Porsche geeft invulling aan de samenwerking met het Noorse aluminiumbedrijf Hydro: vertegenwoordigers van beide bedrijven hebben contractueel de mogelijkheid gespecificeerd om zowel koolstofarm primair aluminium als secundair aluminium met een hoog aandeel gerecycled materiaal te leveren. Binnen hun technische samenwerking testen Porsche en Hydro ook waar aluminium met een nog hoger aandeel gerecycled materiaal kan worden gebruikt. De sportwagenfabrikant werkt aan een netto CO2-neutrale waardeketen van nieuw geproduceerde voertuigen in 2030. Aluminium is daarin een belangrijk onderdeel.

Vorig jaar maakten de partners hun samenwerking bekend met een Letter of Intent (LOI). Ze hebben nu hun leveringsdoelstellingen gespecificeerd: voor wijdverbreid gebruik in de productie van sportwagens zullen Porsche en zijn leveranciers toegang hebben tot koolstofarm aluminium met een ecologische voetafdruk van minder dan 4 kg CO₂ per kg aluminium. Bij de productie van deze grondstof zal hernieuwbare energie worden gebruikt. Hydro zal het primaire metaal in Noorwegen produceren met behulp van elektriciteit uit hernieuwbare bronnen, voornamelijk uit waterkracht. Dit verkleint de CO2-voetafdruk van de lichte legering met ongeveer 75 procent vergeleken met het mondiale gemiddelde van de productie van primair aluminium. De CO2-voetafdruk specificeert de hoeveelheid broeikasgassen die vrijkomen en heeft betrekking op alle emissies van de mijnbouw naar de resulterende grondstof.

De twee bedrijven streven er niet alleen naar om deze totale uitstoot verder te verminderen, ze willen ook hun gebruik van secundaire materialen uit post-consumer schroot vergroten. Dit zijn materialen die door particuliere huishoudens of commerciële, industriële en institutionele instellingen worden weggegooid nadat een product is gebruikt. Verwacht wordt dat Hydro in 2027/2028 koolstofarm aluminium zal leveren met een gerecycled aandeel van minimaal 75 procent. Porsche en Hydro testen ook de delen van de auto waarin aluminium met een nog hoger aandeel gerecycled materiaal kan worden gebruikt.

“De samenwerking met Hydro is een belangrijke mijlpaal voor Porsche op onze weg naar het koolstofvrij maken van de gehele waardeketen”, zegt Barbara Frenkel, lid van de Raad van Bestuur voor Procurement bij Porsche AG. “Het partnerschap levert ook een bijdrage aan verantwoord inkopen, omdat de aluminium supply chain van Hydro transparant is.”

“Onze samenwerking met pioniers als Porsche ondersteunt Hydro’s ambitie om het spel voor duurzaamheid in de aluminiumindustrie te veranderen. Samen zullen Hydro en Porsche in dit strategische partnerschap voor de lange termijn innovatieve oplossingen en bedrijfsmodellen bevorderen, met als doel het koolstofvrij maken en circulariteit in de auto-industrie te stimuleren”, zegt Eivind Kallevik, president en CEO van Norsk Hydro.

Vooral voor elektrische auto’s speelt aluminium als lichtgewicht materiaal een steeds belangrijkere rol. Het maakt bijvoorbeeld ongeveer 30 procent uit van het totale gewicht van de Taycan. Afgezien van de voor- en achterschort is de volledige carrosserie van de elektrische sportwagen gemaakt van aluminium.