Stuttgart.
Bijna 60 jaar na de laatste race doet de ‘Solitude Revival’ van 22 tot 23 juni 2024 denken aan de autosport van toen, toen formulewagens, GT-wagens, sportwagens en prototypes door het bos net buiten Stuttgart reden. “We zijn blij dat we er met legendarische voertuigen en coureurs bij kunnen zijn als het voormalige racecircuit twee dagen lang weer tot leven komt”, zegt Achim Stejskal, hoofd van Porsche Heritage and Museum.
“Een van de doelen van onze ‘Mission Future Heritage’ is om een brug te slaan naar morgen en ook de jongere generatie te bereiken met ons begrip van rijcultuur. De voormalige Solitudering is hiervoor perfect: de races trokken toen maar liefst 150.000 bezoekers en hebben hun fascinatie tot op de dag van vandaag niet verloren.” De “Solitude Revival” brengt actieve en voormalige autocoureurs en autosportliefhebbers samen. Zeven bijzondere sportwagens van de afdeling Porsche Heritage en Museum nemen deel aan demonstratieritten in verschillende klassen. Allemaal historische race- en wegvoertuigen die stevig verankerd zijn in de geschiedenis van de sportwagenfabrikant. De chauffeurs zijn niet minder bijzonder dan de voertuigen zelf.
“Het besturen van een historische sportwagen tijdens de ‘Solitude Revival’ is alsof je terug in de tijd reist. Het circuit is zeer veeleisend met zijn snelle bochten”, zegt overall Le Mans-winnaar en wereldkampioen uithoudingsvermogen Marc Lieb. Een andere Le Mans-winnaar die zal starten in de “Solitude Revival” is Porsche-fabrieksrijder Richard Lietz, die in totaal vier keer de GTE-Pro-klasse van de uithoudingsrace voor Porsche heeft gewonnen. Ook de winnaar van de 24 uur van Bathurst, Ayhancan Güven, rijdt met een Porsche door het bos bij Leonberg. De 26-jarige markeert het begin van de volgende generatie coureurs die de autosportgeschiedenis van het bedrijf met hun verhalen zullen voortzetten.
Bezoekers zullen ook Tatort-acteur Richy Müller zien achter het stuur van een historische sportwagen. “De ‘Solitude Revival’ is een echt festival voor liefhebbers van klassieke auto’s.
De fascinatie voor Porsche is daar voelbaar, ik kan er nooit genoeg van krijgen”, zegt tweevoudig wereldkampioen rally Walter Röhrl. De merkambassadeur van Porsche rijdt in een sportwagen die rijdt op eFuels. Dit omvat synthetische ruwe brandstof, die wordt geproduceerd uit waterstof en koolstofdioxide verkregen uit hernieuwbare energie uit een biogene bron. Porsche Heritage and Museum neemt drie voertuigen met eFuels in de tank mee naar het voormalige racecircuit: 550 Spyder, 911 Carrera 2 Cup en 911 GT3 Rallye. De sportwagenfabrikant ziet eFuels als een nuttige aanvulling op de elektromobiliteit. Porsche is een aanjager van innovatie op dit gebied. Iedereen die meer over dit onderwerp wil weten, is welkom bij de VW Bus “Porsche Renndienst”.
De organisatoren brachten speciaal hulde aan Herbert Linge, die begin januari overleed. Met de herdenkingsloop ‘Herbert Linge’ herdenken ze de man die integraal deel uitmaakt van de geschiedenis van de sportwagenfabrikant uit Stuttgart. Voor drie klasseoverwinningen op rij ontving Linge van 1952 tot 1954 de Mexicaanse Order of Merit als reizende monteur op de Carrera Panamericana. Porsche Heritage and Museum herdenkt hem met een 550 Spyder uit 1954. De speciale run ter ere van de voormalige autocoureur en operations manager van het ontwikkelingscentrum van Weissach zal worden aangevuld met verschillende andere Porsche-sportwagens van particuliere eigenaren en instellingen. Samen herbeleven ze het motorsportleven van Herbert Linge.
Een ander hoogtepunt is de Porsche 356 B 2000 GS Carrera GT “driehoekschraper”. De wigvormige neus en de abrupte breuk in de daklijn geven de Porsche uit 1963 zijn bijnaam. Dankzij de lichtgewicht constructie weegt de Gran Turismo-racewagen, die is gebaseerd op de 356 B Carrera 2 en slechts twee keer is gebouwd, 195 kilogram minder dan zijn straatlegale tegenhanger: 820 kilogram. Tijdens de Targa Florio in 1963 behaalden Edgar Barth en Herbert Linge met deze auto de derde plaats algemeen en wonnen ze de GT-klasse. Drie maanden later werd Linge de eerste GT-coureur die de Nürburgring Nordschleife in minder dan tien minuten rondreed met de “driehoekschraper”.
Met de 356 B 2000 GS Carrera GTL brengt Abarth een nieuwe lichtgewichtversie van de 356 B naar de ‘Solitude Revival’. Dankzij de racewagen van 778 kilogram wist Porsche in de jaren zestig competitief te blijven in de Gran Turismo-races. De handgemaakte aluminium body met de karakteristieke luchtinlaat aan de achterzijde is compact en gestroomlijnd. Met verschillende motoren – van 1,6 liter tot 2 liter motoren – behaalde de 356 B 2000 GS Carrera GTS Abarth klasseoverwinningen op de Targa Florio en op Le Mans.
Porsche won met de racewagen van 1961 tot 1963 de Europese heuvelklimkampioenschappen.
In overeenstemming met het motto van dit jaar “Beyond Performance – 50 Years of Porsche Turbo” presenteert de sportwagenfabrikant de Porsche 934. De racewagen voor klantenraces uit 1976 voor Groep 4 van het FIA-reglement is gebaseerd op de standaard 911 Turbo met de interne aanduiding 930. Internationaal vervangt hij de Carrera RSR, waarna hij bekend wordt als de Turbo RSR. Achterin het 357 kW (485 pk) sterke GT-voertuig bevindt zich een voor racen ontworpen zescilinder boxermotor met een uitlaatgasturbocompressor.
Een andere blikvanger in de ‘Solitude Revival’ is de 911 Carrera 2 Cup van de generatie 964. De racewagen uit 1993 is gebaseerd op de 911 Carrera RS en heeft net als deze een lichtgewicht carrosserie met aluminium voorkap en dun. glazen ramen. Begin jaren negentig nam hij deel aan de Supercup, een internationaal kampioenschap georganiseerd door Porsche voor bijna-productie Porsche-racewagens, dat al snel een integraal onderdeel werd van de Formule 1-weekends. Om elke onnodige gram op het circuit te besparen, doet Porsche onder meer af van isolatiemateriaal. Het remsysteem is afkomstig van de 911 Turbo.
Het was precies twintig jaar geleden dat Porsche snel een bijna productie-rally 911 ontwikkelde. Het startschot voor de 911 GT3 Rallye van generatie 996 is een aanbesteding van de Koninklijke Belgische Automobielclub. Toen voldoende klanten interesse toonden in de Gran Turismo-klasse voor het nationale rallykampioenschap, stelden Porsche-ingenieur Roland Kussmaul en tweevoudig rallywereldkampioen Walter Röhrl een rallykit samen. De standaard hoogtoerige motor levert 280 kW (381 pk). De carrosserie is verstevigd met een veiligheidskooi en is hoger dan de standaard GT3, en de versnellingsbak heeft een korte overbrengingsverhouding. Röhrl laat de kans niet voorbijgaan om met zijn voormalige rallyauto in de “Solitude Revival” te rijden.
Als jongste racewagen uit eigen gelederen laat Porsche de 911 RSR uit 2022 zijn rondjes rijden in Leonberg. Hij is gebaseerd op de krachtige straatsportwagen 911 GT3 RS en is een verdere ontwikkeling van de 911 RSR uit 2017. Ondanks deze basis ontwikkelt Porsche ongeveer 95 procent van alle componenten vanaf nul. De atmosferische motor van 378 kW (515 pk) is de grootste boxermotor die ooit af fabriek in een 911 is geïnstalleerd. De body van met koolstofvezel versterkte kunststof is ontworpen voor de bewegingen van langeafstandsraces. In juni 2022 komt de 911 RSR als winnaar van de GTE-Pro-klasse over de finish op Le Mans. Eén van de drie piloten die samen 4.769 kilometer in 24 uur aflegden, zit weer in de cockpit voor de ‘Solitude Revival’: Richard Lietz.
Porsche Heritage and Museum heeft nog een model beschikbaar voor toeschouwers, maar dan als showobject en niet voor showritten: een bijzondere 911 Turbo 3.0 Coupé. Deze werd in 1976 geregistreerd op Ferry Porsche. Zoals de meeste van zijn sportwagens is hij groen geverfd. De zoon van de oprichter van het bedrijf doet het zonder het Turbo-logo op de achterkant. Het dashboard van de unieke auto is bekleed met buffelleer, de stoelen zijn geruit in een tartanpatroon.
Op de Porsche-stand kunnen gasten de voertuigen uit de collectie van het bedrijf en een of twee helden uit het verleden van dichtbij bekijken. Daar, in de directe omgeving van de start-/finishlijn, heeft het museum ook een winkel ingericht met veel Porsche-producten. Daar vinden bezoekers de nieuwste lifestylecollectie, een selectie literatuur, modelvoertuigen en souvenirs. Ook in de museumwinkel ligt een assortiment speciaal ontworpen voor het Turbo-jubileum. Porsche viert ook “50 Years of Turbo” met een kleine tentoonstelling ter plaatse. Voor de kleine bezoekers wacht een Porsche 4Kids-station, waar de meisjes en jongens Turbo-plaatjes kunnen inkleuren.
De “Solitude Revival” is een evenement om historische race- en wegvoertuigen te demonstreren op de voormalige Solitudering bij Stuttgart, die uit openbare wegen bestaat en speciaal voor deze gelegenheid gesloten is. Inbegrepen zijn racemotoren en racemotorteams tot 1972, race- en sportwagens tot 1947, racesportwagens en prototypes van 1948 tot 1976, GT- en racetoerwagens van 1948 tot 1972 en formuleracewagens van 1948 tot 1976.
Porsche Heritage and Museum doet al mee De avond voor het evenement zullen enkele voertuigen deelnemen aan de “Solitude Revival Warm-up Night” in de paddock, die begint op vrijdag 21 juni om 19.00 uur. Geïnteresseerden kunnen meer informatie over het evenement vinden op de website www.solitude-revival.org.