwicht te brengen. Verdere extra kosten met betrekking tot leveranciers dragen eveneens bij aan de gematigde prognose, die de netto kasstroommarge van de automobielsector onevenredig beïnvloedt.
De invoering van Amerikaanse importtarieven leidt tot negatieve effecten voor de maanden april en mei 2025, die zijn opgenomen in de aangepaste prognose. De aangepaste prognose houdt echter geen rekening met verdere effecten van de invoering van Amerikaanse importtarieven. Momenteel is het nog niet mogelijk om een betrouwbare inschatting te maken van de effecten voor het boekjaar.
Porsche AG Group
Q1 2025
Q1 2024
Verandering
Omzet
€8,86 miljard
€9,1 miljard
-1,7 %
Winst
€0,76 miljard
€1,28 miljard
-40,6 %
Verkoops Rendement
8,6 %
14,2 %
Klanten Levering
71.470
77.640
-7,9 %