Stuttgart. Porsche heeft de iconische sportwagen 911 fundamenteel geüpgraded. De nieuwe 911 Carrera GTS is de eerste straatlegale 911 die is uitgerust met een superlichte prestatiehybride. Het nieuw ontwikkelde, innovatieve aandrijfsysteem met een cilinderinhoud van 3,6 liter zorgt voor aanzienlijk verbeterde rijprestaties. De 911 Carrera GTS Coupé accelereert van 0 naar 100 km/u in 3,0 seconden en haalt een topsnelheid van 312 km/u. Direct na de lancering van het nieuwe model zal ook de 911 Carrera leverbaar zijn. Hij wordt aangedreven door een licht aangepaste 3,0-liter twin-turbo boxermotor die krachtiger is dan die van zijn voorganger. De nieuwe 911 beschikt ook over een vernieuwd ontwerp, betere aerodynamica, een fris interieur, verbeterde standaarduitrusting en uitgebreide connectiviteit.
Met de herlancering van zijn iconische model heeft Porsche in slechts enkele maanden vier van zijn zes modellijnen gemoderniseerd: Panamera, Taycan, Macan en 911. “Ons productportfolio is jonger dan ooit en zeer aantrekkelijk”, zegt CEO Oliver Blume. “Het biedt onze klanten nog meer maatwerkmogelijkheden en exclusieve ervaringen.”
Geïnspireerd door de autosport: innovatieve prestatiehybride
Voor de nieuwe 911 Carrera GTS-modellen gebruikten Porsche-ingenieurs kennis uit de autosport als basis voor het ontwerp van het hybridesysteem. “We hebben een breed scala aan ideeën en benaderingen ontwikkeld en getest om het hybridesysteem te creëren dat perfect bij de 911 zou passen. Het resultaat is een unieke aandrijving die past in het totaalconcept van de 911 en de prestaties aanzienlijk verbetert”, zegt Frank Moser, vice-president Modellijnen 911 en 718.
Het lichtgewicht en krachtige T-Hybrid-systeem heeft een nieuw ontwikkelde elektrische uitlaatgasturbocompressor. Een geïntegreerde elektromotor, geplaatst tussen de compressor en het turbinewiel, brengt de turbocompressor onmiddellijk op snelheid. Hierdoor wordt er direct turbodruk opgebouwd. De elektromotor in de uitlaatgasturbocompressor fungeert tevens als generator. Hij genereert maximaal 11 kW (15 pk) elektrisch vermogen. Deze energie wordt uit de uitlaatgasstroom gehaald. De elektrische turbocompressor zonder wastegate maakt het gebruik van slechts één turbocompressor mogelijk in plaats van de vorige twee, wat zorgt voor een meer dynamische en responsieve vermogensafgifte.
De aandrijflijn omvat ook een synchrone motor met permanente magneet die is geïntegreerd in de nieuwe, krachtigere achtversnellingsbak met dubbele koppeling (PDK). Zelfs bij stationair toerental ondersteunt hij de boxermotor met extra aandrijfkoppel tot 150 Nm en zorgt hij voor een vermogensboost tot 40 kW. Porsche koppelt beide elektromotoren aan een lichtgewicht en compacte hoogspanningsaccu. Deze is qua grootte en gewicht vergelijkbaar met een conventionele 12 volt startaccu, maar slaat maximaal 1,9 kWh energie op (bruto) en werkt op een spanning van 400 V. Voor een geoptimaliseerd totaalgewicht heeft Porsche een lichtgewicht lithiumbatterij geïnstalleerd. ionenbatterij voor het 12 V-bordnetwerk.
Het hart van de T-Hybrid-aandrijving is een nieuw ontwikkelde 3,6-liter boxermotor. Door het hoogspanningssysteem kan de aircocompressor elektrisch worden aangedreven en kan de riemaandrijving achterwege blijven, waardoor de motor veel compacter wordt. Hierdoor ontstaat er ruimte boven de voedingseenheid voor de pulsomvormer en DC-DC-converter. Een vergrote boring van 97 mm en een grotere slag van 81 mm vergroten de motorinhoud met 0,6 liter ten opzichte van zijn voorganger. De motor is voorzien van VarioCam-nokkenasbediening en klepbediening met tuimelaars. Het handhaaft de ideale brandstof-luchtmengselverhouding over de hele kaart (lambda = 1).
Zelfs zonder elektrische ondersteuning levert de boxermotor 357 kW (485 pk) en 570 Nm koppel. Het totale systeemvermogen bedraagt 398 kW (541 pk) en 610 Nm. De vermogenstoename ten opzichte van zijn voorganger bedraagt 45 kW (61 pk). Ook in de sprint naar 100 km/u verslaat de nieuwe 911 Carrera GTS zijn voorganger, vooral buiten de finish. De efficiënte prestatiehybride bereikt zeer dynamische rijeigenschappen en verlaagt tegelijkertijd de CO₂-uitstoot met aanzienlijk minder extra gewicht in vergelijking met plug-in hybride voertuigen. De gewichtstoename ten opzichte van zijn voorganger bedraagt slechts 50 kilogram.
De 911 Carrera beschikt nog steeds over een 3,0-liter boxermotor met dubbele turbocompressor. Ook deze motor is grondig vernieuwd. Het heeft nu onder meer de intercooler van de Turbo-modellen overgenomen, die nu direct onder de achterklepgrille, boven de motor, zit. De turbo’s in de nieuwe 911 Carrera waren gereserveerd voor de GTS-modellen van zijn voorganger. Met deze aanpassingen realiseert Porsche tegelijkertijd een emissiereductie en een vermogensboost tot 290 kW (394 pk), samen met een maximumkoppel van 450 Nm. De nieuwe 911 Carrera Coupé sprint in 4,1 seconden van 0 naar 100 km/u (3,9 seconden met het Sport Chrono-pakket) en haalt een topsnelheid van 294 km/u. Vergeleken met zijn voorganger betekent dit een verbetering van respectievelijk 0,1 seconden en 1 km/u.
Geoptimaliseerde vering en actieve aerodynamica
Ook de ophanging van de 911 Carrera GTS is grondig herzien. Voor het eerst is achterasbesturing nu standaard. Het verhoogt de stabiliteit bij hoge snelheden en verkleint de draaicirkel. Porsche heeft het Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) anti-roll stabilisatiesysteem geïntegreerd in het hoogspanningssysteem van de performance hybride. Hierdoor is de toepassing van een elektrohydraulisch besturingssysteem mogelijk, waardoor het systeem nog flexibeler en preciezer wordt. Het sportonderstel met variabel dempersysteem (PASM) en een 10 mm verlaagde rijhoogte zorgen voor het karakteristieke GTS-gedrag.
Voor de nieuwe 911 zijn in totaal zeven 19/20 inch of 20/21 inch wielontwerpen beschikbaar. Voor het eerst verkrijgbaar in de 911 Carrera zijn Exclusive Design wielen met carbon bladen die de luchtweerstandscoëfficiënt verlagen en daardoor verhogen efficiëntie. De 911 Carrera GTS-modellen rollen standaard op 21 inch wielen met een breedte van 11,5 inch en 315/30 ZR 21 banden aan de achterkant. Vooraan staan 245/35 ZR 20-banden op 8,5 inch brede 20 inch wielen. In lijn met de aanzienlijk verbeterde prestaties verbetert de bredere voetafdruk van de achterbanden de rijdynamiek en tractie van de nieuwe 911 Carrera GTS.
Sportief, gestroomlijnd exterieur
Porsche heeft het exterieurdesign van de 911 gestroomlijnd met zorgvuldig gerichte updates. De meeste van deze maatregelen verbeteren de aerodynamica en prestaties van de sportwagen. De wijzigingen omvatten nieuwe, modelspecifieke bumpers. Voor het eerst heeft Porsche ook alle lichtfuncties geïntegreerd in de nu standaard matrix-LED-koplampen van de 911, met hun karakteristieke vierpuntsgrafiek. Hierdoor is het mogelijk om de rijlichten vooraan achterwege te laten en ontstaat er ruimte voor grotere koelopeningen aan de voorkant van de auto.
Bij de 911 Carrera GTS-modellen heeft de voorkant vijf verticaal geplaatste actieve koelluchtkleppen die van buitenaf zichtbaar zijn en nog een verborgen klep aan elke kant. Voor het eerst bij de 911 worden deze aangevuld met adaptieve diffusers aan de voorkant in de onderkant, die samen met de koelluchtkleppen worden aangestuurd. Deze elementen sturen de luchtstroom naar wens: wanneer de stroombehoefte minimaal is, optimaliseren gesloten kleppen de aerodynamica. Wanneer de vraag naar stroom hoog is – bijvoorbeeld op het circuit – sturen de kleppen grote hoeveelheden lucht naar de radiatoren van de auto. De sensoren voor de assistentiesystemen bevinden zich nu achter een hoogglanzend oppervlak onder de kentekenplaat.
Optioneel biedt Porsche de nieuwe koplampen aan met een HD-matrix LED-functie met ruim 32.000 lichtpunten. Het krachtige grootlicht verlicht de weg tot een afstand van meer dan 600 meter. Het biedt ook innovatieve extra functies zoals een rijmodusafhankelijk dynamisch bochtenlicht, rijstrookverheldering, bouwplaats- en knelpuntlicht en een niet-verblindend grootlicht dat tot op de pixel nauwkeurig is.
De opnieuw ontworpen lichtstrip met geïntegreerde boog en ‘PORSCHE’-logo laat de achterkant van de 911 dieper en breder lijken. Een opnieuw ontworpen achtergrille met vijf vinnen per zijde is verbonden met de achterruit en vormt een grafische eenheid die overgaat in de intrekbare spoiler eronder. De kentekenplaat is hoger gepositioneerd, met een duidelijk gestructureerde achterbumper. Modelspecifieke uitlaatsystemen zijn elegant geïntegreerd in de opvallende diffusorvinnen. Voor de 911 Carrera-modellen is optioneel een sportuitlaatsysteem verkrijgbaar. De 911 Carrera GTS-modellen worden standaard geleverd met een GTS-specifiek sportuitlaatsysteem.
Een optionele aerokit verbetert de prestaties van de 911 Coupé nog verder. Het omvat een opvallende SportDesign-voorbumper met een unieke voorspoiler, bijpassende zijdrempelpanelen en een lichtere, vaste achtervleugel. Deze componenten verminderen de lift en verbeteren de grip van de sportwagen.
Volledig digitale cockpit en uitgebreide connectiviteit
Bij de coupévarianten heeft Porsche het interieur van de nieuwe 911 standaard uitgevoerd als tweezitter. Een 2+2-zitplaatsconfiguratie is als optie zonder meerprijs verkrijgbaar. In de cockpit combineert Porsche het vertrouwde 911-design-DNA met moderne technologie: het Porsche Driver Experience-besturingsconcept richt zich op de bestuurdersas en een intuïtieve, snellere bediening.
Essentiële bedieningselementen zijn direct op of rond het stuur aangebracht. Daartoe behoren onder meer de standaard rijmodusschakelaar, de herziene rijhulphendel en, voor het eerst in de 911, een startknop – uiteraard links van het stuur. In het opbergvak in de middenconsole van de nieuwe 911 bevindt zich een gekoeld vak voor smartphones, met inductieve oplaadfunctie.
Voor het eerst beschikt de 911 over een volledig digitaal instrumentenpaneel. Het 12,6-inch gebogen display past elegant in het nieuwe bedienings- en weergaveconcept en kan uitgebreid worden aangepast. Het biedt maximaal zeven weergaven, waaronder een exclusief klassiek display, geïnspireerd op het traditionele Porsche-wijzerplaatontwerp met vijf buizen en een centrale toerenteller.
Het Porsche Communication Management (PCM)-systeem wordt nog steeds bediend via het centrale display met hoge resolutie en een 10,9-inch scherm. De aanpasbaarheid van de rijmodi en de werking van de rijhulpsystemen zijn echter aanzienlijk verbeterd. De geüpgradede 911 beschikt ook over nieuwe connectiviteitsfuncties. Een QR-code vereenvoudigt het aanmeldingsproces bij het PCM met de Porsche ID aanzienlijk. Apple CarPlay® is dieper in de auto geïntegreerd. Indien gewenst geeft het informatie weer in het instrumentenpaneel en maakt het de bediening van voertuigfuncties rechtstreeks in het Apple®-ecosysteem mogelijk, bijvoorbeeld via de Siri®-stemassistent. Voor het eerst is videostreaming optioneel ook beschikbaar tijdens het parkeren. Apps zoals Spotify® en Apple Music® kunnen zonder aangesloten smartphone als native apps in het PCM worden gebruikt.
Nu te bestellen vanaf 128.700 euro
De nieuwe 911 Carrera is nu te bestellen als Coupé en Cabriolet met achterwielaandrijving. Voor de 911 Carrera GTS zijn ook vierwielaandrijving en de Targa-carrosserievariant (exclusief aangeboden met vierwielaandrijving) leverbaar. Beide modelvarianten zijn standaard uitgerust met Porsche Doppelkupplung (PDK). Porsche biedt de nieuwe 911 Carrera aan als coupé voor een vanafprijs van 128.700 euro inclusief btw en landspecifieke uitrusting. De prijzen voor de 911 Carrera GTS Coupé beginnen bij 170.600 euro. De prijs van het optionele aerokitpakket voor de 911 Carrera GTS bedraagt 2.713,20 euro inclusief btw en landspecifieke uitrusting. De leveringen in Duitsland beginnen in de nazomer voor de 911 Carrera en eind 2024 voor de 911 Carrera GTS.