Stuttgart. In 2024 zal de Porsche Mobil 1 Supercup voor het eerst uitsluitend met potentieel bijna synthetische eFuels rijden. De ruwe brandstof komt uit de proeffabriek van Haru Oni in Chili en wordt raceklaar geproduceerd via een zogenaamd blendingproces. Het eindproduct maakt het mogelijk om ca. 375 kW (510 pk) 911 GT3 Cup-voertuigen die het deelnemersveld vormen om potentieel bijna CO2-neutraal te concurreren. De afgelopen drie jaar werd in de topseries van de sportwagenfabrikant een biobased, deels synthetisch brandstofmengsel van de tweede generatie gebruikt. Porsche zet nu de volgende systematische stap met dit vlaggenschipproject. Op de racewagens, die in tegenstelling tot hun productie-tegenhangers zijn uitgerust met handmatig geprogrammeerde motorregeleenheden, wordt vóór het evenement een aangepaste softwareversie geïnstalleerd.

De Porsche Mobil 1 Supercup rijdt dit jaar wederom exclusief als onderdeel van het voorprogramma van acht Europese Formule 1-races. Het seizoen gaat van start met de Grand Prix van Emilia-Romagna in Imola op 19 mei en eindigt ook in Italië, dit keer in Monza op 1 september. Gedurende het seizoen bedraagt de totale brandstofbehoefte voor maximaal 32 Cup-voertuigen ongeveer 50.000 liter.

“Ook op het gebied van eFuels is de Supercup voor ons een baken. De autosport is altijd een motor van innovatie geweest – nu ook op het gebied van brandstof. Met dit project zetten we verdere stappen in de richting van het bereiken van onze doelstellingen op het gebied van het koolstofarm maken van de economie”, zegt Michael Steiner, bestuurslid voor Onderzoek en Ontwikkeling bij Porsche AG. “Als je naar de hele waardeketen kijkt, kunnen de Porsche Mobil 1 Supercup-racewagens potentieel bijna CO2-neutraal racen met eFuels. Hier wordt de nieuwe brandstof gebruikt onder de zwaarste omstandigheden. Om de opwarming van de aarde te vertragen is het essentieel om de CO2-uitstoot terug te dringen – dit geldt ook voor de autosport.”

eFuels worden gegenereerd uit hernieuwbare waterstof en koolstofdioxide uit de lucht dankzij het gebruik van hernieuwbare energie. Hierdoor ontstaat in eerste instantie eMethanol, dat, nog een stap verder, wordt omgezet in synthetische ruwe benzine. Het Haru Oni-project, gelegen in Patagonië, haalt de energie voor dit proces uit windenergie. Op deze locatie is de wind overvloedig en goedkoop. De kooldioxide is momenteel afkomstig van een biogene bron. In de toekomst zal het op een milieuvriendelijke manier rechtstreeks uit de atmosfeer worden gewonnen met behulp van een innovatief direct air capture-proces (DAC). Porsche werkt samen met de Volkswagen Groep, zijn vertrouwde eFuel-partner HIF Global en MAN Energy Solutions aan een ‘proof of concept’ DAC-systeem. Het doel is om aan te tonen dat het proces industrieel kan worden geïmplementeerd.

“Volgens ons is DAC een belangrijke nieuwe technologie voor de toekomst – vooral voor de energiewinning”, zegt Barbara Frenkel, lid van de Raad van Bestuur voor Procurement bij Porsche. “Pure CO2 kan worden gebruikt voor industriële processen of permanent in de grond worden opgeslagen. De op deze manier geproduceerde eFuels kunnen bijdragen aan het bereiken van onze doelstellingen om de autosport koolstofvrij te maken. We zullen onze partner HIF blijven ondersteunen bij het vergroten van de beschikbare hoeveelheden eFuels.”

eFuel (of elektrobrandstof) verwijst naar synthetische brandstoffen die worden geproduceerd met behulp van hernieuwbare energie en niet afhankelijk zijn van fossiele hulpbronnen. Deze synthetische brandstoffen kunnen een nuttige aanvulling zijn op de elektromobiliteit, vooral voor bestaande voertuigen. Porsche heeft al meer dan 100 miljoen dollar geïnvesteerd in de ontwikkeling en productie van eFuels. Daarvan ging 75 miljoen dollar naar de verwerving van een belang in HIF Global LLC in april 2022. Het bedrijf plant, bouwt en exploiteert eFuels-fabrieken in Chili, Uruguay, de VS en Australië.

In december 2022 begon HIF Global met de industriële productie van synthetische brandstof in de Haru Oni-proeffabriek in Punta Arenas. Het zuiden van Chili biedt ideale omstandigheden: in de regio Magallanes in Chili kunnen windturbines aanzienlijk vaker en intensiever worden gebruikt dan op een locatie in Duitsland. De wind is het hele jaar door sterker en consistenter. Dit betekent dat dezelfde windturbines daar vele malen meer elektriciteit kunnen opwekken dan op Europese breedtegraden. Punta Arenas ligt ook dicht bij de Straat van Magellan. Van daaruit kunnen de synthetische eFuels op dezelfde manier als conventionele brandstoffen over de bestaande infrastructuur worden getransporteerd.

Porsche neemt deel aan zowel het FIA World Endurance Championship (WEC) als het Noord-Amerikaanse IMSA WeatherTech SportsCar Championship met het in de fabriek geproduceerde 963 hybride prototype. Net als in voorgaande Supercup-seizoenen wordt in beide kampioenschappen gebruik gemaakt van zogenaamde geavanceerde biobrandstoffen op basis van ethanol. In het WEC zijn ze bijvoorbeeld gebaseerd op organische reststromen uit de wijnbouw.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *