Stuttgart. Porsche zet de uitrol van alternatieve aandrijvingen in zijn transportlogistiekvloot voort: samen met zijn logistieke partners zet de sportwagenfabrikant zes nieuwe elektrische vrachtwagens (zware vrachtwagens) in op de locaties in Zuffenhausen, Weissach en Leipzig. Deze voertuigen vervoeren productiematerialen rond de fabrieken en werken samen met een bestaande vloot van 22 op biogas rijdende vrachtwagens. Een andere elektrische vrachtwagen levert vanuit de fabriek in Zuffenhausen nieuwe voertuigen aan Zwitserland. Daarnaast test het bedrijf het gebruik van synthetische brandstoffen (HVO100) in een meerjarige proef onder wetenschappelijk toezicht van het Karlsruhe Institute of Technology (KIT). Voor dit doel zullen twaalf vrachtwagens uit de bestaande vloot worden ingezet rond de fabriek in Zuffenhausen, maar nu zullen ze worden aangedreven door tankwagens.
“Decarbonisatie is een integraal onderdeel van onze duurzaamheidsstrategie. Het gebruik van vrachtwagens met alternatieve aandrijvingen en brandstoffen is een belangrijke stap in de richting van het bereiken van onze ambitieuze doelstellingen. Daarbij kiezen we bewust voor een mix van aandrijftypes die passen bij de inzet van de voertuigen”, zegt Albrecht Reimold, lid van de Raad van Bestuur voor Productie en Logistiek bij Porsche AG.
In het kader van het koolstofarm maken van de vrachtwagentransportlogistiek van het bedrijf worden bij Porsche onder meer al geruime tijd vrachtwagens op biogas (CNG en LNG) ingezet. Deze zullen nu in de standaardprocessen worden aangevuld met de nieuwe elektrische vrachtwagens. Logistieke partners Keller Group, Müller – Die lila Logistik en Elflein hebben zich er ook toe verbonden om de elektrische vrachtwagens met groene stroom te laten rijden. Dit geldt ook voor de nieuwe elektrische vrachtwagen waarmee logistiek bedrijf Galliker vanuit de Porsche-fabriek in Zuffenhausen nieuwe voertuigen op de Zwitserse markt levert.
Gebruik van tanken bij geselecteerde vrachtwagens in de bestaande vrachtwagenvloot
Naast de uitbreiding van de elektrische vrachtwagenvloot, test Porsche sinds 2020 ook het gebruik van synthetische dieselbrandstoffen (HVO100) in zijn bestaande vrachtwagenvloot. Het vierjarige proefproject wordt uitgevoerd in samenwerking met het Karlsruhe Institute of Technology. (KIT) en Müller – Die lila Logistik. Het logistieke bedrijf zet voor het project twaalf vrachtwagens in. De HVO100-brandstof van NESTE bestaat uit rest- en afvalstoffen en voldoet aan de huidige eisen van de Renewable Energy Regulation II (RED II). In de praktijk is de brandstof tot nu toe zeer indrukwekkend gebleken. Er zijn geen nadelen vastgesteld ten opzichte van conventionele dieselbrandstof – noch wat betreft brandstofverbruik, noch wat betreft de betrouwbaarheid van de motor. Tot nu toe zijn er ruim een miljoen kilometer gereden in het kader van het project – volgens gecertificeerde metingen van het KIT heeft dit ruim 800 ton CO₂ bespaard. De vrachtwagens verzorgen een pendeldienst in de regio Groot-Stuttgart. Om ervoor te zorgen dat er bij het vergelijken van de gegevens zinvolle resultaten konden worden getrokken, zijn de testtrucks – dit zijn in serie geproduceerde voertuigen zonder enige aanpassingen – parallel met dieselaangedreven vrachtwagens op identieke routes ingezet.
Per spoor en over de weg – Porsche transportlogistiek
Voorbeelden zoals het gebruik van biogas en elektrische vrachtwagens of het proefproject waarbij brandstof wordt bijgetankt, laten zien hoe Porsche zijn transportlogistiek toegewijd beheert om de gestelde doelstellingen voor het koolstofarm maken te bereiken. Hieronder valt ook het spoorvervoer. Deze modus wordt met name gebruikt voor het aanleveren van onderdelen en componenten aan fabrieken of voor het transporteren van nieuwe voertuigen naar de zeehavens, waar de voertuigen vervolgens gereed worden gemaakt voor export naar bestemmingen buiten Europa. De voertuigproductie zelf draagt ook bij aan de doelstelling van het koolstofarm maken van de economie: sinds 2020 heeft de voertuigproductie op de Porsche-locaties in Zuffenhausen en Leipzig een CO₂-neutrale balans over de hele waardeketen en wordt gebruik gemaakt van elektriciteit die is opgewekt via regeneratieve energiebronnen.