In 2024 heeft Porsche AG zijn productgamma grondig vernieuwd, met een generatiewisseling voor vier van de zes modellijnen: de Panamera, Taycan, 911 en Macan. Porsche is in vier van de vijf wereldregio’s gegroeid en heeft historische records behaald. Het aandeel geëlektrificeerde sportwagens steeg van 22 naar 27 procent. Bijna de helft daarvan waren puur elektrische voertuigen.

De sportwagenfabrikant bleek in 2024 robuust gepositioneerd en leverde 310.718 auto’s af. Dit komt overeen met een lichte daling van drie procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Nog een prettig feit: Porsche-klanten individualiseren hun voertuigen steeds vaker en breiden de standaarduitrusting uit naar hun persoonlijke wensen.

Porsche lanceerde in 2024 zijn tweede volledig elektrische model, de nieuwe Macan. “Deze lancering heeft ons letterlijk geëlektrificeerd. Ik ben dan ook bijzonder verheugd dat er de afgelopen maanden al meer dan 18.000 exemplaren van de volledig elektrische variant aan klanten zijn geleverd”, aldus Detlev von Platen, lid van de raad van bestuur voor verkoop en marketing bij Porsche AG. “Over het geheel genomen hebben we bewezen in 2024 extreem robuust te zijn, in een uitdagende marktomgeving. We hebben veel geïnvesteerd in ons merk en we zijn blij om te zien dat de verdeling van onze verkopen over de afzonderlijke regio’s van de wereld zeer evenwichtig blijft.”

Porsche groeit in vier van de vijf regio’s van de wereld
In Europa (exclusief Duitsland) leverde Porsche vorig jaar 75.899 auto’s af. Dat is acht procent meer dan het jaar ervoor. Op de thuismarkt Duitsland konden 35.858 klanten hun auto in ontvangst nemen – een stijging van 11 procent. Met 86.541 leveringen is Noord-Amerika opnieuw de grootste verkoopregio, met een stijging van één procent ten opzichte van het voorgaande jaar. In China werden 56.887 auto’s aan klanten overgedragen (-28 procent). De daling is voornamelijk te wijten aan de aanhoudende moeilijke economische situatie in deze regio. Desondanks houdt Porsche vast aan zijn waardegerichte verkoopaanpak. Het doel is om vraag en verkoop in evenwicht te brengen. De Overseas en Emerging Markets ontwikkelden zich opnieuw positief met een groei van zes procent. In totaal werden 55.533 auto’s aan klanten in deze regio overgedragen.

Nieuwe volledig elektrische Macan beschikbaar sinds eind september
Begin dit jaar vierde de nieuwe volledig elektrische Macan zijn wereldpremière in Singapore. Hij is sinds eind september achtereenvolgens op de markt geïntroduceerd. Eind 2024 zijn er al 18.278 volledig elektrische modellen geleverd. In de meeste landen buiten de EU blijft Porsche de vorige Macan parallel aanbieden als een verbrandingsmotorversie, waarvan 64.517 exemplaren werden geleverd. In totaal leverde Porsche in 2024 82.795 Macans. Dat is een daling van vijf procent ten opzichte van het voorgaande jaar, wat onder andere te verklaren is door het stopzetten van de verbrandingsmotor-Macan in Europa en de gefaseerde introductie van het volledig elektrische model wereldwijd.

De iconische sportwagen 911 bleef in 2024 erg populair en noteerde met 50.941 geleverde exemplaren een stijging van twee procent ten opzichte van 2023. De modellen 718 Boxster en 718 Cayman noteerden 23.670 leveringen. Dat is 15 procent meer dan het voorgaande jaar.

In totaal werden vorig jaar 20.836 exemplaren van de Taycan aan klanten geleverd. Dit komt overeen met een daling van 49 procent. Ook hier was er sprake van een modelwisseling en verloopt de opmars van elektrische mobiliteit over het algemeen langzamer dan gepland. De Cayenne werd in 2023 al fundamenteel herzien en is in 2024 de bestseller onder de zes modellijnen van Porsche. Er werden 102.889 exemplaren aan klanten overhandigd – een stijging van 18 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. De Panamera was goed voor 29.587 leveringen. Deze daling van 13 procent voor deze modellijn is voornamelijk te verklaren door de lagere vraag naar deze modellijn op de Chinese markt.

Vooruitkijkend naar 2025 zegt Detlev von Platen: “Met het jongste productassortiment in de geschiedenis van het bedrijf is ons aanbod zeer aantrekkelijk voor onze klanten. Tegelijkertijd verwachten we natuurlijk dat de economische en geopolitieke omstandigheden ons in 2025 meer dan ooit zullen uitdagen. Toch is het ons doel om ons merk wereldwijd verder te versterken en het marktpotentieel te benutten. Wij doen dit op basis van de vraag in de afzonderlijke regio’s, om ook in de toekomst trouw te blijven aan ons principe van waardegedreven verkoop.”

 

Porsche AG
Deliveries

January – December
 20232024Difference
Worldwide320,221310,718-3%
Germany32,43035,858+11%
North America86,05986,541+1%
China79,28356,887-28%
Europe (excluding Germany)70,22975,899+8%
Overseas and Emerging markets52,22055,533+6%

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *