Stuttgart. De 24 uur van Daytona vormen de traditionele seizoensopener van het Noord-Amerikaanse IMSA WeatherTech SportsCar Championship. De 59e editie vindt plaats op 25/26 januari 2025 op de Daytona International Speedway in de Amerikaanse staat Florida. Er staan āāvier Porsche 963’s op de startgrid: de twee hybride prototypes van Porsche Penske Motorsport en de Proton Competition-auto, evenals de 963 van klantenteam JDC-Miller MotorSports. Formule E-wereldkampioen Pascal Wehrlein uit Duitsland viert zijn Daytona-debuut in de cockpit van deze GTP-auto. De Porsche-fabriekscoureur deelt de nr. 85 met de Nederlander Tijmen van der Helm en de Amerikaan Bryce Aron. De nr. 7 Porsche 963 van het fabrieksteam won de race in januari van dit jaar en breidde het Daytona-record van de Duitse sportwagenfabrikant uit naar 19 algemene overwinningen.
“Ik heb altijd al in sportwagens willen rijden – dat is een van mijn doelen als coureur”, aldus de wereldkampioen. “Nu krijg ik de kans om mezelf daar ook te bewijzen. Daar ben ik heel blij mee! De testritten met JDC-Miller MotorSports medio november verliepen goed. De Porsche 963 deed me denken aan de DTM-auto’s van mijn tijd ā ik voelde me er prettig bij. Ik ben momenteel herstellende van mijn ongeluk in SĆ£o Paulo. Maar ik wil in januari weer op volle toeren draaien.ā
Wehrlein leerde de 963 al kennen in Sebring in oktober 2022. In november van dit jaar kon hij tijdens testritten in Daytona verdere ervaring opdoen achter het stuur van de Porsche 963 van JDC-Miller MotorSports. Zijn volgende uitstapjes met het 500 kW (680 PS) hybride prototype volgen als onderdeel van de āRoar before the 24ā vanaf 17 januari op Daytona International Speedway. De drie officiĆ«le testdagen luiden de start in van het nieuwe IMSA-seizoen. Wehrleins Porsche-teamgenoot uit de Formule E, AntĆ³nio FĆ©lix da Costa, zal ook op dezelfde locatie het circuit opgaan. De Portugese coureur kruipt achter het stuur van een LMP2-racewagen voor het Inter Europol Competition-team.
āIk ben erg blij dat ik eindelijk weer kan aanvallen tijdens de 24 uur van Daytona ā vooral met het LMP2-kampioensteam van het vorige IMSA-seizoen. Inter Europol heeft de afgelopen jaren geweldige dingen bereikt. Het team is daarom perfect voor mijn terugkeer in de LMP2-klasseā, aldus een opgetogen da Costa. āIk kan niet wachten om eindelijk aan de slag te gaan en met het team en mijn teamgenoten te werken.ā
Ā
AntĆ³nio FĆ©lix da Costa heeft veel ervaring in de enduranceracerij. De Portugese Porsche-fabriekscoureur heeft al vier keer deelgenomen aan de 24 uur van Le Mans met Team Jota: drie keer in een Oreca-auto in de LMP2-klasse en in het seizoen 2023 aan het stuur van een Porsche 963 van het Britse privĆ©team.
De Porsche-racewagens en -coureurs tijdens de 24 uur van Daytona
Ā
GTP class (Porsche 963):
Porsche Penske Motorsport #6: Matt Campbell (AUS), Mathieu Jaminet (FRA), KĆ©vin Estre (FRA)
Porsche Penske Motorsport #7: Felipe Nasr (BRA), Nick Tandy (GBR), Laurens Vanthoor (BEL)
Proton Competition #5: Gianmaria Bruni (ITA), Neel Jani (SUI), TBC
JDC-Miller MotorSports #85: Pascal Wehrlein (GER), Bryce Aron (USA), Tijmen van der Helm (NLD)
LMP2 class (Oreca 07 Gibson):
Inter Europol Competition #43: AntĆ³nio FĆ©lix da Costa (PRT), Tom Dillmann (FRA), Bijoy Garg (USA), Jon Field (USA)
GTD Pro class (Porsche 911 GT3 R):
Proton Competition #20: Thomas Preining (AUT), Richard Lietz (AUT), Claudio Schiavoni (ITA), Matteo Cressoni (ITA)
AO Racing #77: Klaus Bachler (AUT), Laurin Heinrich (GER), Alessio Picariello (BEL)
GTD class:
Iron Dames #83: Michelle Gatting (DNK), Rahel Frey (SUI), Sarah Bovy (BEL), Karen Gaillard (SUI)
Wright Motorsports #120: Ayhancan GĆ¼ven (TUR), Adam Adelson (USA), Elliott Skeer (USA), Tom Sargent (AUS)
AWA #13: Lars Kern (GER), Matt Bell (GBR), Marvin Kirchhƶfer (GER), Orey Fidani (CAN)