Porsche en Michelin hebben gezamenlijk een nieuwe band ontwikkeld die speciaal is ontworpen voor circuitgebruik bij natte en lage temperaturen. De nieuwe Michelin Pilot Sport S 5 is een perfecte optie om het trackdayseizoen te verlengen.
Zoals bij alle Porsche-modellen is de precieze configuratie en afstemming van alle componenten een hoofdfocus, en de banden – het enige contactpunt met de weg – zijn hierbij cruciaal. Daarom werkt Porsche al tientallen jaren samen met geselecteerde partners om banden te ontwikkelen die precies zijn afgestemd op Porsche-voertuigen en hun respectievelijke beoogde gebruik. Samen met Michelin presenteert Porsche nu een straatlegale circuitband voor de Porsche 911 GT3 RS van de 992-generatie die speciaal is ontwikkeld voor circuitgebruik bij natte omstandigheden.
“We spelen in op de vraag van onze klanten die zich met name richten op prestaties en die in het voorjaar en de herfst meer tijd op het circuit willen doorbrengen”, zegt Andreas Preuninger, directeur GT Vehicles bij Porsche. “De nieuwe banden verlengen de jaarlijkse gebruiksperiode van de GT3 RS aanzienlijk.”
De Michelin Pilot Sport S 5 draagt ​​de ‘N’-markering die is gereserveerd voor banden die speciaal zijn ontwikkeld voor Porsche-modellen. De sportwagenfabrikant biedt nu vier specificaties Michelin-banden om uit te kiezen voor de 911 GT3 RS. De Pilot Sport S 5 is de tegenhanger van de ultra-high-performance (UHP) Pilot Sport Cup 2 R en creëert een compleet nieuw bandensegment. Hij biedt een uitzonderlijk prestatieniveau op circuits die extra veeleisend zijn vanwege uitdagende weersomstandigheden. De Pilot Sport S 5 is ook geschikt als dagelijkse band in landen met overwegend natte en koele weersomstandigheden.
Lage rondetijden, hoger veiligheidsniveau bij uitdagende omstandigheden
Terwijl de nieuwe Pilot Sport S 5 wordt ontwikkeld, hebben testrijders sinds 2022 talloze testkilometers afgelegd in het Michelin Development Centre in Ladoux, Frankrijk. Porsche Brand Ambassador Jörg Bergmeister, met zijn jarenlange ervaring als fabrieksrijder, droeg bij aan de finetuning van de band. Een belangrijk ontwikkelingsdoel was de optimalisatie van de aquaplaningeigenschappen. Het loopvlakpatroon, dat speciaal is ontworpen voor natte omstandigheden, heeft vier grote centrale groeven met een diepte van 7,4 millimeter. Dankzij de grotere profieldiepte en het daaruit voortvloeiende grotere aandeel negatief loopvlak kunnen de banden een groter volume water afvoeren. “De band verbetert daarom de stabiliteit van het voertuig en verhoogt de drempel waarbij de band het contact met de weg verliest (‘aquaplaningsnelheid’)”, aldus Mathieu Greco, bandenontwikkelaar bij Michelin. Het contact met de weg blijft stabiel, zelfs bij hoge snelheden.
Een hoog aandeel silica in de rubbersamenstelling verbetert de grip op natte oppervlakken verder en zorgt ervoor dat de band sneller op bedrijfstemperatuur komt. De nieuwe Pilot Sport S 5, speciaal ontwikkeld voor Porsche, toont zijn optimale eigenschappen bij omgevingstemperaturen tussen de vijf en 15 graden Celsius. Onder deze omstandigheden biedt de band voor nat weer een niveau van grip en precisie dat niet haalbaar zou zijn met de vorige door Porsche goedgekeurde UHP-banden voor warmere omstandigheden, die hun topprestaties leveren bij temperaturen tussen de 15 en 30 graden Celsius. “De Michelin Pilot Sport S 5 is heel snel op temperatuur”, zegt Bergmeister. “Bij natte omstandigheden en lage omgevingstemperaturen biedt hij uitstekende niveaus van controle en voorspelbaarheid bij het veranderen van richting.”
De ontwikkelaars hebben ook de materiaalsamenstelling en geometrie van het bandenkarkas aangepast en het contactvlak geoptimaliseerd, zowel op het rechte stuk als in de bochten. Hierdoor geven de banden een beter gevoel voor de limiet tijdens veeleisende rijsituaties en wekken ze meer vertrouwen in de wegligging van de auto. Het resultaat van al deze maatregelen is een verhoogde veiligheid – en snellere rondetijden – bij natte omstandigheden. Op een nat, 2,8 kilometer lang technisch veeleisend ‘3bis’-circuit in het Michelin Development Centre waren de rondetijden van Michelin-testcoureurs met de 911 GT3 RS meer dan 10 seconden sneller dan die behaald met de Michelin Pilot Sport Cup 2 N0-banden.
Precisie en prestaties, zelfs bij warme en droge omstandigheden
In de lente en de herfst zijn de omstandigheden vaak wisselvallig in gebieden met een gematigd klimaat. Uitgebreide tests op de Nürburgring en in Portimão in Portugal bij droog weer en bij omgevingstemperaturen van meer dan 20 graden Celsius zorgen ervoor dat de band ook buiten zijn kernactiviteiten een hoog prestatieniveau biedt. Verschillende loopvlakontwerpen werden intensief getest om de perfecte balans tussen de voor- en achteras te vinden.
Het resultaat is optimale prestaties in natte omstandigheden en voldoet tegelijkertijd aan de behoeften van trackday-enthousiastelingen en dagelijkse bestuurders – wat betreft de precisie, handling en rijstabiliteit van de band – zelfs op droge wegen bij warme temperaturen. Een andere sterkte van de band is de hoge slijtvastheid, die zorgt voor langdurig plezier van de nieuwe Michelin Pilot Sport S 5 N0. De nieuwe band is goedgekeurd voor gebruik op de weg en voldoet aan alle wettelijke eisen wat betreft rolweerstand en geluidsniveaus.
Marktintroductie en beschikbaarheid
De nieuwe Michelin Pilot Sport S 5 is in eerste instantie verkrijgbaar voor de Porsche 911 GT3 RS in de maten 275/35 ZR 20 voor de vooras en 335/30 ZR 21 voor de achteras. De band wordt exclusief gedistribueerd door Manthey, de prestatiespecialist voor Porsche GT-modellen gevestigd in Meuspath bij de Nürburgring.