Porsche Penske Motorsport staat te popelen om zijn topvorm terug te vinden in de derde ronde van het FIA World Endurance Championship (WEC) seizoen. Na teleurstellende resultaten in Qatar en Italië hoopt het fabrieksteam met minstens één Porsche 963 op het podium te eindigen in de 6 uur van Spa-Francorchamps. In de LMGT3-klasse zijn Manthey 1st Phorm en het Iron Dames-team vastbesloten om meer topresultaten te behalen met de 911 GT3 R na sterke prestaties in Imola.

In 2024 behaalden twee Porsche 963’s een dubbele overwinning voor het hybride prototype uit Weissach. Dankzij dit succes en de inzichten die zijn opgedaan tijdens de testdagen op het Circuit de Spa-Francorchamps begin april, gaat Porsche Penske Motorsport optimistisch de derde race van het seizoen in. Het fabrieksteam wijzigt de coureursbezetting uit Qatar en Italië: de Australiër Matt Campbell en de Fransman Mathieu Jaminet kunnen vanwege een planningsconflict met het Noord-Amerikaanse IMSA WeatherTech SportsCar Championship niet in België rijden. In plaats daarvan heeft Porsche een aantal bekende vervangers aangetrokken.

Formule E-kampioen Pascal Wehrlein zal zich bij de regerend wereldkampioenen Kévin Estre uit Frankrijk en de Belg Laurens Vanthoor voegen in de auto met nummer 6. De fabriekscoureur van het TAG Heuer Porsche Formule E Team vervangt Campbell en bereidt zich voor op zijn aanstaande debuut tijdens de 24 uur van Le Mans in de Porsche 963. De Zwitserse coureur Nico Müller, die in de Formule E rijdt voor het Porsche-klantenteam Andretti, zal de auto met nummer 5 delen met de vaste coureurs Julien Andlauer uit Frankrijk en Michael Christensen uit Denemarken. Müller is genomineerd als reservecoureur voor de 24 uur van Le Mans op 14 en 15 juni.

Pascal Wehrlein

“Ik ben blij dat we onze Formule E-fabriekscoureurs in Spa een cockpit konden bieden en heb er vertrouwen in dat Pascal en Nico de Porsche 963 briljant zullen besturen”, aldus Thomas Laudenbach. Vice President Porsche Motorsport voegt eraan toe: “Na teleurstellende resultaten in Qatar en Imola zijn we vastbesloten om het tij te keren voor het hoogtepunt van het seizoen in Le Mans. Ik hoop dat het een open, eerlijke en spannende race wordt tussen alle fabrikanten en teams in België. Als dat lukt, denk ik dat ons Porsche Penske Motorsport-team een ​​goede kans maakt.”

Thomas Laudenbach, Vice President Porsche Motorsport

“De Porsche 963 behaalde vorig jaar een dubbel in Spa, dus dat geeft me vertrouwen”, legt Urs Kuratle, Directeur van Factory Racing LMDh, uit. De gegevens en ervaring van het seizoen 2024, evenals de inzichten uit de recente tests in België, zullen ons helpen. In de eerste drie races van het IMSA-kampioenschap van dit seizoen heeft ons Porsche Penske Motorsport-team aangetoond dat grote successen mogelijk zijn ondanks de felle rivaliteit. Als alle fabrikanten op gelijke voet strijden, liggen podiumplaatsen zeker binnen ons bereik.

“Spa is een iconisch circuit, dat de Porsche 963 uitstekend lijkt te liggen”, aldus Jonathan Diuguid, Managing Director van Porsche Penske Motorsport. “Het is sinds de race van vorig jaar opnieuw geasfalteerd en dankzij onze recente test is de grip op het circuit verbeterd. Dit zal leiden tot snellere rondetijden. We kijken uit naar de 6 uur van Spa. Het is voor de Europese tak van ons team het dichtst in de buurt van wat we een thuisrace kunnen noemen. Als team zullen er ook veel familie en vrienden aanwezig zijn, en we streven naar een sterk resultaat, aangezien Spa de laatste racemogelijkheid in het WEC is voordat we naar Le Mans gaan.”

In de hoogste hypercarklasse zet het Porsche-klantenteam Proton Competition wederom een ​​Porsche 963 in. De Zwitserse coureur Neel Jani deelt de rijderstaken in de startgroep van het Duitse team met nummer 99 met zijn teamgenoten Nico Pino uit Chili en de Argentijn Nico Varrone.

LMGT3-klasse: Manthey mikt op volgende zege na Imola
Het klantenteam van Manthey 1st Phorm reist met rugwind naar de derde ronde van het FIA WEC-seizoen. Het team uit de Duitse Eifel won onlangs de LMGT3-klasse in Italië met de Porsche 911 GT3 R. Fabriekscoureur Richard Lietz uit Oostenrijk wordt in de cockpit van nummer 92 vergezeld door Ryan Hardwick uit de VS en de Italiaan Riccardo Pera. Iron Dames wordt vertegenwoordigd door Rahel Frey uit Zwitserland, Michelle Gatting uit Denemarken en de Française Célia Martin in een identieke 911.

De race
Het Circuit van Spa-Francorchamps ligt in Oost-België, vlakbij de Duitse grens. Het circuit, dat in 1921 werd geopend, is 7,004 kilometer lang en is daarmee het langste permanente circuit op de FIA WEC-kalender. Met 21 bochten en een aantal relatief lange rechte stukken rolt het legendarische circuit bergop en bergaf door dicht bos – vandaar de bijnaam “Ardense achtbaan”.

Renovaties in de afgelopen twee jaar hebben de uitloopstroken in de legendarische bochtcombinatie Eau Rouge-Raidillon verbeterd. Er zijn hier en op andere plaatsen langs het circuit extra tribunes gebouwd. Hoewel de basislayout ongewijzigd is gebleven, zijn sommige secties opnieuw verhard. De zesuursrace is al sinds het allereerste FIA ​​WEC-seizoen een vaste waarde op de kalender.

Reacties van de coureurs voorafgaand aan de race

Julien Andlauer (Porsche 963 #5): “Ik ben vooral gecharmeerd van het circuit van Spa-Francorchamps. Vorig jaar heb ik daar goed gepresteerd in de Porsche 963 van de Proton Competition. Ik hoop dit seizoen net zo snel te zijn in de fabriekswagen van Porsche Penske Motorsport. We zijn vastbesloten om mee te dingen naar een podiumplaats. We zaten te ver achter op de koplopers tijdens de eerste twee races in Qatar en Imola. We moeten er alles aan doen om er helemaal voor te gaan.”

Laurens Vanthoor (Porsche 963 #6): “Als mijn thuisrace is Spa een van mijn favorieten op de kalender. Na onze teleurstellingen in Qatar en Imola zijn we vastbesloten om terug te vechten. De race in België is cruciaal, omdat het wordt beschouwd als een generale repetitie voor de 24 uur van Le Mans. We verwachten meer aandacht, meer fans en meer actie, maar zodra de race van start gaat, wordt het net als elke andere. Laten we kijken wat we kunnen bereiken.”

Neel Jani (Porsche 963 #99): “We keren terug naar Spa met zeer goede herinneringen. Vorig jaar was veruit onze beste race. We reden veel aan de leiding en hadden een reële kans om op het podium te eindigen. Helaas gooide de rode vlag roet in het eten. Een vijfde plaats was nog steeds een behoorlijk resultaat, en dat willen we graag herhalen. Veel van onze rivalen hebben onlangs in Spa getest, maar wij niet. Ik hoop dat we op basis van de gegevens van vorig jaar weer een goede set-up kunnen vinden.”

Célia Martin (Porsche 911 GT3 R #85): “We hebben onze eerste WK-punten gescoord in Imola, een merkbare verbetering ten opzichte van de eerste race van het seizoen. Dat onze zusterauto won, geeft ons nog meer een boost. We zitten nog steeds in de fase waarin alles op één lijn moet komen, maar we hebben nu een veel beter beeld van onze individuele sterke punten. Imola paste perfect bij de Porsche 911 GT3 R. Hoewel Spa-Francorchamps aanzienlijk anders is, streven we nog steeds naar een goed resultaat.”

Riccardo Pera (Porsche 911 GT3 R #92):

“Het winnen van onze klasse tijdens de vorige WK-race in Imola gaf ons een enorme boost – vooral voor mij, want het winnen van een thuisrace is een droom die uitkomt. We gaan nu naar Spa-Francorchamps.

Het Belgische circuit is een van de mooiste ter wereld, dus we zijn erg enthousiast. We willen onze topvorm daar voortzetten.”

Het Spa Weekend Schema


Donderdag 8 mei
11:30 – 13:00 uur: Vrije training 1
16:30 – 18:00 uur: Vrije training 2

Vrijdag 9 mei
11:00 – 12:00 uur: Vrije training 3
14:40 – 14:55 uur: Kwalificatie LMGT3
15:03 – 15:15 uur: Hyperpole LMGT3
15:25 – 15:40 uur: Kwalificatie Hypercar
15:48 – 16:00 uur: Hyperpole Hypercar

Zaterdag 10 mei
14:00 – 20:00 uur: Race 6 uur van Spa-Francorchamps